یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

قزلی: نویسندگان برای گرفتن معافیت مالیاتی باید کفش آهنی بپوشند

قزلی: نویسندگان برای گرفتن معافیت مالیاتی باید کفش آهنی بپوشند

نویسنده و مدیرمسئول انتشارات جام جم گفت: قانون خوب کم نداریم، اما بروکراسی اداری خسته‌کننده و زمان‌بر، نویسندگان را برای گرفتن معافیت‌های مالیاتی‌شان دلسرد کرده است.

به گزارش خبرنگار فارس، مصوبه اخیر مجلس در مورد تمدید معافیت‌های مالیاتی هنرمندان برای یک سال دیگر، به چالش جدیدی برای این قشر تبدیل شده است؛ به شکلی که علاوه بر مصائب نحوه اجرای آن، نداشتن بهره‌وری یکسان برای همه گروه‌های حوزه فرهنگ و هنر نیز به موضوع بحث‌برانگیز دیگری تبدیل شده است.

بر همین اساس تعدادی از کابران «فارس من» با ایجاد کمپینی نسبت به این مصوبه واکنش‌های نشان داده‌اند که این پویش تاکنون بیش از ۵۰۰ امضاء داشته است.

مهدی قزلی، نویسنده و مدیرمسئول انتشارات جام جام در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با اشاره به قانون معافیت‌های مالیاتی هنرمندان و نویسندگان می‌گوید: قانون خوب کم نداریم، اما بروکراسی اداری خسته‌کننده و زمان‌بر اداره‌های مالیاتی، مانع استفاده اکثریت نویسندگان می‌شود زیرا نویسندگان واقعی فرصت کافی برای پیگیری معافیت‌هایشان ندارند.

قزلی با تأکید بر اینکه فقط عده معدودی به هر ترتیبی با پیدا کردن راهکارهای قانونی توانسته‌اند از معافیت‌های قانونی استفاده کنند، بیان کرد: اغلب نویسندگان به سه دلیل از منافع این معافیت‌ها محروم می‌مانند، اول اینکه روند طولانی پرونده‌های مالیاتی فرصت مفید نویسندگان را می‌گیرد، دوم درآمدهای ناچیز نویسندگان از حق‌التألیف است که ارزش جنگیدن برای گرفتن معافیت را ندارد و دلیل دیگر، سایه سنگین دیوان‌سالاری ادارات مالیاتی بر سر نویسندگان است که زمینه دلسردی‌ آن‌ها از هرگونه معافیت را فراهم می‌کند.

نویسنده کتاب «جای پای جلال» در ادامه با بیان اینکه اساس قانون، مشکلی نداشته و حتی اجرای آن بر عهده قانونگذاران نیست، افزود: قانون توسط برخی سیستم‌ها در کشور از جمله سازمان بازرسی کل کشور و یا ادارات مالیاتی به شکل صحیح اجرا نمی‌شود؛ زیرا سازمان امور مالیاتی به صورت علی‌الرأس نسبت به محاسبه مالیات سالانه نویسندگان اقدام کرده و بعد از مدتی نسبت به پیشنهاد تخفیف می‌دهند که در صورت همکاری نکردن نویسندگان بدهکار با این سازمان، عواقب بدتری خواهد داشت؛ بر همین اساس نویسندگان ترجیح می‌دهند در مقابل حقوق‌ قانونی‌شان سکوت کنند.

مدیرعامل سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر راهکار حل مشکلات فوق عنوان کرد: عدالت مالیاتی فقط در مورد مالیات نویسندگان مطرح نیست؛ بلکه باید بین تمام سیستم‌های اطلاعاتی و بانکی کشور یک بار برای همیشه پیوستگی ایجاد شده و به‌روز شوند تا عملکرد همه افراد در جامعه شفاف‌سازی شود؛ زیرا شفاف و به‌روز بودن اطلاعات و فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند زمینه تحقق عدالت مالیاتی را برای همه اقشار فراهم کند.

نویسنده کتاب «پنجره‌های تشنه» با بیان اینکه در بسیاری از کشورها با ثبت کد ملی، تمام اطلاعات شخصی و درآمد اشخاص به صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود و بر اساس آن سیستم‌های مالیاتی نیز عملکرد درستی دارند، افزود: هم اکنون در کشور سامانه ثبت واکسن کرونا بر اساس کد ملی افراد به‌روزرسانی شده و این نشان می‌دهد که امکان اتصال سایر درگاه‌های اطلاعاتی نیز امکانپذیر است.

قزلی با طرح این موضوع که اگر معافیت مالیاتی برای همه اقشار جامعه حذف شده و یکسان‌سازی در امور مالیاتی صورت گیرد، عدالت مالیاتی نیز برقرار می‌شود، بیان کرد: مالیات در اداره اقتصادی کشور نقش مهمی دارد و تنها در صورت پیاده کردن نظام مالیاتی مبتنی بر میزان درآمد اشخاص و بدون هر نوع معافیت تبعیض‌آمیز است که می‌توان عدالت مالیاتی را محقق کرد.

نویسنده کتاب «شریان مکران» در پایان با بیان اینکه چنانچه مردم از نحوه اجرای سیستم مالیاتی کشور مطمئن شوند، نسبت به پرداخت مالیات واقعی‌شان به صورت خودجوش اقدام می‌کنند، اظهار کرد: سیستم مالیاتی مبتنی بر عدالت باید به گونه‌ای عمل کند که هر شخصی با اطمینان از اینکه مالیات پرداختی‌اش متناسب با درآمد و برای رفاه بیشتر جامعه هزینه می‌شود، نسبت به پرداخت مالیات واقعی‌اش اقدام کند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *