یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

مالکی خطاب به آمریکا: تنها عامل پیوند عراق به ایران روابط سیاسی است

مالکی خطاب به آمریکا: تنها عامل پیوند عراق به ایران روابط سیاسی است

“نوری المالکی” نخست وزیر اسبق عراق سه‌شنبه خطاب به ایالات متحده گفت: آمریکایی‌ها به دنبال اخراج ایران از عراق هستند، ما به آنان می‌گوییم ایرانی‌ها مانند شما در عراق پایگاه نظامی ندارند و تنها چیزی که بغداد را به تهران پیوند می‌دهد، روابط سیاسی است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی “ناس” عراق، المالکی این سخنان تلویزیونی و در واکنش به سفر “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر این کشور به آمریکا بیان کرده است.

نخست‌وزیر عراق در راس هیاتی سیاسی – اقتصادی روز سه‌شنبه با هدف تکمیل گفت وگوهای راهبردی بین دو کشور راهی واشنگتن شد و قرار است با “دونالد ترامپ” رییس جمهوری آمریکا دیدار کند.

رهبر حزب دولت ائتلاف قانون که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر عراق بوده است، افزود:آمریکایی‌ها به دنبال انحلال الحشد الشعبی هستند که این یک مسأله داخلی در عراق است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش نسبت به خروج تمامی نظامیان آمریکایی از عراق هشدار داد و گفت: نمی‌شود که برخی از آمریکایی‌ها از کشور خارج شوند و برخی دیگر باقی بمانند.

نخست وزیر اسبق عراق با بیان این که” ما نیازمند کارشناسان آمریکایی و نه نیروی نظامی آنان هستیم، افزود «در دوران نخست وزیری من اقدام به خرید سلاح‌های ساخت روسیه کردم و این بدان معناست که بغداد به کارشناسان روسی نیز نیازمند است و در یک دوره، ۲۹ هزار کارشناس روس در عراق حضور داشتند.

المالکی در پایان اعلام کرد: تا زمانی که سلاح آمریکایی در عراق وجود دارد، مجبوریم کارشناسان و تکنسین‌های آمریکایی نیز حضور داشته باشند و در حال حاضر هواپیماهای اف ۱۶ و تانک‌های “آبرامز” به خاطر نبود این کارشناسان [برای تعمیر] خارج از سرویس قرار دارند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *