پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - Thursday 09 May 2024

ایزدی: آمریکا به توافقی فراتر از برجام نخواهد رسید/ ایران اهرم‌های بیشتری برای فشار به‌طرف مقابل دارد

ایزدی: آمریکا به توافقی فراتر از برجام نخواهد رسید/ ایران اهرم‌های بیشتری برای فشار به‌طرف مقابل دارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مشکل در زمین طرف مقابل است و اگر بخواهند با موضعی که در ۶ دوره اخیر مذاکرات با ایران برخورد کردند، رفتار کنند دست دولت سیزدهم بسته است و دادن امتیازات بیشتر هیچ توجیه منطقی و استراتژیکی ندارد.

به گزارش فارس، کارشناس مسائل آمریکا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مذاکرات اخیر برجامی و مواضع فعلی دوکشور تحلیلی کرد و گفت: حجت‌الاسلام رئیسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی قول‌های متعددی در حوزه‌های مختلف داد که تحقق این وعده‌ها نیاز به منابع مالی گسترده‌ای دارد. ازاین‌جهت دولت سیزدهم علاقه‌مند است که تحریم‌ها لغو شود.مسئولان وزارت امورخارجه در روزهای اخیر نیز به لزوم لغو تحریم‌ها اشاره کردند.

فؤاد ایزدی افزود: مشکلی وجود دارد و آن این است که آمریکا نمی‌خواهد به برجام برگردد و این مسئله را بارها با ادبیات خودشان تکرار کردند. آن‌ها می‌گویند ما یک توافق طولانی‌تر می‌خواهیم چراکه در متن‌های توافق فعلی بازه‌های زمانی برخی از تعهدات به‌زودی تمام می‌شود. لذا آن‌ها خواهان افزایش این مدت به ۲۰ سال و بیشتر هستند.

ایزدی ادامه داد: مسئله دوم این است که آن‌ها به‌جز امتیازات هسته‌ای در حوزه‌های دیگر نیز امتیاز می‌خواهند که این مسئله برای مقامات جمهوری اسلامی ایران توجیه ندارد. چراکه آمریکا‌یی‌ها در بحث هسته‌ای امتیازات گسترده گرفتند و به تعهداتشان عمل نکردند. دونالد ترامپ در دولت قبلی آمریکا از توافق برجام خارج شد و اکنون نیز جو‌بایدن، رئیس‌جمهور جدید این کشور به برجام برنگشته است. بنابراین مشکل در زمین طرف مقابل است و اگر بخواهند با موضعی که در ۶ دوره اخیر مذاکرات با ایران برخورد کردند، رفتار کنند و آن را ادامه دهند دست دولت سیزدهم بسته است و دادن امتیازات بیشتر هیچ توجیه منطقی و استراتژیکی ندارد.

تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا درنهایت باید متوجه شود که سیاست‌های گذشته اشتباه بوده و به برجام برگردد. زیرا ایران اعلام کرده است اگر طرف مقابل به توافق برگردد ما نیز به آن بازمی‌گردیم. بنابراین ضمن اینکه ‌حجت‌الاسلام رئیسی علاقه دارد با طرف مقابل به توافق برسد، طرف مقابل نیز باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست خود را در قبال ایران و امتیاز گیری در مذاکرات تغییر دهد یا خیر.

ایزدی درانتها گفت: ما فعلا نشانه آشکاری برای تحلیل یا اثبات این‌که آمریکا می‌خواهد سیاستش را تغییر دهد و به برجام برگردد یا خیر، نداریم. اما اگر توانمندی‌های هسته‌ای کشور افزایش پیدا کند اهرم فشاری به‌طرف مقابل است. البته جمهوری اسلامی ایران ابزارهای بیشتری برای فشار به‌طرف مقابل دارد و این مسئله می‌تواند سیاست‌های آن‌ها را نیز تغییر دهد.

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *