یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

تل‌آویو، فشارهای سیاسی و تکاپوی توافق با حماس

تل‌آویو، فشارهای سیاسی و تکاپوی توافق با حماس

رسانه‌های عبری امروز شنبه ۳۰ دسامبر با انتشار گزارش‌هایی، از جزئیات طرح جدید قطر برای توافق بین تل‌آویو و حماس خبر می‌دهند؛ توافقی که می‌تواند فشارهای سیاسی علیه کابینه اسرائیل را کاهش دهد اما حماس هنوز با آن موافقت نکرده است.

گروه فارس؛ جروزالم‌پست ساعات پایانی شب گذشته با انتشار گزارشی در این باره نوشت «قطر پیشنهاد داده که در مرحله اول توافق، ۵۰ گروگان از سوی حماس آزاد و آتش‌بس چندهفته‌ای برقرار شود».

این رسانه عبری درباره مرحله دوم این طرح گزارش داد که جزئیات آن هنوز منتشر نشده اما شکل‌گیری آن منجر به عقب‌‎نشینی نظامیان اسرائیلی از غزه خواهد شد.

براساس این گزارش رئیس موساد دیوید بارنیا به کابینه اسرائیل اطلاع داده که حماس اکنون خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای ۵۰ کودک، زن و سالمند اسیر شده است.

پایگاه خبری واللا با انتشار گزارشی، تغییرات مورد انتظار تل‌آویو در خصوص این پیشنهاد قطری را فاش کرده و نوشت که «اسرائیل برای انعقاد آتش‌بس یک هفته‌ای در نوار غزه، آزادی اسرای فلسطینی و بازگشت حدود ۴۰ نفر از ربوده‌شدگان اسرائیلی آماده است».

رسانه‌های اسرائیلی از شب گذشته با انتشار اخباری مدعی موافقت اولیه حماس با آغاز گفت‌وگوها براساس طرح قطر هستند و می‌گویند که مقامات تل‌آویو هم به این پیشنهادی که البته هنور به طور رسمی به آن‌ها ارائه نشده، فکر می‌کنند.

پیش از قطر، مصر هم در هفته گذشته پیشنهاد توافقی سه مرحله‌ای را مطرح کرده بود که در نهایت به آزادسازی تمامی اسرای هر دو طرف منجر می‌شد. براساس طرح پیشنهادی قاهره، سومین مرحله توافق شامل پایان جنگ، خروج اسرائیل از غزه و تشکیل یک دولت تکنوکرات در غزه می‌شد.

علی‌رغم رضایت تل‌آویو از کلیات این طرح جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روزهای گذشته بارها تصریح کرده است که ازسرگیری هرگونه مذاکره‌ای برای آزادی اسرای اسرائیلی، منوط به توقف جنگ و عقب‌نشینی نظامی از غزه است.

این در حالی است کابینه بنیامین نتانیاهو از اعتراضات خانواده‌های اسرای اسرائیلیِ در دست حماس، تحت فشار مضاعفی قرار گرفته و هر گونه توافقی با حماس را، راه تقلیل فشارهای داخلی در سایه جنگی چندجبهه‌ای علیه خود می‌داند.

مقامات آمریکایی هم در پیام‌های متعدد و طی هفته‌های متوالی، طرح‌هایی را برای خروج ارتش اسرائیل از غزه و تغییر شکل و ماهیت جنگ با حماس به کابینه تل‌آویو ارائه کرده‌اند؛ طرح‌هایی که در اثر مخالفت وزرای تندروی نتانیاهو و سود نخست‌وزیر در ادامه جنگ، پذیرفته و اجرایی نشدند.

جروزالم‌پست به عدم توافق بین مقامات اسرائیلی برای پذیرش طرح دوحه اشاره کرده و می‌نویسد که تل‌آویو این پیشنهاد را مثبت ارزیابی کرده و «نشانه خوبی» می‌داند؛ در حالی که یک مقام دیگر اسرائیلی گفته به رغم اینکه هنوز پیشنهاد دریافت نشده اما اختلاف نظرهای بزرگ به قوت خود باقی هستند.

«اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره این ادعاها را رد کرده و امیدهای تل‌آویو برای آزادی اسرای اسرائیلی را ناامید کرد؛ به گفته او مقاومت اسلامی فلسطین همچنان خواهان توقف کامل جنگ، به عنوان شرط اصلی توافق با کابینه تل‌آویو  است.

تحلیلگران اسرائیلی اما «خروج نظامیان ارتش از نوار غزه» را به عنوان گام ابتدایی هر گونه توافق توصیف می‌کنند. تحلیلگر نظامی یدیعوت آحارانوت  آموس هاریل می‌گوید که «حقیقت را باید گفت؛ ارتش اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر وارد یک تله استراتژیک دشوار شده و اکنون در حالت فرسایش قرار دارد».

کارشناسان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم با اشاره به اخبار ضد و نقیض مذاکرات آتش‌بس، در گزارشی از وضعیت میدانی نظامیان خود می‌گویند «ارتش از اینکه نهادها و مقامات سیاسی هنوز اهداف خود را برای ادامه جنگ در غزه مشخص نکرده‌اند، عصبانی است».

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *