دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

زبان سرخ ترامپ و جنجالی دیگر در آستانه انتخابات

زبان سرخ ترامپ و جنجالی دیگر در آستانه انتخابات

گرچه دو سال است از ماجرای توهین رئیس‌جمهوری آمریکا به سربازان جان‌باخته این کشور در جنگ جهانی اول می گذرد، اما مطرح شدن آن در زمان کنونی و براه افتادن جنجالی دیگر در فاصله کوتاه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور، می‌تواند احتمال پیروزی او را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای نشریه آتلانتیک هفته پیش (۱۳ شهریور) گزارشی از سفر دو سال پیش رئیس‌جمهوری آمریکا به فرانسه منتشر کرد و در آن به نقل از منابع ناشناس مدعی شد که دونالد ترامپ پیش از آنکه در پاریس از گورستان سربازان آمریکایی جان‌باخته در جنگ جهانی اول بازدید کند، آنان را «ساده‌لوح» و «بی‌عرضه» خوانده بود.

به نوشته آتلانتیک، ترامپ به علت بارندگی و احتمال خیس و نامرتب شدن موهایش مایل نبود به این مراسم برود و درنهایت نیز این بازدید به دلیل آب‌وهوای نامساعد پاریس لغو شد.

تارنمای سی ان ان نیز امروز به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ سربازان آمریکایی‌ای را که در جنگ ویتنام شرکت کرده بودند افرادی توصیف کرده که آگاهی نداشتند که به چه نحو می‌توان از قوانین و مقررات آن زمان برای معاف شدن استفاده کرد. ترامپ آن زمان که خدمت سربازی در آمریکا اجباری بود توانست به دلیل خار پاشنه معافیت پزشکی گرفته و از اعزام به ویتنام رهایی یابد.

ترامپ پیش‌تر نیز لزوم جنگ‌افروزی در عراق و افغانستان را زیر سؤال برده و در جریان تبلیغات چهار سال پیش و دوران ریاست‌جمهوری‌اش علیه «جنگ‌های بی‌پایان» اظهارنظر کرده بود.

تاکنون علاوه بر سی ان ان، آسوشیتدپرس، واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز و فاکس نیوز نیز گزارش آتلانتیک را تائید کرده‌اند.

جو بایدن معاون باراک اوباما، سلف ترامپ، جمعه (۱۴ شهریور) در واکنش به گزارش سخنان توهین‌آمیز رقیبش، او را فاقد صلاحیت مسند ریاست جمهوری دانست و گفت که گفته‌های ترامپ در صورت صحت، «رقت‌انگیزند.»

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۱۳ آبان افزود: تا حالا این‌قدر ناامید نشده بودم. اگر این گزارش درست باشد که بر اساس دیگر گفته‌های (ترامپ) این‌طور به نظر می‌آید، مایه آبروریزی است. او از ترامپ خواست تا خاضعانه از مادران و پدران سربازان جان‌باخته عذرخواهی کند.

آدام اسمیت رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا نیز در واکنش به اظهارات ترامپ وی را فاقد توانایی اجرای وظایف فرماندهی کل قوا دانست و در بیانیه‌ای نوشت: ادعای عشق رئیس‌جمهور به ارتش بخشی از راهبرد سیاسی او است؛ اما وقتی میکروفن‌ها و دوربین‌ها خاموشند، ذات خود را نشان می‌دهد و احترامی برای ارتش ما قائل نیست.

با این حال ترامپ گفته‌های منسوب به خود را تکذیب کرده و در حاشیه نشست سه‌جانبه جمعه پیش با سران کوزوو و صربستان گفت: خیلی وحشتناک است که فردی به‌خصوص من که تقریباً بیش از هر کس برای ارتش کار کرده‌ام، چنین حرفی بزند. حاضرم قسم بخورم که هرگز در مورد سربازانی که در راه کشور کشته شدند چنین چیزی نگفته‌ام.

ترامپ که به اهمیت جلب رأی نظامیان و خانواده‌های آنان واقف است، آن‌چنان از گزارش آتلانتیک ناراحت شده است که از شبکه فاکس نیوز خواسته تا خبرنگاری را که مطلب مذکور را تائید کرده، اخراج کند.

البته رئیس‌جمهوری آمریکا در این میان تنها نبود و مارک اسپر وزیر دفاع نیز دو روز پیش با انتشار بیانیه‌ای بر حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا از نیروهای نظامی، کهنه سربازان و خانواده‌ها آنان تأکید کرد. با این حال در بیانیه رئیس پنتاگون گزارش آتلانتیک به‌صراحت تکذیب نشده است.

همزمان با اسپر، جان بولتون مشاور امنیت ملی وقت ترامپ نیز که با کدورت از دولت وی اخراج شد به رسانه‌ها گفت که در جریان سفر به فرانسه چنین توهین‌هایی را از ترامپ نشنید. مایک پمپئو وزیر امور خارجه نیز جملات مشابهی در دفاع از رئیس خود بر زبان راند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی انتقادهای اخیر از ترامپ را فرصتی برای دموکرات‌ها می‌داند تا آراء نظامیان را به سبد بایدن هدایت کنند. این روزنامه نوشت مدتها پیش از آنکه افشاگری آتلانتیک منتشر شود، کهنه سربازان لیبرال در ایالات کلیدی تلاش می‌کردند تا آراء خانواده نظامیان را که یکی از ارکان حامیان ترامپ به شمار می‌روند، به نفع دموکرات‌ها جذب کنند.

گر چه جنجال بر سر اظهارات ترامپ بالا گرفته ولی هنوز مدرکی صوتی یا تصویری‌ای که بتواند مؤید گزارش نشریه چپ‌گرای آتلانتیک باشد، منتشر نشده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *