یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

توجیه اشغالگری خاک سوریه از سوی چاووش اوغلو

توجیه اشغالگری خاک سوریه از سوی چاووش اوغلو

 وزیر امور خارجه ترکیه در توجیه اشغال بخشی از خاک سوریه مدعی شد که نظامیان کشورش پس از تثبیت اوضاع و تسلط کامل دولت مرکزی دمشق از مناطق اشغالی شمال سوریه خارج می‌شوند.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان. تی. وی ترکیه مدعی شد که اگر نظامیان ترکیه هم اینک از این مناطق شمال غرب سوریه خارج شوند، گروه‌های تروریستی این شکاف را پر خواهند کرد.

وی همچنین وعده نامزد اپوزیسیون ترکیه برای عقب نشینی نظامیان ترکیه از مناطق اشغالی خاک سوریه را غیرقابل قبول خواند و بیان کرد: اگر نظامیان ترکیه از این مناطق خارج شوند، این خطر وجود دارد که این مناطق به کریدور ترور تبدیل شود.

وزیر امور خارجه ترکیه بدون اشاره به حضور غیر قانونی نظامیان ترکیه در شمال غرب سوریه و حمایت آنها از گروه های تروریستی مدعی شد: عقب نشینی نیروهای نظامی ترکیه از مناطق شمالی سوریه به این معنی نیست که ارتش سوریه در این مناطق تسلط کامل پیدا خواهد کرد و اگر این عقب نشینی اتفاق بیفتد، درگیری‌های جدی به وجود می‌آید.

وی همچنین ادعا کرد که در صورت عقب نشینی نظامیان ترکیه از شمال غرب سوریه و با ایجاد فضای بلاتکلیفی، آوارگان زیاد و جدیدی ی از سوریه به مرز ترکیه هجوم می‌آورند.

چاووش اوغلو تاکید اپوزیسیون ترکیه و دولت مرکزی سوریه برای عقب نشینی از شمال سوریه را مخاطره آمیز خواند و و باز هم مدعی شد: «درباره عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه، بعدا صحبت کنیم»، این رویکرد واقع بینانه نیست.

وی با بیان توجیه دوباره اشغال خاک سوریه و این که ترکیه هیچ چشمداشتی به خاک سوریه ندارد، گفت: ترکیه در شمال سوریه تنها با گروه‌های تروریستی داعش، پ. ک.ک و یگانهای مدافع خلق سوریه(ی. پ.گ) که در صدد تجزیه خاک سوریه هستند، مبارزه می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه با دخالت در امور سوریه، تشکیل هشت دور مذاکره کمیسیون تدوین قانون اساسی این کشور را بدون نتیجه عنوان کرد و خواستار فراهم شدن راه بازگشت داوطلبانه آوارگان سوریه از ترکیه به کشور خود شد.

وی در خصوص پیگیری مذاکرات برای عادی سازی روابط ترکیه با سوریه نیز گفت: احتمال برگزاری نشست وزیران امور خارجه چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو در روز ۱۰ می(۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) وجود دارد.

چاووش اوغلو با اشاره به برگزاری جلسات مقدماتی این نشست در چارچوب یک نقشه راه با حضور وزرای اطلاعات و دفاع چهار کشور افزود: در جلسات فنی در زمینه افزایش امنیت در حوزه های مختلف و مبارزه با تروریسم بحث شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه باکو و آنکارا پس از جنگ دوم قره‌باغ گام‌های زیادی برای عادی سازی روابط با ارمنستان برداشتند، گفت: به علت احداث بنای یادبود نمسیس در ارمنستان، ترکیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ارمنستان بست و آنها اگر به همین مسیر ادامه دهند، اقدامات دیگری هم انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه پروازهای مستقیم بین ترکیه و ارمنستان وجود دارد و ارمنستان نیز از طریق حریم هوایی ترکیه به اروپا پرواز می کند، مدعی شد: طرف ارمنی برای عادی سازی روابط حسن نیت ندارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *