شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

مقیمی: با کشورهای آمریکایی انگلیسی‌تبار تفارق فرهنگی داریم

مقیمی: با کشورهای آمریکایی انگلیسی‌تبار تفارق فرهنگی داریم

مقیمی: با کشورهای آمریکایی انگلیسی‌تبار تفارق فرهنگی داریم

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ما اگرچه با جامعه کشورهای آمریکای لاتین دارای اشتراکات فرهنگی هستیم، گفت: همچنین با کشورهای آمریکایی انگلیسی تبار مانند ایالات‌متحده و کانادا دارای تفارق فرهنگی هستیم. ما باید از اشتراکات فرهنگی برای تقویت روابط خود استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد مقیمی در همایش بین‌المللی «۱۲۰٫ سال روابط ایران و آمریکای لاتین» که صبح امروز ۱۸ آذر در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: این نشست که با هدف بررسی فراز و نشیب‌های  روابط ۱۲۰ ساله ایران و کشورهای لاتین برگزار می‌شود، امیدوارم برگزاری این همایش فرصتی باشد که چالش‌های روابط ایران و کشورهای لاتین مورد بررسی قرار گیرد و نقشه راه جدیدی برای ارتباطات آینده ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه ارتباطات ۱۲۰ ساله ایران و کشورهای لاتین با افت و خیز فراوان همراه بوده، اظهار کرد: تغییرات سیاسی در هیات حاکمه ایران و کشورهای آمریکای لاتین، مانعی برای روابط نشده‌ است. اگرچه تغییرات سیاسی سبب بروز چالش‌هایی در روابط ایران با کشورهای آمریکا موجب بروز چالش‌هایی شده؛ اما موجب واگرایی نشده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین ریشه در اشتراکات فرهنگی دارد که سبب شده علی رغم چالش‌های موجود در روابط واگرایی صورت نگیرد.

بررسی اشتراکات راهبردی ایران و کشورهای آمریکای لاتین

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشتراکات راهبردی ایران و کشورهای آمریکای لاتین را در چهار محور مورد بررسی قرار می‌دهم، گفت: اولین اشتراک میان جامعه ایران و جامعه کشورهای آمریکای لاتین، «حوزه تاریخی، تمدنی و فرهنگی» است. فرهنگ حاکم بر کشورهای آمریکای لاتین فرهنگ غنی است و می‌توان به مایاها اشاره کرد. همچنین ایرانیان دارای میراث قوی هستند و به عنوان ۳ تمدن اصلی به حساب می‌آیند. فرهنگ تمدن‌ساز ایرانی همواره به ارتقاء بشر در طول تاریخ کمک کند.

وی ادامه داد: شاهد درخشش اندیشمندان، شعرا و نویسندگان مختلف در فرهنگ تمدن ایرانی و کشورهای آمریکای لاتین هستیم که توانسته‌اند بهبوددهنده روابط میان جامعه ایرانی و جامعه کشورهای آمریکای لاتین باشند. از نویسندگان معاصر جامعه کشورهای آمریکای لاتین در میان جامعه ادب دوستان ایرانی و عامه مردم شناخته شده هستند و اشعار آنها در میان مردم روایت می‌شود. نویسندگانی مانند گابریل گارسیا مارکز، پائولو کویلو بر فرهنگ ایرانی اثرگذار هستند.

مقیمی مقیمی گفت: آزادی‌خواهان و قهرمان جامعه آمریکایی لاتین مانند سیمین بولیوار، فیدل کاتسرو وکاوز دوره‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان چهره‌های انقلابی معرفی شده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه پیوند فرهنگی مردمان آمریکای لاتین با جامعه ایرانی ناگسستنی و پایدار است، اظهار کرد: تحولات و تغییرات سیاسی نتوانسته است موجب جدایی و واگرایی این دو فرهنگ شود.

وی درباره دومین اشتراک راهبردی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین گفت: آرمان‌ها و ارزش‌های مشترک دومین اشتراک راهبردی میان این دو جامعه به حساب می‌آید. آرمان‌ها و ارزش‌های مشترک مثب ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و کسب استقلال سیاسی و اجتماعی از اسنکبار از مولفه‌های مهمی هستند که در جامع ایرانی و امریکای لاتین مشهود است.

رئیس دانشگاه تهران درباره سومین اشتراک فرهنگی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین گفت: سومین اشتراک به نحوی در راستای دومین اشتراک فرهنگی میان جامعه ایران و کشورهای آمریکای لاتین است؛ سومین اشتراک فرهنگی مربوط به دشمن مشترک می‌شود. آمریکا، دشمن مشترک جامعه ایرانی و جامعه کشورهای آمریکای لاتین به حساب می‌آید و رد پای دخالت‌های بیجای این کشور در جامعه کشورهای آمریکای لاتین و ایران به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: دقیقاً در دو قرن پیش، «دکترین مونرو» درباره کشورهای آمریکای لاتین ادعاهایی مطرح کرد. ایران چنین شرایطی را نیز تجربه کرده است؛ قانون کاپیتالاسیون با نفوذ آمریکا در دوران پیش از انقلاب اسلامی به تصویب رسید که نشان از سلطه ایالت متحده بر مردم ایران داشت.

مقیمی با بیان اینکه دکترین مونرو و کاپیتالاسیون از تجربه سخت جامعه ایرانی و جامعه آمریکای لاتین حکایت می‌کند، اظهار کرد: وضعیت جامعه ایران و جامعه کشورهای آمریکای لاتین نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ جامعه ایرانی انقلاب اسلامی را تجربه کرده است و دولت‌های انقلابی در جامعه کشورهای لاتین روی کار آمده‌اند. آمریکا، بزرگترین دشمن مشترک این دو جامعه است و از گسترش منافع خود  در خاورمیانه و آمریکای لاتین دست‌نمی‌کشد.

راه‌حل رفع چالش‌های روابط میان ایران با کشورهای آمریکای لاتین

وی درباره راه‌حل رفع چالش‌های روابط میان ایران با کشورهای آمریکای لاتین گفت: ما در زمینه رفع چالش‌ها باید به دو جبهه توجه کنیم؛ نخست اینکه چالش‌های موجود را با استفاده از روش‌های علمی و به کارگیری از ظرفیت اساتید برطرف سازیم و روابط خود را گسترش دهیم. همچنین به تخریب‌های ایالات متحده توجه داشته باشیم.

مقیمی درباره چهارمین مولفه از اشتراکات فرهنگی جامعه ایرانی و جامعه کشورهای آمریکای لاتین گفت: چهارمین اشتراک فرهنگی، تشابه ادراکی است. الهیات جامعه آمریکایی لاتین منطبق بر الهیات آزادی و بکارگیری دین و مسائل اعتقادی در امور مربوط به جامعه است. این موضوع همان فلسفه انقلاب اسلامی در ایران است و انقلابیون معتقدند که ارزش‌های عقیدتی را در اداره جامعه به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه ایران با جامعه آمریکای لاتین دارای اشتراکات فرهنگی است، افزود: اگرچه با جامعه کشورهای آمریکای لاتین دارای اشتراکات فرهنگی هستیم؛ اما با کشورهای آمریکایی انگلیسی تبار مانند ایالات‌متحده و کانادا دارای تفارق فرهنگی هستیم. ما باید از اشتراکات فرهنگی برای تقویت روابط خود استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: صرفاً اکتفا کردن به منافع مشترک در جهت روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین کافی نیست؛ بلکه می‌بایست اقدام مشترک و برنامه‌ریزی نسبت به روابط اقدام کرد. این موارد از طریق نقش‌افرینی نهاد علمی در ایران و آمریکای لاتین قابل‌ برنامه‌ریزی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *