چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

بلینکن: توجه به حقوق بشر و دموکراسی کم رنگ شده است

بلینکن: توجه به حقوق بشر و دموکراسی کم رنگ شده است

دولت جو بایدن اعلام کرد هم زمان با اینکه کشورهای سرکوب‌کننده به شدت مخالفان را زندانی می‌کنند، مسئله احترام به حقوق بشر و هنجارهای دموکراتیک در سال ۲۰۲۱ به تدریج کم‌رنگ شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در رونمایی از گزارش سالانه حقوق بشر به موضوع حقوق اساسی و هنجارهای دموکراتیک اشاره و این مسئله را یک “پسرفت مستمر” توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: «بازداشت و سرکوب مخالفان سیاسی در سال ۲۰۲۱ بسیار متداول و رایج شده است. بیش از یک میلیون مخالف سیاسی در بیش از ۶۵ کشور بازداشت شده‌اند؛ از جمله این کشورها می‌توان به زندانی شدن معترضان در کوبا، فعالان در روسیه و مصر، زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، کشتار دسته‌جمعی عربستان سعودی و جنایات چین علیه مسلمانان اویغور و همچنین اقدامات مقامات طالبان علیه زنان و دختران افغان اشاره کرد.»

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر مدعی شد که نیروهای روسی “جنایاتی” را در اوکراین مرتکب شده‌اند و به این دلیل که این گزارش مربوط به سال ۲۰۲۱ است، مواردی که آمریکا درخصوص حمله روسیه به اوکراین ادعا می‌کند، در این گزارش ثبت نشده است.

آنتونی بلینکن در ادامه اظهاراتش عنوان داشت: باید کسانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند تحریم کنیم. ما توانستیم عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر به دلیل نقض حقوق بشر تعلیق کنیم.

همچنین وی ادعا کرد: دولت ما و دولتهای سابق آمریکا همیشه به ارزشهای حقوق بشری احترام گذاشته‌اند، البته که ایالات متحده از تحقیق و تفحص درخصوص پرونده‌هایی در آمریکا هم دریغ نکرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که از زمان شروع کارش، مقامات دولت گفته‌اند که مشکلاتی را در آمریکا از جمله خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان صراحتا پیگیری خواهند کرد.

سارا یاگر، مدیر واشنگتن در دیده‌بان حقوق بشر از این گزارش استقبال کرد اما گفت که آنتونی بلینکن به نقش آمریکا در درگیری‌های افغانستان و یمن که در آن غیرنظامیان کشته می‌شوند، نپرداخت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *