جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اخبار داغ

اوکراین: آماده مذاکره ویژه و بدون پیش شرط با روسیه هستیم

اوکراین: آماده مذاکره ویژه و بدون پیش شرط با روسیه هستیم

مایکالو پودولیاک مذاکره کننده ارشد اوکراین در پیام توییتری نوشت، این کشور آماده مذاکره ویژه و بدون پیش شرط با روسیه در شهر ماریوپل است.

به گزارش ایرنا از “رویترز” وی بامداد پنجشنبه ادامه داد: این مذاکره می‌تواند فردی یا گروهی با هدف نجات نیروها، ارتش، غیرنظامیان، زنده‌ها و مجروحان اوکراینی باشد.

دیوید آرخامیا مذاکره کننده دیگر اوکراینی نیز اعلام کرد که آماده است در ماریوپل در مورد تخلیه نیروهای نظامی و غیرنظامیان از این شهر با طرف روس مذاکره کند.

روسیه هنوز به این پیشنهاد واکنش نشان نداده است.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه به تازگی اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور تمام مناطق شهر ماریوپل را از نیروهای اوکراینی پاک‌سازی کردند و تنها تعداد کمی از نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ازووتسال باقی مانده‌اند.

درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپل به مدت چند هفته ادامه داشته و تسخیر این شهر برای روسیه یک پیروزی راهبردی محسوب می‌شود.

فرماندار منطقه دونتسک اوکراین نیز با بیان اینکه نیروهای اوکراینی هنوز کنترل این شهر بندری استراتژیک را در دست دارند، گفت: ماریوپل توسط روسیه “از روی زمین محو شده است”.

به گزارش واشنگتن پست، در حالی که به نظر می‌رسد با گذشت بیش از ۶هفته از حمله به ماریوپل روسیه در آستانه تصرف این شهر مهم باشد،  پاولو کریلنکو می‌گوید،  حتی اگر روس‌ها بتوانند ماریوپل را تصرف کنند، هرگز قادر به بازسازی آن نخواهند بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *