دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

وبینار حمایت‌طلبی در برنامه‌های سلامت

وبینار حمایت‌طلبی در برنامه‌های سلامت

وبینار آموزشی مجازی “حمایت طلبی در برنامه‌های سلامت” به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت در تاریخ 24 مرداد 1400 برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سجاد دلاوری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدرس وبینار آموزشی “حمایت طلبی در برنامه‌های سلامت” تأکید کرد، قدرت و سیاست واقعیت‌های مسلم زندگی اجتماعی و سازمانی هستند و فرد برای موثر بودن در سازمان باید به خوبی آنها را درک کند. برای ایجاد تحول در سازمان هم به دانش و مهارت در عرصه قدرت و سیاست نیاز است و به قول یکی از صاحبنظران در این حوزه هدف تحول ایجاد تغییر است و برای ایجاد آن باید از قدرت استفاده کرد.

دکتر دلاوری گفت: از قدرت تعاریف متعددی ارائه شده است؛ از جمله به عنوان توانایی تاثیرگذاری بر دستاوردهای سازمانی عناصر مشترک. قدرت می‌تواند به شکل‌های متفاوت بروز کند و جنبه‌های مثبت یا منفی داشته باشد. به عبارت دیگر قدرت نه خوب است نه بد؛ آنچه منجر به بروز دو جنبه مثبت و منفی قدرت می‌شود، اهداف صاحبان قدرت و ابزارهای مورد استفاده برای اعمال آن است. نظریه‌های متعددی در زمینه منابع اجتماعی قدرت مطرح می‌شود که از بین نظریه‌ها می‌توان به نظریه‌های امرسون، فرنچ و مینتز برگ اشاره کرد. هر یک از این نظریه‌ها در مورد شکل‌گیری قدرت و رشد آن ایده‌های مختلفی را مطرح می کنند.

این متخصص سیاست‌گذاری سلامت در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست سازمانی با قدرت در ارتباط است؛ به عبارت دیگر، سیاست سازمانی فعالیت‌هایی برای کسب توسعه و اعمال قدرت است. در این راستا، سازمان‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی در زمینه تصمیم‌گیری، تخصیص منابع یا حل تعارض اتخاذ می‌کنند. بر این اساس باید گفت، کارگزار تحول در سازمان نباید در عرصه سیاسی کاملاً بی‌تفاوت و خنثی باشد. مدیران و سیاست‌گذاران سازمان‌ها باید در زمینه چانه‌زنی، مذاکره، ماهیت قدرت، سیاست و ویژگی‌های افراد صاحب قدرت توانمندی‌هایی داشته باشند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بسیاری از برنامه‌های حوزه سلامت با هدف تغییر رفتار ایجاد می‌شوند و بدون اصلاح دیدگاه تصمیم‌گیران امکان ایجاد تغییر در سیاست‌های عمومی جامعه وجود ندارد. اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها و مداخلات حوزه سلامت نیازمند حمایت همه جانبه افراد، سازمان‌ها و بخش‌های کلیدی جامعه از برنامه‌های سلامت است. در این راستا راهبرد حمایت طلبی راهبردی اساسی به شمار می‌آید.

در ادامه مفهوم حمایت‌طلبی، چرخه حمایت طلبی، مراحل برنامه ریزی برای حمایت طلبی مداخلات و برنامه های سلامت مورد بررسی قرار گرفت. اولویت گام در چرخه حمایت‌طلبی، تعیین مشکل و تحلیل آن است؛ به عبارت دیگر تا مشکل به‌خوبی شناسایی نشود، امکان حمایت‌طلبی برای حل آن وجود ندارد. یکی از مراحل مهم حمایت‌طلبی که گاه در بسیاری از برنامه‌ها نادیده گرفته می‌شود، برنامه‌ریزی برای پایش و ارزشیابی حمایت‌طلبی است. این مرحله نقش مهمی در شناسایی انحراف‌ها و اشکالات فرآیندها و اصلاح آن را دارد.

دکتر دلاوری گفت: یکی از گام‌های اجرایی حمایت طلبی طراحی و انتقال پیام حمایت طلبی است. در این خصوص ارکان پیام حمایت‌طلبی، سبک‌های پیام و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفت و نحوه تعامل با رسانه‌ها جهت انتشار پیام مطرح شد. دلایل استفاده از رسانه‌ها در برنامه حمایت‌طلبی شامل: قابل رویت کردن برنامه برای جامعه، اطلاع‌رسانی به تصمیم‌گیران و عموم جامعه، ایجاد بحث در زمینه مشکل مورد نظر، ایجاد حمایت عمومی از فعالیت‌ها و سازمان و افزایش جلب منابع، عضویت یا حامیان جنبش مورد نظر هستند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، در تعامل علمی انجام گرفته در این وبینار، سوالات در این زمینه مطرح و جنبه‌های مختلف موضوع حمایت‌طلبی در حوزه سلامت و چالش‌های آن مورد بررسی قرار گرفت.

طاهره رستمی، مدیر روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی نیز در این وبینار تصریح کرد: این پژوهشکده با هدف دانش‌افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت، اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می‌کند که امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشمندان دست‌اندرکار در بخش سلامت داشته باشد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *