چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

سختی‌های نبود اینترنت برای دانش آموزان روستاهای خلخال

سختی‌های نبود اینترنت برای دانش آموزان روستاهای خلخال

نبود اینترنت در برخی از روستاهای شهرستان خلخال باعث شده تا دانش آموزان برای ارسال تکالیف خود از طریق شبکه‌های اجتماعی و شبکه شاد مجبور به کوهپیمایی شوند.

 به گزارش فارس نبود اینترنت در روستاهای شهرستان خلخال و مناطق دور افتاده و صعب العبور روستایی شهرستان خلخال باعث شده تا دانش آموزان در مناطق روستایی خلخال همچنان گریبان‌گیر مشکل اینترنت باشند.

گزارش امروز ما مربوط به زندگی تحصیلی دو دانش آموز مقطع پایه اول متوسطه در روستای کهران در بخش مرکزی خلخال است.

روستایی که ۳۱ کیلومتر با مرکز شهرستان خلخال فاصله داشته و اکنون دانش آموزان این روستا و بیش از ۳۰ روستای شهرستان با مشکل نبود دیتای همراه اول روبرو هستند.

برای دیدن آخرین وضعیت اینترنت راهی روستای «کهران» شدیم و این مشکل را از زبان اهالی شنیدیم.

علی‌رغم وجود زیرساخت برق، آب شرب روستایی و مخابرات ولی خانواده‌های روستای کهران از نبود اینترنت در روستا گله دارند. اهالی از برخی اظهار نظرهای مسؤولان در خصوص وجود اینترنت در این روستا متعجبند.

مادر یکی از این دانش آموزان با اشاره به این موضوع که بعد از تعطیلی مدارس، دانش آموزان مجبور به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص شبکه شاد برای آموزش دروس هستند، اظهار کرد: در خانواده من سه دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و علیرغم سختی تهیه گوشی تلفن همراه ولی از وجود اینترنت محروم هستیم.

وی افزود: پسرم مهران هر روز با دوستش بیش از ۱۲ کیلومتر راه را برای ارسال تصاویر برای معلمش به ارتفاعات و قله‌ آق داش در چند کیلومتری روستا طی می‌کند.

مادربزرگ این دانش آموز که سن و سالی از او گذشته است نیز از فرصت تحصیل برای نسل حاضر گفت و نبود اینترنت در این ایام را یکی از مشکلات عنوان کرد.

مادر بزرگ مهران ابراز نگرانی کرد که دانش آموزان چگونه برای ارتباط با فضای مجازی و دسترسی به اینترنت در سرمای زمستان به کوه و ارتفاعات خواهند رفت در حالی که خطرات بسیاری آنان را تهدید می‌کند.

در گفت‌وگو با اهالی روستا ناچار شدیم مسیر سخت روستای تپه آق داش در روستای کهران را که مسیری ۱۲کیلومتری برای رفت و برگشت داشت را طی کنیم اما طی این مسیر سختی کار دانش آموزان را نشان داد چرا که هشت دانش آموز این روستا مجبور بودند روزانه دوبار این مسیر را برای ارسال تکالیف طی کنند.

بعد از یک ساعت پیاده روی در دل کوه‌ها، آخرین تپه مشرف به قله سبلان که BTSهای شهرستان خلخال وکوثر مشخص بود همان مکانی بود که دانش آموزان در آنجا اتراق و برای ارسال تصاویر با گوشی‌های همراهشان تلاش می‌کردند.

دیدن این سختی‌ها جای یک سوال داشت که چگونه مسؤولان برای حل مشکل روستاهای این شهرستان و برخی دیگر از شهرستان‌های استان چاره‌ای نداشته و تاکنون مشکل اینترنت را حل نکرده‌اند.

سعید ثنایی از اهالی روستای کهران گفت: کاش آقای وزیر به جای ارسال توئیت در خصوص اینترنت روستاها، سری به ۳۰روستای شهرستان خلخال می‌زد و مشکلات این روزهای دانش آموزان را می‌دید.

برای دریافت پاسخی به مشکلات مردم این روستاها راهی فرمانداری شهرستان خلخال شدم تا در خصوص دلیل و چگونگی حل این مشکل گفت‌وگویی با فرماندار انجام دهم.

فریدون بابایی ضمن تایید این محرومیت در روستاهای خلخال و اینکه در مناطقی که نیز آنتن دهی و ارتباط دیتای همراه وجود دارد مشکلات ضعیف بودن اینترنت است، گفت: در دو هفته گذشته بیش از ۱۵ عدد bts در مناطق روستایی نصب شده که پیگیری هستیم تا پایان سال بیش از هشت آنتن BTS روستایی نیز برای ارتباط دیتای اهالی روستاها در شهرستان خلخال فراهم کنیم.

فرماندار خلخال یکی از اصلی‌ترین علل مشکلات اینترنت و نبود آنتن دیتای همراه برای استفاده از بستر شبکه شاد را کوهستانی بودن منطقه عنوان کرد و افزود: پراکندگی روستایی، کوهستانی بودن و اختلاف از سطح دریا، تفاوت آن در مناطق مختلف و پستی بلندی‌های روستاها موجب شده که برای هر روستا باید هزینه‌ای جداگانه و سنگین اختصاص یابد.

وی اذعان داشت: در شرایط برابر در روستاهایی که در مناطق دشت گونه قرار دارند با یک  btsمخابراتی می‌توان چندین روستا را از امکان اینترنت بهره‌مند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حال باید پرسید که در برخی از روستاها با وجود این مشکلات  برای دانش آموزان چه راه‌حلی از سوی مسؤولان استانی و کشوری اندیشیده شده است؟ قطعا خبرنگاران فارس این مشکل را تا حل نهایی پیگیر خواهند بود.

دانش آموزان بسیاری از روستاهای شهرستان خلخال امروز تنها قادر به استفاده از شبکه‌های تلویزیونی برای آموزش دروس خود هستند که قطعا ارتباط با معلم و رفع مشکلات آموزشی درخواست آنان است.

انتهای پیام/3463/ی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *