یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

آنچه ترامپ را یک دوره‌ای کرد

آنچه ترامپ را یک دوره‌ای کرد

*«عوامل شکست ترامپ سیاست‌های غلط خارجی، سیاست‌های غلط بهداشتی، اقدامات نژادپرستانه و غیرقابل اعتماد بودن وی هم برای داخل آمریکا و هم خارج این کشور است.

ویژگی‌های شخصیتی، نحوه تصمیم گیری و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ وی را به یکی از غیرقابل اعتمادترین سیاستمداران آمریکا تبدیل کرد و دوره چهارساله مسوولیت وی فرصت مغتنمی برای مطالعه درباره انواع دانش‌های بین رشته ای علم سیاست است.

از روانشناسی سیاسی تا جامعه شناسی سیاسی، از روابط بین الملل تا پیمان‌های محیط زیستی همه در دوره ریاست جمهوری ترامپ با تکانه‌های عجیبی روبرو شدند. این تکانه‌ها به عرف و قواعد پذیرفته شده بین المللی آسیب‌های جدی وارد کرد و شاید به همین دلیل است که این روزها بسیاری از کشورهای جهان از پایان کار ترامپ در کاخ سفید استقبال می‌کنند.

عوامل داخلی و خارجی بسیاری در شکست ترامپ موثر بودند که رییس جمهوری روز چهارشنبه درباره شماری از آن‌ها گفت: «عوامل شکست ترامپ سیاست‌های غلط خارجی، سیاست‌های غلط بهداشتی، اقدامات نژادپرستانه و غیرقابل اعتماد بودن وی هم برای داخل آمریکا و هم خارج این کشور است. ترامپ به موضع و حرف خود در حد ثانیه‌ای پایبند نبود و لحظه ای بعد با توییت دیگری مسیر تازه‌ای انتخاب می‌کرد. این شخص مسیر عوافریبی و پوپولیستی خود را ادامه داد و خدا را شکر این شر از سر مردم آمریکا و منطقه کوتاه شد.»

سیاست‌های اشتباه در برخورد با پاندمی کرونا به اعتقاد تحلیلگران بین الملل از مهم‌ترین دلایل شکست ترامپ و ابتلا و جان باختن بی‌سابقه مردم آمریکا بوده است و جهان هرگز جدال عجیب وی در استفاده از ماسک و درگیری وی با رییس سازمان بهداشت جهانی را فراموش نخواهد کرد. نادیده گرفتن موضوع حقوق بشر که دستکم در ظاهر یکی از بنیان‌های سیاست داخلی و خارجی آمریکاست و حمایت‌های ضمنی و علنی از پدیده نژادپرستی هم وی را به معدود روسای جمهور تک دوره ای آمریکا تبدیل کرد. بی‌ثباتی شخصیتی ترامپ در پیمان شکنی‌های بین المللی وی نمود یافت. بسیاری از توافقات و قراردادهایی که جامعه بین الملل برای دستیابی به آن ها سال‌ها تلاش کرده بودند با تشخیص‌های عجیب رییس جمهوری آمریکا نقض شدند که توافق هسته‌ای با ایران هم یکی از آن موارد بود.

منبع : ایرنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *