پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - Thursday 16 May 2024

غزه در محاصره آتش‌، اعراب برای اسرائیل راه میان‌بُر باز می‌کنند

غزه در محاصره آتش‌، اعراب برای اسرائیل راه میان‌بُر باز می‌کنند

کشورهای امارات و عربستان سعودی در حالی در قبال محاصره 17 ساله رژیم صهیونیستی بر برادران مسلمان فلسطینی دست روی دست گذاشته‌اند که حالا صحبت از موافقت آنها با ترانزیت زمینی کالا برای دور زدن باب المندب شده است.

گروه فارس،  «هر عاقلی متوجه می‌شود که در قبال مساله دریای سرخ نفاقی آشکار و معیارهایی دوگانه وجود دارد، عده‌ای در حالی خواهان جریان روان ترانزیت کالاها هستند که برای بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه  که از ۱۷ سال پیش در محاصره زمینی، هوایی و دریایی و تحت کشتار جمعی قرار دارند، هیچ کاری نمی‌کنند»؛ این را رسانه قطری الخلیج اونلاین به نقل از یک تحلیلگر اقتصادی آورده است.

در پی تقابل نظامی نیروهای مسلح یمن با  کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مانند هاپاگ لوید آلمان و کشتیرانی دانمارکی مرسک از تردد در مسیر کشتیرانی دریای سرخ اجتناب می‌کنند و مسیر بسیار طولانی‌تر و در نتیجه گران‌تر را در اطراف دماغه امید نیک در انتهای جنوبی قاره آفریقا طی می‌کنند.

در این بین خبر می‌رسد برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موافقت کرده‌اند که شرکت‌های حمل و نقل کانتینری بین المللی از  طریق خاک آنها ترانزیت زمینی را تا شهر بندری جده در ساحل دریای سرخ انجام دهند تا از حملات یمنی‌ها در باب المندب در امان بمانند.

شرکت کشتیرانی هاپاگ-لوید، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل کانتینری آلمان روز دوشنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) اعلام کرد خدمات ترانزیت زمینی از طریق عربستان سعودی ارائه می‌دهد.

بر اساس بیانیه‌ای که اخیراً توسط این شرکت منتشر شده است، هاپاگ لوید بر اساس تصمیم جدید خود، از خطوط حمل و نقل زمینی که بنادر جبل علی در امارات و الدمام و الجبیل در ساحل خلیج فارس عربستان سعودی را به بندر جده در دریای سرخ متصل می‌کند، استفاده خواهد کرد. این گروه تأکید کرده که تا اطلاع ثانوی به هدایت کشتی‌های خود در اطراف دماغه امید نیک نیز ادامه می‌دهد.

جده تقریباً در نیمه راه بین تنگه باب‌المندب در نزدیکی یمن، جایی که نیروهای مسلح یمن به مقابله با کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی می‌روند و کانال سوئز قرار دارد.

 از سوی دیگر روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت هم این هفته خبر داد، شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج فارس تخلیه می‌کنند و از آن‌جا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند.

یدیعوت احارانوت نوشت که تا پیش از حملات یمنی‌ها، هزینه هر کانتینر ۲۰۰۰ دلار بود و اما اکنون به ۸۰۰۰ دلار افزایش یافته است و اگر پیش از این کشتی‌ها یک ماهه خود را به اسرائیل می‌رساندند، اکنون این زمان دو برابر شده است.

باب المندب، تنگه‌ای است میان آفریقا و شبه جزیره عربستان و مسیر خروجی دریای سرخ به اقیانوس هند که معمولاً ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت دریایی از این مسیر جریان دارد که در مجموع ۸۵ درصد از کل تجارت جهانی را شامل می شود.

در همین حال با تشدید وضعیت گرسنگی مردم غزه در نتیجه محاصره از سوی رژیم صهیونیستی درخواست‌ها از کشورهای عربی برای ایجاد راهرو حمل و نقل هوایی بیشتر شده است، اگرچه هنوز گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

اعراب به جای دور زدن باب المندب به فکر حل مناقشه اعراب و اسرائیل باشند

عبدالرحیم الهور، کارشناس اقتصادی در واکنش به این طرح  به الخلیج اونلاین گفته است: کشورهای حاشیه خلیج(فارس) بازیگر اصلی در منطقه دریای سرخ و در همسایگی یمن هستند و روابط بین آنها باید بر اساس احترام متقابل و وحدت اهداف و منافع منطقه باشد.

به گفته الهور  در خصوص همه کشورهای حاشیه دریای سرخ آنها باید یک چارچوب سیاسی استراتژیک و امنیت منطقه‌ای را مبنای تفاهم درون منطقه‌ای زیر چتر حقوق بین‌الملل قرار دهند.

وی افزود: راه‌حل‌های پیشنهادی شرکت کشتیرانی آلمان به دور از امکان‌سنجی و همراه با هزینه است که می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی فعلی منجر به تورم جهانی جدید شود. پیشنهاد جایگزین این است که برای حل مشکل اساسی که موجب ایجاد اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ شده  اقدام شود که صرفا مناقشه اعراب و اسرائیل است.

این کارشناس با اشاره به اینکه «تفکر منطقی عبارت از حل ریشه‌ای مشکل و نه  ایجاد راه‌حل‌هایی است که منجر به ایجاد مشکلات جدید می‌شود»، گفت این تصمیم نشان دهنده عدم تمایل کشورها (عربستان و امارات) برای دستیابی به راه‌حل ریشه‌ای برای مسئله فلسطین است.

عبدالرحیم الهور درباره اقدام آمریکا در ایجاد ائتلاف نظامی برای به اصطلاح امنیت دریای سرخ تاکید کرد که هرگونه فعالیت نظامی مسلحانه در منطقه بر حجم و جریان تجارت بین المللی تأثیر خواهد داشت.

آمریکا مجوز بین المللی برای مداخله نظامی نداشته

الهور با طرح این سوال که از منظر سیاسی-نظامی-استراتژیک دریای سرخ منطقه نفوذ آنگلوساکسون آمریکا یا منطقه نفوذ بین المللی محسوب می‌شود، گفت: آبراهه‌های بین المللی، مناطق بین‌المللی هستند، یعنی تحت نفوذ و تاثیر قوانین بین‌المللی هستند و بنابراین هرگونه فعالیت نظامی باید تحت مجوز شورای امنیت باشد که به شکل کامل انجام نشده است، یعنی انجام اقدامات نظامی آمریکا با مجوز شورای امنیت انجام نشده است.

وی تاکید کرد : تشکیل ائتلاف نظامی در آب‌های بین‌المللی بدون دستور صریح بین‌المللی منجر به افزایش وضعیت تنش بین‌المللی بین قطب‌های اقتصادی، نظامی و تجاری می‌شود و در نتیجه امنیت و صلح بین المللی را به خطر می‌اندازد.

این کارشناس اقتصادی با تعجب گفت:  چگونه است که اگر رفتار یا ایدئولوژی جنبش‌ها، احزاب و کشورها مغایر با سیاست‌های واشنگتن باشد در فهرست تروریسم قرار می‌گیرد، مثل اینکه حوثی‌ها را که با سیاست‌های واشنگتن در تضاد است در فهرست تروریسم قرار می‌دهند.

الهور بر ضرورت وجود چشم‌انداز راهبردی برای مدیریت مناقشه اعراب واسرائیل در منطقه، حتی بر اساس فرض تداوم آن تأکید کرد تقابل‌ها در منطقه با هدف دستیابی به منافع استراتژیک و ایجاد موازنه‌های استراتژیک حساب شده و نه به خاطر دامن زدن به خطرات، کاهش منابع و نقض قوانین است.

مداخله در دریای سرخ با هدف حمایت از کشتار و ویرانگری در غزه

سعید خلیل العبسی، نویسنده و تحلیلگر اقتصادی نیز در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تاکید کرد اقدام ائتلاف آمریکایی در متشنج کردن اوضاع دریای سرخ به بهانه دفاع از آزادی تجارت و حمل و نقل تنها پوششی برای تداوم جریان ارسال سلاح  و کالا به رژیم صهیونیستی است تا همچنان از این رژیم با همه ابزارهای ویرانگری و کشتار هزاران نفر حمایت کنند.

وی افزود: در عین حال همه این باند(غربی) مدعی امنیت در دریای سرخ، در  قبال کودکان، زنان و سالمندان در نوار غزه که از حداقل امکانات معیشتی هر انسان بریده شده‌اند، هیچ کاری انجام نمی‌دهند و بالعکس تازه‌ترین تسلیحات زرادخانه تسلیحاتی خود را نیز در اختیار این رژیم قرار می‌دهند تا همه چیز را در فلسطین نابود کنند.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: «هر عاقلی متوجه می‌شود که در قبال مساله دریای سرخ و مساله فلسطین نفاق بی نظیر و معیارهای دوگانه وجود دارد، زیرا در حالی برای دریای سرخ خواهان  جریان روان کالا و تجارت هستند که برای بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه  که از ۱۷ سال پیش در محاصره زمینی، هوایی و دریایی و کشتار جمعی قرار دارند، هیچ کاری نمی‌کنند.

العبسی در پایان سخنان خود گفت: همه عقلای روی زمین به جز این باند(غربی) می‌دانند که راه حل ایده آل برای تنش‌ها در دریای سرخ، رفع محاصره مردم نوار غزه است تا این باند هم بیش از این برای منطقه دردسرساز نشود و سیاست تبعیض نژادی و معیارهای دوگانه آنها که منطقه ده‌ها سال است از آن رنج می‌برد، متوقف شود.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *