پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

جروزالم‌پست: ارتش اسرائیل به هدفی آسان تبدیل شده است

جروزالم‌پست: ارتش اسرائیل به هدفی آسان تبدیل شده است

فاجعه کشته‌شدن۲۴ نظامی اسرائیلی در یکی از ساختمان‌های غزه باعث شد تا روزنامه عبری جروزالم پست امروز چهارشنبه ۲۴ ژانویه با انتشار گزارشی ارتش تل‌آویو را «هدفی آسان» توصیف و درباره افزایش تلفات نظامی در صورت ادامه جنگ هشدار دهد.

گروه فارس؛ «ارتش اسرائیل دیگر نمی‌تواند در سطح راهبردی و در غزه به دستاوردهایی دست یابد؛ ادامه جنگ به این شیوه در نهایت منجر به از دست‌دادن جان صدها سرباز بدون هیچ هدف مشخصی خواهد شد»، این مقدمه گزارش امروز جروزالم‌پست از نگرانی‌ها درباره وضعیت جنگ بود.

جروزالم‌پست گریزی هم به شکست راهبردی روز دوشنبه زد و نوشت که «مشاهده کشته‌شدن ۲۱ سرباز در یک حادثه این نگرانی را تقویت می‌کند که با کاهش حضور ارتش، تعداد کشته‌های ما دو برابر شود…پیش‌روی ارتش رو به کاهش است و حالا به یک هدف آسان تبدیل شده است».

ارتش رژیم اسرائیل صبح روز گذشته، سه‌شنبه ۲۳ ژانویه از کشته شدن ۲۴ نظامی دیگر خود در جنوب غزه خبر داد؛ در حالی که تل‌آویو باهدف تقلیل‌دادن تلفات، این آمار را ۳ بار دست‌کاری کرد، رسانه‌ها مدعی کشته‌های نظامی بیشتری در خان‌یونس شده و درگیری‌های روز دوشنبه را «بسیار سخت» توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های عبری درباره این شکست، شلیک راکت‌های RPG توسط یکی از نیروهای مقاومت به دو ساختمان در خان‌یونس که از قبل تله‌گذاری شده بود، منجر به انفجار شد و جان سربازان اسرائیلی را گرفت؛ با اعلام این خبر، مقامات تل‌آویو صبح روز سه‌شنبه را صبحی «دردناک و غیرقابل تحمل» توصیف کردند.

جروزالم‌پست در بخش دیگری به تبعات سیاسی این شکست پرداخته و در انتقاد از راهبردهای جنگی تل‌آویو می‌نویسد که با وجود تعداد زیاد سربازان کشته‌شده و عملیات موفق گردان‌های القسام در بمباران ساختمان‌ها و انفجار خودرو، نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو همچنان متعهد می‌شود که جنگ را تا دستیابی به آنچه که او، «پیروزی کامل» می‌خواند، ادامه دهد!

این روزنامه عبری شکست‌های میدانی ارتش بر اعتراضات سیاسی تل‌آویو را بررسی کرده و می‌نویسد که تلفات نظامی اخیر موقعیت جناحی را که خواستار توافق فوری با حماس برای بازگرداندن اسرا، حتی بدون حذف کامل آن جنبش است، تقویت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که منابعی آگاه به نقل از نتانیاهو گفته‌اند مرحله سوم جنگ غزه ۶ ماه طول خواهد کشید!

حالا برخی رسانه‌های عبری تلاش دارند تا با توجیه این شکست، خیابان‌های اسرائیل را که خواهان آتش‌بس هستند، ملتهب‌تر نکنند. یدیعوت آحارانوت نوشت که ارتش در حال پاک‌سازی مناطق غزه از مواد منفجره است تا شهرک‌نشینان بعد از جنگ به آن‌جا بروند؛ سربازان اسرائیلی از جمله ۲۱ سرباز کشته‌شده در حال پاک‌سازی برای ایجاد منطقه حائل بودند.

دیگر رسانه‌ها البته با رد کردن این تحلیل، از فاش شدن ضعف مهندسی ارتش اسرائیل در صورت چنین اشتباهی انتقاد می‌کنند. روزنامه هاآرتص می‌نویسد که اسرائیل در حال غرق‌شدن در گل‌ولای غزه است و این امر ممکن است سال‌ها طول بکشد بدون اینکه کسی برای نجات آن بیابد؛ در حالی که خطر درگیری در کرانه باختری هم در حال افزایش است.

باوجود آنکه پایگاه خبری وای‌نت راه در امان ماندن نظامیان اسرائیلی از تله‌ها و انفجارهای غزه را کمک‌گرفتن از نیروی هوایی معرفی کرده، رسانه‌های جهانی امکانات ارتش اسرائیل را در مقابل تاکتیک‌های نظامی حماس و تسلط میدانی آن‌ها در نوار غزه بی‌تاثیر ارزیابی می‌کنند.

تحلیلگر نظامی شبکه الجزیره فایز الدویری درباره قدرت نیروهای حماس تصریح می‌کند که ۸ تیپ از نیروهای ارتش رژیم اسرائیل همراه با ۱۰۰۰ تانک و نفربر در حمله به جنوب غزه مشارکت دارند؛ در حالی که تعداد مبارزان القسام در تیپ خان‌یونس نهایتا ۱۲۵۰ نفر است، یعنی هر مبارز فلسطینی با یک تانک مقابله می‌کند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *