دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

طرح اسرائیل برای اخراج سازمان ملل از غزه

طرح اسرائیل برای اخراج سازمان ملل از غزه

یک شبکه اسرائیلی گزارش داد که کابینه نتانیاهو طرح محرمانه‌ای را برای اخراج آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از غزه در دست بررسی دارد.

به گزارش فارس، شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل امروز (۹دی) در گزارشی گفت وزارت خارجه اسرائیل قصد دارد طرحی برای اخراج آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که نهادی زیر نظر سازمان ملل است را به کابینه ارسال کند.

به گفته این شبکه، طرح مذکور در گزارشی با طبقه‌بندی «فوق محرمانه» تدوین شده و شامل سه مرحله است؛ اول: کشف همکاری [ادعایی] میان آنروا و حماس. مرحله دوم: کاهش فعالیت‌های آنروا در غزه و جایگزینی یک یا چند سازمان دیگر برای ارائه خدمات آموزشی و اجتماعی به مردم غزه و در مرحله سوم: انتقال تمامی وظایف آژانس آنروا به هیأتی که قرار است بعد از جنگ بر غزه حکمرانی کند.

شبکه ۱۲ اسرائیل گفت که این طرح به زودی به هیأت وزیران کابینه نتانیاهو عرضه خواهد شد.

این طرح پس از آن تدوین شده که آژانس آنروا از ابتدای جنگ، انتقادات شدید و بی سابقه‌ای علیه اسرائیل انجام داده و بارها این رژیم را به جنایت جنگی متهم کرده است.

در آخرین مورد آنروا روز گذشته اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی در غزه یک کاروان کمک‌های بشردوستانه متعلق به این آژانس را در مرکز غزه هدف قرار داده‌اند.

توماس وایت، رئیس سازمان آنروا در غزه گفت: «سربازان اسرائیلی به یک کاروان امدادرسانی هنگام بازگشت از شمال غزه از طریق جاده‌ای که ارتش اسرائیل تعیین کرده بود شلیک کردند».

او با بیان اینکه یکی از خودروهای این کاروان آسیب دیده گفت:«کارکنان بخش امدادرسانی هرگز نباید هدف قرار بگیرند.»

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل نیز امروز در واکنش به این حمله اسرائیل گفت حمله به «کارکنان امور انسانی غیرقانونی است».

تلاش اسرائیل برای خلاصی از دست آژانس آنروا در حالی است که هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل (با رأی ممتنع آمریکا) قطعنامه افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه را تصویب کرد؛ کمک‌‌هایی که به گفته منابع غزه در عمل به هیچ وجه افزایش نیافته و اسرائیل همچنان اجازه ورود بخش اندکی از کمک‌ها به این باریکه را می‌دهد.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *