دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزرای آموزش و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام

نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزرای آموزش و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه روز قدس طی نامه ای به وزرای آموزش و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام نامه ای ارسال کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه در ایام روز قدس طی نامه‌های جداگانه به وزرای آموزش و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام ضمن تبیین نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیست، کشتار مردم بی‌گناه غزّه، ممانعت از ارسال کمک‌های انسانی و مواد غذایی، وظایف سنگین کشورهای اسلامی در قبال جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس و.. تأکید کرد که این شرایط زنگ خطر وقوع بی‌سابقه‌ترین فاجعه انسانی قرن حاضر را به صدا درآورده است و با ارائه برخی اقدامات برای مقابله با این جنایت‌ها، پیشنهاد تشکیل “مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین” را مطرح کرد.

متن کامل این نامه که از طریق دبیرخانه کمیسیون ملی سازمان اسلامی آموزشی علمی و فرهنگی (آیسسکو) به وزرای آموزش و فرهنگ و رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام ارسال شده، به شرح ذیل است:

« وزرای محترم آموزش و فرهنگ جهان اسلام؛ با احترام، همانطور که مستحضرید اکنون در حالی به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس نزدیک می شویم که متأسفانه مردم مظلوم غزه با بدترین شرایط ناشی از محاصره در معرض نسل‎‏کشی رژیم کودک کش اسرائیل بعد از عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی قرار گرفته‏اند، هر چند مردم و نخبگان آزاده جهان و سازمان‏های طرفدار صلح واقعی در برابر این جنایت هولناک و نسل‏کشی‏ها سکوت نکرده‏اند اما هنوز هم کشتار مردم غیر نظامی و بی‏گناه غزه بدون توجه به وجدان جامعه بشری و محکومیت آن در افکار عمومی و خواست نخبگان علمی و فرهنگی ادامه دارد.

تداوم نسل‌کُشی در باریکه غزه و رفح و جنایات جنگی در کرانه باختری، در کنار ممانعت رژیم اسرائیل از ارسال کمک‌های انسانی و مواد غذایی به نوار غزه و استفاده رژیم از گرسنگی دادن ساکنان غزه با هدف تداوم نسل‌کشی و نابودی زنان و کودکان، زنگ خطر وقوع بی سابقه ترین فاجعه انسانی قرن حاضر را به صدا درآورده است.

بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام و منطبق با رهنمودهای قرآن کریم، اعتقاد و باور راسخ داریم که ظلم، پایدار نمی‌ماند و نهایتاً خداوند تبارک و تعالی، مستضعفین را حاکمان زمین قرار خواهد داد (وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فی الْأَرضِ و نَجعَلَهُم أَئِمَّه و نَجعَلَهُمُ الوارِثین)، پس بی‌تردید وعده الهی به حقیقت خواهد پیوست (أَلا إِنَّ وَعدَ اللَّهِ حَق) و قطعاً پایان رژیم اسرائیل نزدیک است (و لَو کَرِهَ المُشرِکون).

جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، معتقد است در بزنگاه خطیر کنونی و در این نقطه عطف تاریخی-تمدّنی وظائف بسیار سنگینی بر عهده کشورهای اسلامی است.

انتظار است  کشورهای اسلامی با تمام توان و تدبیر از حقّ مسلّم غصب شده مردم فلسطین دفاع و برای کاهش آلام مردم مظلوم و زجر کشیده غزه، با ابتکار عمل گام‌های جدّی و مؤثری برای محکومیت نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی در قالب برگزاری کنفرانس های علمی و نمایشگاه فرهنگی برداشته و با ایجاد شبکه علمی و فرهنگی به تبیین قیام پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم در سطح جهان بپردازند و تلاش برای قطع رابطه کشورها با رژیم صهیونیستی در همه زمینه ها خصوصا در حوزه علمی و آموزشی و فرهنگی را در دستور کارقرار دهند، همچنین از طریق مجاری علمی و رسانه‏ای ، طبل رسوائی رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را در مجامع جهانی به صدا در آورند.

بر این اساس ما کارگزاران فرهنگی و علمی جهان اسلام باید سیاست اثرگذار در حوزه مسؤولیت علمی و فرهنگی خود در پیش گیریم تا نقشی عمده در حمایت حقوق مردم مظلوم فلسطین ایفا کنیم؛ اقدامی که مستقیماً بر عهده وزرای محترم کشورهای اسلامی است و باید این مسؤولیت را به طور جدی به انجام رسانیم که نصر و یاری خداوند مهربان نزدیک است؛ «مَتی‌ نَصرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَریب»

در پایان برای پیگری امور و انسجام بیشتر پیشنهاد تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین را می دهم و کسانی که تمایل به عضویت در این مجمع دارند، حضورشان را اعلام دارند».

متن نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام نیز به شرح ذیل است:

«با احترام، همانطور که مستحضرید جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از عدالت و کرامت انسانی است. از همین رو، وظیفۀ همه انسان‌های آزادی‌خواه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و نخبگان دانشگاهی همواره حفظ حقوق بشر و کرامت انسانی بوده است. این مهم در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تأکید قرار گرفته است. با این وجود، امروزه سرزمین فلسطین به نماد نسل کشی و نقض حقوق بشر در جهان تبدیل شده است. بیش از نیم قرن است که ملت فلسطین قربانی تجاوزگری و زورگویی قدرت‌های بزرگ به ویژه صهیونیسم جهانی قرار گرفته و حتی طبق قوانین بین‌المللی از حق دفاع مشروع خود نیز در برابر متجاوزان محروم گردیده است. از آن‌جایی‌که فطرت‌های پاک بشری و آزادی‌خواه هیچ گونه ظلم و ستمی را در اقصی نقاط جهان بر نمی‌تابند؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان آن در آواره کردن مردم ستمدیده فلسطین و کشتار آنان و نیز آگاه کردن وجدان‌های بیدار جهانیان، جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال را «روز جهانی قدس» نام‌گذاری کردند.

اینک که تاریکی و بی‌آبی نوار غزه را فراگرفته و سخن از پایان منابع غذایی و دارویی است از نخبگان و رؤسای دانشگاهی جهان انتظار است ضمن اعلام جهانی محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غیرنظامی غزه، مأموریت‌های انسانی  و دانشگاهی خود را در قبال این مردم مظلوم و عضو جامعه بشری ایفا کنند و برای اعلام هم‌دردی ضمن فشار بر مجامع بین‌المللی افزون بر پایان جنگی نابرابر، خواستارِ برقراری صلح و استیفای حقوق حقۀ ملت مظلوم فلسطین شوند و با تشکیل مجامع علمی و نخبگانی ضمن فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های دیپلماسی علمی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به تبیین قیام پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم پرداخته و از طریق مجاری علمی و رسانه‏ای، طبل رسوایی رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را در مجامع جهانی به صدا در آورند، همچنین انتظار می‌رود ضمن تلاش برای قطع ارتباط نهادهای علمی و دانشگاهی جهان با رژیم‌صهیونیستی با تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی  برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، تدارک برای بازسازی غزه و انتقال دانش و فناروی برای احیاء زندگی طبیعی در مناطق ویران شده غزه توسط این ائتلاف جهانی دنبال گردد که اکنون کنش فعالانه نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها در سراسر جهان برای مقابله با رژیم صهیونیستی نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارد.

در پایان برای پیگری امور و انسجام بیشتر پیشنهاد تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین را می‌دهم و کسانی که تمایل به عضویت در این مجمع دارند حضورشان را اعلام دارند».

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *