یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

تحولات پاکستان و خط‌ و نشانی که عمران‌خان برای آمریکا کشید

تحولات پاکستان و خط‌ و نشانی که عمران‌خان برای آمریکا کشید

*توطئه آمریکا برای تغییر رژیم در دیگر کشورها موضوع جدیدی نیست، تهدیدی که پاکستانی‌ها نیز اکنون آشکارا با آن مواجه شدند و نشان دهنده مداخله واشنگتن در این کشور است. در عین حال تحولات اخیر در این کشور ثابت کرد که شرایط برای مداخله خارجی و تلاش برای ایجاد بی ثباتی درپاکستان هم فرق کرد.

 

 

به گزارش گروه سایر رسانه های رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس “ و به نقل از گزارش روز دوشنبه ایرنا، تلاش جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان برای رای عدم اعتماد به نخست وزیر و براندازی دولت عمران‌خان درحالی روز گذشته ناکام ماند که ریاست مجلس پاکستان چنین طرحی را از اساس نامشروع، مغایر با قانون اساسی و از همه مهم تر علیه استقلال و عزت ملی کشور دانست و مردود اعلام کرد.

پارلمان پاکستان روز گذشته در یک صحنه تاریخی شاهد طنین انداز شدن شعارهای ضدآمریکایی نیز بود، نمایندگانی که مداخله واشنگتن و تهدید آن علیه دولت منتخب در پاکستان را محکوم کرده و رهبران اپوزیسیون را نیز برای همراه شدن با توطئه خارجی به بهانه “عدم اعتماد علیه نخست وزیر” به شدت مورد سرزنش قرار دادند.

تحول بی سابقه‌ای که طی هفته‌های اخیر در پاکستان مشاهده شد و اوج آن در جلسه روز یکشنبه مجلس این کشور اتفاق افتاد، موضع گیری صریح رهبران سیاسی پاکستان از جمله عمران‌خان به عنوان شخص اول مملکت علیه توطئه “تغییر حکومت” به مدیریت آمریکا به شمار می‌رود.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند: هرچند عمران‌خان نتوانست مانند اسلاف خود مدت ۵ سال نخست وزیری را به پایان برساند و مجبور به انحلال پارلمان شد، اما تسلیم نشدن وی در برابر اپوزیسیون که عدم اعتماد علیه نخست وزیر و برکنار کردن دولت را مطالبه داشتند، نشان داد که مداخله خارجی از جمله تلاش‌های پشت پرده آمریکا علیه دولت منتخب در پاکستان دیگر فضایی برای خود ندارد و در حقیقت عمران‌خان برای واشنگتن “خط و نشان” کشید.

به عقیده کارشناسان، دخالت آمریکا و برخی از هم‌پیمانان غربی آن در اوضاع سیاسی پاکستان و تلاش برای نفوذ در سیستم داخلی این کشور همسایه ایران، تازگی نداشته بلکه این در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده و منجر به آشفتگی سیاسی در پاکستان و متعاقب آن پیامدهای خطرناک اقتصادی علیه این کشور شده است.

ریاست مجلس پاکستان روز گذشته درحالی که طرح عدم اعتماد علیه عمران‌خان توسط اپوزیسیون را رد می‌کرد به صراحت اعلام کرد: پاکستان هرگز بر استقلال، امنیت، عزت و حاکمیت خود مصالحه نکرده و اجازه هیچ گونه توطئه علیه دولت منتخب حتی به صورت ارائه طرح عدم اعتماد علیه رئیس دولت منتخب را نمی‌دهد.

هرچند پارلمان پاکستان منحل شد و سپس کار دولت عمران‌خان نیز به پایان رسید، اما رهبران حزب “تحریک انصاف” به عنوان حزب حاکم در کشور از اینکه اجازه توطئه تغییر حکومت و روی کار آمدن دولتی با رضایت عناصر خارجی را نداند، بسیار خرسند به نظر می‌رسند و مخالفان سیاسی خود در داخل را به حضور سریع در انتخابات آتی دعوت کرده و در عین حال اطمینان دارند که دولت آینده پاکستان نیز به ریاست عمران‌خان و حزب تحریک انصاف تشکیل خواهد شد، توده سیاسی که مخالف مداخله خارجی است و بر عزت و استقلال پاکستان تامل نخواهد کرد.

هرچند عمران‌خان به صراحت تمام اقدام به افشای دخالت‌های آمریکا درامور داخلی پاکستان و توطئه برای تغییر حکومت در کشور کرد، اما ناظران بین الملل معتقدند که این تحول روابط شکننده اسلام‌آباد و واشنگتن را با بدترین وضعیت روبرو کرده و مشکلات تازه‌ای برای پاکستان در بحث بهبود اقتصادی و یا همکاری با صندوق بین المللی پول ایجاد خواهد شد.

عمران‌خان همواره منتقد سیاست‌های تهاجمی، تحریم و مداخله جویانه آمریکایی‌ها بوده و این اولین باری نیست که به صراحت نسبت به مداخله در امور داخلی پاکستان به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهد.

وی در تابستان سال ۲۰۱۴ زمانی که دست به تظاهرات گسترده علیه دولت وقت نوازشریف زد و به مدت ۱۲۰ روز در اسلام‌آباد تحصن کرد، در اجتماع مردمی خطاب به سفیر وقت آمریکا گفت که دست از دخالت در امور داخلی پاکستان بردارد و اجازه داده شود تا مردم این کشور آزادانه برای خود تصمیم گیری کند.

 

 

**پیام صریح و قاطع پاکستانی‌ها به آمریکا منتقل شد

«سعد رسول» حقوق‌دان نام آشنای پاکستانی روز دوشنبه طی گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تحولات اخیر این کشور گفت: رد طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر مطابق با قانون اساسی کشور از جمله بند ۵ آن می‌باشد که گفته شده هر شهروند پاکستانی باید به کشورش وفادار باشد و جلوی هرگونه توطئه و اقدام خصمانه علیه کشور و مردم بایستد.

وی افزود: براساس بند ۵ قانون اساسی پاکستان، ریاست مجلس نیز قاطعانه حکم به رد طرح عدم اعتماد داده و اعلام داشت که پاکستان و دولت آن هرگز تسلیم دیکته خارجی نشده و اجازه توطئه علیه نظام سیاسی و دولت دمکراتیک کشور را نمی‌دهد.

این کارشناس حقوقی پاکستان معتقد است، پیام واضحی به آمریکایی‌ها داده شد که زمان دخالت آنان و نفوذ در سیستم داخلی به سر آمده و پس از افشای توطئه اخیر مبنی بر “تغییر حکومت”، عمران‌خان گام درستی را برای مقابله با آن برداشت.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها تاریخ طولانی درباره دخالت در امور داخلی پاکستان دارند، ما همزمان خواستار دخالت دیگر کشورها حتی چین و روسیه هستیم اما چین و روسیه هیچ سابقه‌ای مبنی بر تحمیل خواسته بر مردم پاکستان و مداخله ندارند و این تنها ایالات متحده است که همواره مرتکب مداخله شده است.

سعد رسول درخصوص تحرکات اپوزیسیون پاکستان پس از اتفاقات دیروز و مراجعه رهبران مخالف دولت به دیوان عالی علیه حکم ریاست پارلمان را حق مشروع جبهه اپوزیسیون دانست و در عین حال گفت: مداخله خارجی برای کمیته امنیت ملی پاکستان و همچنین پارلمان روشن شده است لذا رهبران اپوزیسیون بهتر است به جای رویارویی دیگر، خود را برای انتخابات آتی آماده کنند.

وی افشا ساخت که دولت عمران‌خان از تحرکات مشکوک برخی دیپلمات‌های غربی مستقر در اسلام‌آباد برای تحریک مخالفان جهت برکناری دولت همزمان با تهدیدات خارجی باخبر بود و تمامی گام‌های برداشته شده از سوی پارلمان و اعلام رسمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام برای نجات کشور از توطئه خارجی برداشته شده است.

 

 

**ایستادگی پاکستان مقابل توطئه تغییرحکومت، یک گام تاریخی بود

خانم «ملیحه هاشمی» مجری برنامه‌های سیاسی شبکه Public News پاکستان نیز امروز در گفت‌وگو با ایرنا از تصمیم دولت عمران‌خان برای مقابله با تهدیدات آمریکا و جلوگیری از هرج و مرج در کشور تمجید کرد.

وی افزود: مردود شدن طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر، یک اقدام درست و در عین حال بی نظیری بود که در تاریخ سیاست پاکستان سابقه نداشت، در واقع تصمیم شجاعانه دولت برای انحلال پارلمان و آمادگی برای انتخابات جدید مظهر اعتلای آرمان‌های مردم و جرات برای دفع توطئه خارجی است.

این روزنامه‌نگار پاکستانی افزود: دولت پاکستان حاضر به تعامل بر عزت ملی و استقلال کشور نشد و در حقیقت این تصمیم تبعات مثبتی بر آینده سیاسی پاکستان خواهد گذاشت.

گفتنی است، امروز دومین روز از انحلال پارلمان ملی و متعاقب آن منحل شدن کابینه دولت پاکستان است. همزمان رهبران اپوزیسیون این کشور با مراجعه به دیوان عالی درصدد دریافت رای قضات برای تعلیق حکم ریاست مجلس پاکستان در رد طرح عدم اعتماد هستند.

در عین حال ریاست جمهوری پاکستان نیز طی حکمی از عمران‌خان خواست تا زمان تعیین نخست وزیر موقت و تشیکل دولت انتقالی (جهت مدیریت کشور تا زمان برگزاری انتخابات آتی) به عنوان نخست وزیر به کار خود ادامه دهد.

«عارف علوی» طی نامه‌ای به عمران‌خان نخست وزیر و «شهباز شریف» رهبر اپوزیسیون در مجلس از آنان خواست تا اسامی مورد نظر خود برای انتخابات شخص مورد نظر جهت تصدی کرسی نخست وزیری دولت انتقالی را معرفی کرده و پس از رایزنی‌های مشترک، یک شخص به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب شود.

براساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان ملی، دولت موقت (انتقالی) برای تامین مقدمات برگزاری انتخابات آتی تشکیل شده و در عرض ۹۰ روز انتخابات عمومی باید در این کشور برگزار شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *