پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

اردوغان: احتمال استفاده یونان از نیروگاه هسته‌ای ترکیه وجود دارد

اردوغان: احتمال استفاده یونان از نیروگاه هسته‌ای ترکیه وجود دارد

رئیس جمهورترکیه پس از بازگشت از یونان اظهار داشت که امکان استفاده یونان از نیروگاه هسته‌ای این کشور در دریای سیاه را بررسی می‌کند.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که این کشور در حال بررسی اجازه دادن به یونان برای بهره مندی از نیروگاه هسته‌ای است که نزدیک سواحل دریای سیاه تاسیس خواهد شد.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» روز شنبه در این زمینه نوشت که اردوغان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر خود به آتن در روز پنجشنبه بیان کرد.

اردوغان به خبرنگاران گفت: «ما تلاش می‌کنیم همکاری با یونان را نه تنها در زمینه انرژی، بلکه در همه زمینه‌ها از جمله انرژی هسته‌ای توسعه و گسترش دهیم. به عنوان مثال، ما می‌توانیم این فرصت را برای یونان فراهم کنیم که از انرژی نیروگاه هسته‌ای خود در استان “سینوپ” بهره ببرد.»

در جریان سفر اردوغان یونان، دو کشور بیش از ۱۲ قرارداد همکاری در زمینه تجارت، انرژی و آموزش امضا و نقشه راه را برای رایزنی‌های سطح بالا در آینده با هدف اجتناب از بحران اعلام کردند.

یک مقام ارشد دولت یونان اخیرا  بر مزایای روابط بهتر با ترکیه بدون نادیده گرفتن اختلافات اساسی تاکید کرده بود.«جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان گفت مسیر‌های ارتباط سیاسی یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر ایجاد شده و سطح درک متقابل را تقویت کرده است.

اردوغان ازپیگیری رویکرد برد- برد به یونان خبر داد. رئیس جمهور ترکیه گفت: «معتقدم سفر من که در فضای بسیار مثبت انجام شد، صفحه جدیدی در روابط ترکیه و یونان خواهد گشود.»

اختلافات طولانی مدت، آتن و آنکارا را سه بار در ۵۰ سال گذشته به آستانه جنگ کشاند. آخرین شعله ور شدن جنگ در سال ۲۰۲۰ رخ داد، زمانی که کشتی‌های نیروی دریایی یونان و ترکیه بر سر اختلاف در مورد مرزهای دریایی و حقوق اکتشاف منابع، در آستانه درگیری قرار گرفتند.

اردوغان همچنین اعلام کرد که در پی اشتراک عادلانه منابع طبیعی در شرق دریای مدیترانه است.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *