شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

افزایش بی سابقه بودجه دفاعی ژاپن؛ خرید جنگنده آیکایی در دستور کار

افزایش بی سابقه بودجه دفاعی ژاپن؛ خرید جنگنده آیکایی در دستور کار

دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن روز جمعه در واکنش به توسعه نظامی چین و برنامه های هسته ای و موشکی کره جنوبی، با افزایش بودجه دفاعی بی سابقه ای برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد که بخش عمده ای از بودجه، بخ خرید جنگنده های اف-۳۵ از آمریکا اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این بودجه برای سال مالی آتی که از ۱ آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) آغاز می شود، ۱.۱ درصد افزایش می یابد و به ۵.۴ تریلیون ین (۴۷.۱۸ میلیارد دلار) می رسد، اما طبق آمار رسمی پکن همچنان کمتر از یک چهارم بودجه نظامی چین در سال جاری است.

برنامه افزایش بودجه بدنبال دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سوگا یوشیهیده نخست وزیر وقت ژاپن در ماه آوریل (فروردین) طراحی شد که در جریان آن سوگا متعهد شد توان دفاعی کشورش را در پرتو یک محیط امنیتی منطقه ای چالش برانگیزتر تقویت کند.

موارد قابل توجه در بودجه دفاعی شامل اختصاص ۱۲۸ میلیارد ین برای ۱۲ فروند جنگنده رادارگریز اف – ۳۵ شرکت لاکهید مارتین است.

وزارت دفاع ژاپن همچنین ۸۶ میلیارد ین در بودجه سال آتی را برای تولید اولین جت جنگنده داخلی در طول سه دهه کنار گذاشته است.

وزارت دفاع ژاپن بعلاوه ۳۴ میلیارد ین برای تقویت سطوح دفاع در برابر حملات سایبری تخصیص داده و ۷۹ میلیارد ین را برای پروژه های فضایی همچون ماهواره ها و لیزهای ردیابی اهداف فراتر از جو در نظر گرفته است.

پیش نویس بودجه در عین حال باید به تصویب پارلمان ژاپن برسد.

آمریکا و ژاپن متحدان دیرینه‌ای هستند و همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر از طریق گروه‌بندی با کشورهای استرالیا و هند موسوم به “چهارجانبه” و در مواجهه با افزایش قدرت‌گیری چین در منطقه تعمیق کرده‌اند.

یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه خارجه ژاپن به تازگی گفته است که این کشور با آمریکا برای پرداخت ۱.۰۶ تریلیون ین (۹.۳۳ میلیارد دلار) به منظور حفظ حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن برای پنج سال آتی موافقت کرده است.

براساس گزارش رویترز، این رقم به ۲۱۱ میلیارد ین در سال می‌رسد که از ۲۰۱.۷ میلیارد ین در سال جاری منتهی به مارس ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد. حدود ۵۴ هزار نیروی نظامی آمریکایی اکنون در ژاپن مستقر هستند.

هایاشی گفت: با توجه به سخت‌تر شدن اوضاع امنیتی پیرامون کشور، ما با آمریکا برای حمایت از حضور با ثبات نیروهای این کشور و تقویت بازدارندگی و مسئولیت‌پذیری ائتلاف آمریکا-ژاپن گفت‌وگو می‌کنیم.

در این میان، یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید کرد که توافق با توکیو بر سر مساله ذکر شده به دست آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق‌های مالی گفت: می‌توانیم تایید کنیم که نمایندگان دولت‌های واشنگتن و توکیو در مورد محتوای توافقنامه اقدامات ویژه و چارچوب حمایتی کشور میزبان بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *