سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

دادگاه عربستان یک زن فعال حقوق بشر را به زندان محکوم کرد

دادگاه عربستان یک زن فعال حقوق بشر را به زندان محکوم کرد

دادگاهی در عربستان سعودی حکم زندان «نسیمه الساده» فعال زن حقوق بشر را که نزدیک به سه سال در بازداشت است صادر کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای «عربی ۲۱» پسر الساده گفت که حکم دادگاه تجدیدنظر ریاض برای مادرش پنج سال حبس است که ۲ سال آن تعلیقی است.

وی افزود: طبق این حکم و درصورتی که عفو ماه رمضان لحاظ نشود مدت زندان در اواخر ماه ژوئن، یعنی چند روز قبل از عید سعید قربان به پایان می رسد.

تعدادی از فعالان و مدافعان حقوق بشر از جمله «سمر بدوی»، «میاء الزهرانی»، «مها الرفیدی» و «خدیجه الحربی» هنوز طبق حکم مقامات سعودی در زندان به سر می برند.

از ابتدای به قدرت رسیدن دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، عربستان سعودی در صدد حل مسئله بازداشت شدگان به ویژه زنان برآمد و گروهی از آنها از جمله «لجین الهذلول» را آزاد کرد.

با این حال آزادی الهذلول و دیگران مانع ادامه اعمال محدودیت هایی برای زنان از جمله ممنوعیت سفر و لزوم حضور آنها در محاکم قضایی نشد.

مقامات عربستان تاکنون آمار رسمی از شمار زندانیان سیاسی و حقوق بشری این کشور گزارشی منتشر نکرده‌اند اما بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی میدل ایست، سازمان‌های بین المللی حقوق بشری آمار زندانیان سیاسی در عربستان را حدود ۳۰ هزار نفر گزارش کرده‌اند که در شرایط دشواری از جمله انواع شکنجه و بدرفتاری قرار دارند.

مقامات عربستان طی ماه‌های گذشته در اقدامی نمایشی و به منظور حفظ و تقویت روابط با دولت جدید آمریکا که پیش از این ریاض را به نقض حقوق بشر متهم کرد تعداد اندکی از زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشری را از زندان‌های این کشور آزاد کردند اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد با ممنوعیت سفر مواجه هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *