شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران تشکیل شد

شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران تشکیل شد

شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران به ریاست رئیس دانشگاه و با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران که در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، با اشاره به استقبال دانشجویان از برنامه‌های مهارت‌ورزی در نیمسال جاری تحصیلی، گفت: فعالان حوزه‌های کارآفرینی، اقتصادی و اجتماعی بر این باور هستند که یکی از معضلات در نظام آموزش عالی کشور، نوعی جاماندگی دانشجویان ما در حوزه مهارتی است.

رئیس دانشگاه تهران، شکل‌گیری شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی را در راستای پیگیری برنامه‌های مهارت‌ورزی با عقلانیت و نکته‌سنجی اعضای کارآفرین و فعالان اقتصادی و اجتماعی این شورا دانست و ابراز امیدواری کرد: تجربه دانشگاه تهران در حوزه اجرای برنامه‌های مهارت‌ورزی، تجربه موفقی برای همه دانشگاه‌ها شود.

وی افزود: ارزیابی کیفیت آموزش دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه‌های برتر حتی بر اساس نظام‌های ارزیابی بین‌المللی نشان می‌دهد که از نظر جنبه‌های آموزشی و بخش‌های نظری جزو بهترین دانشگاه‌ها بوده و درخشان ظاهر شده‌ایم. اما در بخش مربوط به آشنایی با محیط کار، ابزارها و مهارت‌ها، کمبودهای زیادی را حس می‌کنیم؛ این نقص‌ها بویژه در سال‌های ابتدایی که دانش‌آموختگان می‌خواهند در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مشغول شوند، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران توضیح داد: فارغ‌التحصیلان در بیشتر موارد در مرحله ورود به صنعت و جامعه با یک چالش جدی مواجه می‌شوند و تا می‌خواهند با محیط صنعت آشنا شوند، آسیب‌هایی ایجاد می‌شود و آنگونه که شایسته است از ظرفیت علمی آنها که جزو بهترین‌های کشورمان هستند استفاده لازم به عمل نمی‌آید. بنابراین بعضاً دچار سرخوردگی‌هایی می‌شوند.

مقیمی، مهارت‌ورزی دانشجویان را گام اصلی تربیت دانشجویان به عنوان افرادی کارآفرین دانست و خاطرنشان کرد: بر خلاف گذشته که فارغ‌التحصیلان به فکر این بودند که در بخش دولتی یا بخش خصوصی استخدام شوند، انتظار ما این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران خود منبعی برای اشتغال‌زایی و ایجاد کسب‌وکار برای کشور باشند و کسب‌وکار مستقل ایجاد کنند که متأسفانه عدم ارتباط صحیح با محیط صنعت، این امکان را کمتر فراهم می‌کند و غالباً این فارغ‌التحصیلان را تبدیل به افرادی می‌کند که بایستی در استخدام یک نهاد دولتی یا بخش خصوصی درآیند.

وی افزود: وقتی دانش‌آموختگانی که دوره‌های مهارت‌ورزی را تجربه نکرده‌اند، به بخش خصوصی وارد می‌شوند، چون با ابزار و محیط کار آشنایی چندانی ندارند، به جنبه‌های اثربخشی که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتظار می‌رود دست پیدا نمی‌کنند و در مأموریت تقویت کارآفرینی درون سازمانی به خوبی ظاهر نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران به راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری در نقاط مختلف کشور از جمله در جوار شهر صنعتی اشتهارد و همچنین منطقه آزاد اروند، جزیره قشم و مشهد مقدس به عنوان نهادهایی واسط در راستای ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: دانشجویان دوره‌هایی شبانه‌روزی را در این پردیس‌ها می‌گذرانند تا در کنار ارتباط با صنعت و اجرای دوره‌های مهارت‌ورزی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز شکل بگیرد.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری به ارائه دیدگاه‌ها و راهکارهای مرتبط با تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه در چارچوب برنامه‌های مهارت‌ورزی دانشجویان پرداختند و هماهنگی‌های لازم با برخی از شرکت‌ها برای حمایت از اردوهای مهارتی و بازدید دانشجویان از صنعت به عمل آمد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *