دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

جدایی ۲ رهبر اصلی حزب آبی سفید در اعتراض به انتصاب گانتس به ریاست کنست

جدایی ۲ رهبر اصلی حزب آبی سفید در اعتراض به انتصاب گانتس به ریاست کنست

به دنبال انتخاب بنی‌گانس به عنوان رئیس جدید پارلمان رژیم صهیونیستی دو تن از رهبران حزب آبی سفید از این حزب جدا شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رای الیوم، تلویزیون اسرائیل از جدایی موشه یعالون و یائیر لپید دو تن از رهبران حزب آبی سفید از حزب متبوعشان خبر داد.

این اقدام پس از انتخاب بنی گانس، رهبر ائتلاف آبی سفید به عنوان رئیس جدید کنست صورت گرفت؛ اقدامی که مورد مخالفت شدید لپید و یعالون واقع شد.

این دو رهبر که دو ضلع اصلی مثلث حزب آبی سفید به شمار می‌روند اقدام گانتس را “ناامید کننده” خواندند.

این جدایی در واقع به معنی فروپاشی بزرگترین حزب اپوزیسیون اسرائیل است.

بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی _ سفید و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات، در یک چرخش غیرمنتظره به ریاست پارلمان اسرائیل (کنست) برگزیده شد. این تحول، راه را برای به قدرت رسیدن دوباره نتانیاهو باز می‌کند.

از سوی دیگر احمد الطیبی، نماینده عرب کنست رژیم صهیونیستی و رهبر لیست مشترک عربی پس از انتخاب بنی گانتس به عنوان رئیس جدید کنست و توافق با نتانیاهو برای تشکیل دولت آینده آن را یک “مسخره بازی” خواند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، الطیبی در توئیتی در این باره نوشت: آنچه امروز در کنست اتفاق افتاد، یک “تراژدی” نبود، بلکه “مسخره‌بازی” بود. قبلا گفته بودم در سیاست نمی‌شود به فارغ التحصلان پلیس و نیروهای شاباک اعتماد کرد و امروز به آن‌ها فرماندهان ارتش را هم اضافه می‌کنم و این سوال را باید مطرح کرد که گانتس با وجود کسب ۶۱ رای موافق و مکلف شدن به تشکیل کابینه جدید چگونه به سمت نتانیاهو شتافت؟! گانتس ثابت کرد که او و اعضای حزبش که دنباله‌رو او هستند، جزو خزندگان بی‌مهره هستند و این واقعا خجالت‌آور است.

رای گیری برای انتخاب رئیس جدید کنست رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه انجام شد که در نهایت گانتس با ۷۴ رای موافق و تنها ۱۸ رای مخالف به عنوان رئیس جدید انتخاب شد و جانشین یولی ادلشتاین شد که دو روز پیش از سمت خود استعفا داد.

با انتخاب گانتس به عنوان رئیس کنست، رژیم صهیونیستی در آستانه تشکیل دولت جدید قرار گرفته است.

همچنین دو حزب “یش عتید” و “تیلم” طی درخواستی به کنست خواستار جدایی از ائتلاف آبی سفید شده اند.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که ظاهرا لپید و اعضای کنست از حزب یش عتید از گروه واتس آپی که تمامی اعضای کنست از ائتلاف آبی سفید در آن عضو بودند، خارج شده اند.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *