دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

بلگراد صحنه رقابت بزرگان کشتی فرنگی؛ صف‌آرایی مدعیان برابر گرایی و ساروی

بلگراد صحنه رقابت بزرگان کشتی فرنگی؛ صف‌آرایی مدعیان برابر گرایی و ساروی

 اتحادیه جهانی در تحلیل اوزان دهگانه کشتی فرنگی پیکارهای قهرمانی جهان نوشت: محمدرضا گرایی ملقب به مرد یخی به هر حریفی به عنوان یک تهدید مهم احترام می‌گذارد، که همین باعث می‌شود تلاش او در هر مسابقه چندین برابر شود

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان از ۱۰ تا ۱۸ سپتامبر (۱۹ تا ۲۷ شهریور) در شهر بلگراد پایتخت صربستان برگزار می‌شود. بیش از ۸۰۰ کشتی‌گیر از سراسر جهان وارد بلگراد خواهند شد تا در مسابقات قهرمانی جهانی که از ۱۰ سپتامبر در ورزشگاه استارک آرنا آغاز می‌شود، شرکت کنند.

اتحادیه جهانی کشتی چند روز مانده به آغاز رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی در ارزیابی فرنگی‌کاران برجسته در اوزان ده‌گانه نوشت: رقبای اصلی در وزن ۵۵ کیلوگرم میان الدانیز عزیزلی از جمهوری آذربایجان و  تسورتسومیا از گرجستان است. آنها برترین‌های وزن خود محسوب می‌شوند که علیرغم موفقیت عزیزلی در برابر حریف گرجستانی، تسورتسومیا یکی از تهاجمی‌ترین سبک وزن‌های دنیا به شمار می‌رود. یو شیوتانی از ژاپن در کنار کسب طلا در ۲ دوره گذشته قهرمانی آسیا، در بلگراد حضور دارد. در این وزن نیز پویا دادمرز، آمانگالی بیکبولاتوف قزاقستان برای سکو رقابت کنند. اما اکرم اوزتورک از ترکیه با ۲ نشان برنز جهان می‌تواند تهدیدی برای این وزن به حساب آید.

همچنین در وزن ۶۰کیلوگرم کنیچیرو فومیتا از ژاپن بهترین کشتی‌گیر این وزن به حساب می‌آید که در المپیک توکیو توانست مدال نقره را کسب کند. وی در جام میجی توانست قهرمان کشورش شود. از دیگر رقبای مهم این وزن می‌توان به ژولامان شارشنبکوف قزاقستانی، مراد ممدوف جمهوری آذربایجان و کریم کمال از ترکیه اشاره کرد که به طور حتم جذابیت خاصی به مبارزه‌های این وزن خواهند داد. ممدوف در رقابت‌های کشتی متئو پلیکونه ایتالیا روی سکو رفت و در بازی‌های کشورهای اسلامی جایگاه دوم را کسب کرد. در این وزن مهدی محسن‌نژاد از کشورمان نیز حضور دارد.

در وزن ۶۳ کیلوگرم لوئیس اورتا سانچز دارنده مدال طلای المپیک از کوبا در یک وزن بالاتر در رقابت‌های جهانی بلگراد حضور می‌یابد. تنها مشکل سانچز زمان است که از مدت حضورش در توکیو در رقابت‌های دیگری شرکت نکرده است. از دیگر رقبای این وزن طالح ممدوف از جمهوری آذربایجان، ویکتور چیوبانو از مولداوی و لری ابولادزه از گرجستان هستند. ابولادزه یکی از فرنگی‌کاران برجسته این وزن هست که سال گذشته در فینال این وزن در پیکارهای جهانی اسلو مغلوب میثم دلخانی شد. دلخانی به دلیل مصدومیت جهانی امسال را از دست داد تا علیرضا نجاتی یک بار دیگر شانس حضور در مسابقه‌های جهانی را داشته باشد.

وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی قهرمان المپیک توکیو و مسابقات جهانی ۲۰۲۱ بی شک بزرگترین مدعی کسب طلاست. گرایی یکی از کامل‌ترین فرنگی‌کاران جهان است.

مهمتر از همه، گرایی ملقب به مرد یخی به هر حریفی به عنوان یک تهدید مهم احترام می‌گذارد، که همین باعث می‌شود تلاش او در هر مسابقه چندین برابر شود. در صورتی که سیدبندی به شکلی که اعلام شده باقی بماند گرایی احتمالا در فینال با جعفراف از جمهوری آذربایجانی رقابت خواهد کرد که به طور قطع سبک کشتی مشابه بهم ندارند.

پرویز نصیب‌اف دارنده مدال نقره المپیک از اوکراین، ریو هان سو  از کره جنوبی، محمد السید از مصر، ماتئوس برناتک از لهستان، مت نمس از صربستان و اسلاویک گالستیان از ارمنستان نیز از دیگر مدعیان این وزن هستند.

در وزن ۷۲ کیلوگرم رقابت اصلی میان ۲ فرنگی‌کار لهستان و لیتوانی است. کریستوپاس اسلیوا از لیتوانی و گئورگ ساهاکیان از لهستان، کشتی گیرانی که در یک سال اخیر در بیشتر مسابقات حضور داشتند. رابرت فریچ از مجارستان که امسال قهرمان اروپا شد، سبکی مشابه اسلیوا دارد. در این وزن محمدرضا مختاری و کان سلجوق از ترکیه نیز حضور دارند. اولوی غنی‌زاده از جمهوری آذربایجان و شماگی بولکوادزه دارنده برنز المپیک ریو نیز از دیگر رقبای این وزن به شمار می‌روند که رقابت جهانی را چشمگیر می‌کنند.

اتحادیه جهانی کشتی به وزن ۷۷ کیلوگرم نیز پرداخت که سنان سلیمان‌اف از جمهوری آذربایجان، محمدعلی گرایی، آزخول مخمودوف از قزاقستان، شوهی یابیکو از ژاپن می‌توانند رقابت را در این وزن داغ کنند. از دیگر رقبای جدی هایک مناتساکانیان از گرجستان با ۲ نشان برنز در یک وزن پایین‌تر در رقابت‌های جهانی بلگراد حضور یافته است. یونس بسار از ترکیه که قهرمان اروپا شده نیز در این وزن حضور دارد. از دیگر رقبای جذاب ۷۷ کیلوگرم ملکاس آمویان از ارمنستان، زولتان لوال از مجارستان، ویکتور نمس از صربستان، پیرآندرس کوره از هلند، کیم هیون وو از کره جنوبی به عنوان برندگان بالقوه در این وزن دانست که رقابت در این دسته را بسیار جذاب کند چرا که به راحتی هیچ کشتی‌گیری امتیاز لازم را نمی‌دهد.

در وزن ۸۲ کیلوگرم رفیق حسین‌اف از جمهوری آذربایجان یکی از مدعیان اصلی این وزن است. سال گذشته بهترین دوره حرفه‌ای این کشتی‌گیر بود و در ۳۳ ساگی توانست مدال برنز المپیک را در وزن ۷۷ کیلوگرم بدست آورد. پژمان پشتام و برهان آکبوداک از ترکیه در این وزن می‌توانند چالش اصلی برای دارنده مدال برنز توکیو محسوب شوند. تاماس لوای مجارستان، پاسکال آیزل از آلمان و گلابولکوادزه از گرجستان از مدعیان جدی این وزن به حساب می‌آیند.

دروزن ۸۷ کیلوگرم به دلیل تغییرات فهرست جهانی و جابجایی کامل از چند کشور را شاهد بودیم. زورابی داتوناشویلی دارنده برنز المپیک از صربستان امید زیادی به تکرار مدال طلای خود دارد. از دیگر رقبا ژان بلنیوک قهرمان المپیک از اوکراین، تورپال بیسلتانوف از دانمارک، الکس بیوربرگ کسیدیس از سوئد، اسلام عباس‌اف از جمهوری آذربایجان از نامزدهای کسب مدال در این وزن می‌توان برشمرد. ناصر علیزاده از ایران در این وزن نیز حضور دارد.

اتحادیه جهانی کشتی به وزن ۹۷ کیلوگرم جایی که محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز المپیک توکیو و طلای ۲۰۲۱ جهان حضور دارد نیز اشاره کرد. این کشتی‌گیر به حریفانش هیچ راهی نمی‌دهد و با صبوری در زمان‌های مناسب کار خود را انجام می‌دهد. ساروی ورزشکاری نیست که اشتباهات زیادی مرتکب شود در مقابل او به اشتباهات مخالفانش حمله می‌کند. این فرمولی برای موفقیت در هر وزن است. الکس زوکه دارنده مدال نقره اسلو از کشور مجارستان، آرتور الکسانیان دارنده مدال طلای المپیک از ارمنستان، تادوژ میچالیک دارنده مدال برنز المپیک و اروپا از لهستان، میخائیل کاجایا از صربستان، کریل میلوف بلغارستان، متهان بسار از ترکیه دیگر مدعیان اصلی این وزن هستند.

همچنین در وزن ۱۳۰ کیلوگرم یاکوبی کاجایا دارنده نقره المپیک از گرجستان را می‌توان به عنوان ستاره این وزن دانست. او در المپیک مقابل میجاین لوپز با تجربه که چهار مدال طلا را برای کوبا کسب کرده بود، شکست خورد. بکا کاندلاکی از جمهوری آذربایجان، رضا کایالپ از ترکیه و اسکار مارویک از نروژ  از مدعیان سنگین وزن هستند. کایالپ که نتایج امیدوار کننده‌ای بعد از المپیک کسب نکرده به دنبال طلای قهرمانی جهان در بلگراد است. امین میرزازاده دارنده طلای امیدهای جهان و فرنگی‌کار المپیکی در این وزن یکی از شانس‌های کسب مدال به شمار خواهد رفت.

پیش‌تر نیز اتحادیه جهانی کشتی رنکینگ اوزان ده‌گانه کشتی فرنگی را اعلام کرد که محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی در میان نفرات برتر دو وزن ۶۷ و ۹۷ کیلوگرم دیده می‌شوند. در این سیدبندی اسامی هشت کشتی‌گیر برتر که دارای بیشترین امتیاز را در مسابقات دارای رنکینگ بدست آورده‌اند اعلام شده که در وزن‌های ۵۵، ۶۰، ۶۳ و ۸۷ کیلوگرم نام هیچ یک از ملی‌پوشان کشورمان نیست.

همچنین در وزن‌های ۷۲ کیلوگرم محمدرضا مختاری در جایگاه چهارم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم در جایگاه دوم، پژمان پشتام در وزن ۸۲کیلوگرم در جایگاه سوم و امین میرزاده در وزن ۱۳۰کیلوگرم جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *