دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

استفاده از دانش داخلی برای تأمین نیازهای صنعت نفت

استفاده از دانش داخلی برای تأمین نیازهای صنعت نفت

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت تأکید کرد: در حوزه صنعت نفت، طرح‌های قابل توجهی از جمله همزن مخازن نفت، بازوی بارگیری نفت و واحد نمک‌زدایی بر پایه دانش داخلی طراحی شده‌اند که می‌تواند نیاز کشور در این حوزه را تأمین کنند. 

دکتر حمیدرضا صادق­ محمدی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان‌ابن مطلب اظهار کرد: نفت خام در مخازن بزرگ ذخیره شده و سپس توسط کشتی‌ها بارگیری و صادر می‌شود. زمانی که نفت خام از خطوط لوله وارد این مخازن می‌شود، مقادیری گل و لای به همراه دارد که در مخازن جمع شده و به مرور زمان، ظرفیت ذخیره‌سازی مخزن را کاهش می‌دهند. در عین حال، سقف این مخازن که روی سطح نفت شناوراست؛ زمانی که کف مخزن پر از گل و لای می‌شود، سقف به‌درستی حرکت نکرده و به اصطلاح دچار غُر شدگی می‌شود.

وی افزود: همزن مخازن نفت که توسط گروه الکترومکانیک علم و صنعت طراحی شده است، با قرار گرفتن در کف مخزن، نفت خام را به آرامی هم زده و مانع از تشکیل رسوب در کف مخزن می‌شود؛ به مرور زمان، سطح یکنواخت شده و گل و لای به همراه نفت از لوله‌های وروی و خروجی خارج میشود. از این تجهیز درحال حاضر در خارک استفاده می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت خاطر نشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های این گروه مربوط به چاه‌های نفت است. بسیاری از چاه‌های نفت از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و به اصطلاح پیر شده‌اند؛ یعنی نفتی که از این چاه‌ها استخراج می‌شود، استاندارد لازم برای صادرات را نداشته و آب و نمک محلول در نفت، از حد مشخص بالاتر است.

صادق­ محمدی گفت: این آب و نمک باید به حد استانداردی برسد. طرح پایلوتی که توسط پژوهشگران گروه الکترومکانیک درحال انجام است، در واقع یک واحد نمک زدایی است که در آن، آب و نمک جدا شده و نفت با ویژگی استاندارد عرضه می‌شود.

وی افزود: سیستم سیمیلاتور که توسط گروه الکترومکانیک طراحی شده است، کاری مشابه واحدهای نمک‌زدایی بزرگ را در مقیاس کوچک انجام دهند. برخلاف واحدهای نمک‌زدایی بزرگ که این فرآیند را با هزینه بالایی انجام می‌دهند، در این سیمیلاتور امکان تعیین نقطه بهینه در حجم کم فراهم شده و نیاز به سعی و خطا با مواد افزودنی گران‌قیمت، مرتفع می‌شود.

صادق­ محمدی تأکید کرد: این سیستم سیمیلاتور، مقدمه پروژه‌ای است که امیدواریم بتوانیم براساس آن، قرارداد مقدماتی با وزارت نفت را نهایی کرده و یک واحد نمک‌زدایی کوچک بر پایه دانش داخلی در کشور ایجاد کنیم و به مرور زمان، این واحدها را گسترش دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *