شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اسماعیلی: اعلام آمادگی ایران برای اعزام رایزن فرهنگی به آمریکای لاتین

اسماعیلی: اعلام آمادگی ایران برای اعزام رایزن فرهنگی به آمریکای لاتین

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: این آمادگی را داریم که در همه کشورهای آمریکای لاتین رایزنی‌های فرهنگی را فعال کنیم و متقابلا میزبان رایزن‌های فرهنگی این کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بین‌الملی ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین که امروز در دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد:  همزمان با ورود استعمارگران به آمریکای لاتین در قرن شانزدهم، شاهد ورود استعمارگران اروپایی به خلیج فارس بودیم.

وی افزود: استعمارگران پرتغالی‌ها نزدیک به یک قرن بخشی از بنادر و جزایر خلیج فارس را در استعمار خود داشتند، این اولین مواجه ایران با استعمار از جنس مواجه آمریکای لاتین بوده؛ البته مردان بزرگ تاریخ کشور در اوایل قرن هفدهم همه استعمارگران پرتغالی را از منطقه بیرون کردند.

به گفته وی؛ آمریکا لاتین و قهرمانان بزرگ این قاره همیشه مورد تعریف و تمجید جریان انقلابی در ایران بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: در دهه اخیر ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای آمریکای لاتین رشد قابل قبولی داشته؛ اما ارتباطات فرهنگی میان ما و این قاره رشد چندانی نداشته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول هماهنگی ارتباطات فرهنگی ایران با کشورهای دیگر است.

*در برزیل و ونزوئلا رایزن‌های فرهنگی فعال می شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در آمریکای جنوبی تعداد رایزن‌های فرهنگی بسیار کم است، در آخرین سفری که همراه با رئیس جمهور به این منطقه داشتیم، مقرر شد در برزیل و ونزوئلا رایزن‌های فرهنگی فعال شوند. تلاش کردیم این شخصیت‌های که به عنوان رایزن انتخاب کردیم، ارتباط فرهنگی را ایجاد کنند.

به گفته وی، این آمادگی را داریم که در همه کشورهای آمریکای لاتین رایزنی های فرهنگی را فعال کنیم و متقابلا میزبان رایزن‌های فرهنگی این کشور باشیم.

وی افزود: احتمالا بنده در ماه مارس سفری به آمریکای لاتین خواهم داشت و از چندین کشور بازدید خواهم کرد. زمان آن رسیده که تعاملات فرهنگی در حوزه های سینما فیلم با کشورهای آمریکای لاتین دنبال شود.

اسماعیلی بیان کرد: زبان و فرهنگ و هنر ماناترین زبان در میان ملت‌های مختلف برای تبادلات فرهنگی است. آمادگی برگزاری هفته‌های فرهنگی با همه دوستان و کشورهای آمریکای لاتین را داریم.

وزیر ارشاد عنوان کرد: در ماه گذشته در نمایشگاه ونزوئلا شرکت کردیم و چند ماه قبل تر نیز برای تدوین زندگی نامه مقام معظم رهبری در ونزوئلا در این کشور حضور داشتیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران که بزرگترین نمایشگاه کتاب است، عنوان کرد: برای دور بعدی نمایشگاه کتاب این آمادگی وجود دارد که از نمایندگان آمریکای لاتین در نمایشگاه کتاب به عنوان میهمان پذیرا باشیم.

وی افزود: از سفرای عزیز این کشورها در تهران درخواست دارم گسترش تعاملات فرهنگی را بیش از گذشته مورد نظر داشته باشد و امیدوارم هر کدام از سفرای گرامی در پایان ماموریت خود ارتباطات حوزه فرهنگی را در صدر اقدامات خود داشته باشند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: این آمادگی در وزارت فرهنگ برای تعاملات وجود دارد، نمونه آن برگزاری نمایشگاهی در حوزه موزه دفاع مقدس با حضور هنرمندانی از آمریکای لاتین است. با هماهنگی عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان ظهور قرار شده وزارت فرهنگ میزبان رایزن‌های فرهنگی و سفرای آمریکای لاتین باشند. جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرو در مبارزه، با استعمار از کشورهای آمریکای لاتین در مقابل این جریان حمایت خواهد کرد.

اسماعیلی در پایان با اشاره به فجایع غزه گفت: برای مردم عزیز فلسطین و غزه در مقابله با رژیم جنایتکار صهیونیستی آرزوی موفقیت دارم و از حمایت های دولت‌ها  ملل و آمریکا لاتین در این خصوص تشکر می‌کنم، امیدوارم به زودی شاهد عدالت در فلسطین باشیم‌.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *