دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

سفر اردوغان به آلمان زیر سایه اختلاف نظر برلین و آنکارا درباره جنگ غزه

سفر اردوغان به آلمان زیر سایه اختلاف نظر برلین و آنکارا درباره جنگ غزه

سران آلمان امروز جمعه میزبان رئیس جمهوری ترکیه خواهند بود، این سفر بسیار بحث برانگیز شده زیرا او اسرائیل را «رژیمی تروریستی» نامیده است.درحالی که اولاف شولتس صدراعظم آلمان بعد از شروع این جنگ به اسرائیل سفر کرد تا به آلمان پیشنهاد حمایت بی قید و شرط و پایداری بدهد، اردوغان از حماس دفاع می‌کند و آنان را «آزادی خواهانی» می‌نامد که برای سرزمین خود می‌جنگند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانس ۲۴، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از حملات اسرائیل علیه مردم غزه شدیدا انتقاد کرده است. این جنگ بعد از حمله گروه حماس در روز ۷ اکتبر آغاز شد و ۱۲۰۰ نفر که بیشتر آن ها غیرنظامی بودند را به کام مرگ کشاند.

درحالی که اولاف شولتس صدراعظم آلمان بعد از شروع این جنگ به اسرائیل سفر کرد تا به آلمان پیشنهاد حمایت بی قید و شرط و پایداری بدهد، اردوغان از حماس دفاع می‌کند و آنان را «آزادی خواهانی» می‌نامد که برای سرزمین خود می‌جنگند.

رئیس جمهوری ترکیه، اسرائیل را به دلیل حمله هوایی و زمینی علیه غزه به ارتکاب جرائم جنگی متهم کرده است. به گفته مسئولین بهداشت و سلامت حماس، شمار شهدای در غزه از ۱۱ هزار نفر گذشته است.

موضع اردوغان در این باره باعث بوجود آمدن سوالاتی درباره عقلانی بودن یا نبودن میزبانی از رئیس جمهور ترکیه در چنین زمانی شده است. محافظه کاران مخالف و حتی حزب دموکرات آزاد آلمان، یکی از اعضای ائتلاف شولتس، از او می‌خواهند که این دعوت را لغو کند.

اما دولت حاکم آلمان گفته است که ادامه دادن گفت و گوها در چنین زمان سختی بسیار مهم تر است.

سخنگوی شولتس گفته است: ما همواره شرکای سرسختی داشته ایم که باید با آنها کنار می‌آمدیم. وی تصدیق کرد: که این سفر با توجه به شرایط کنونی چالش برانگیز خواهد بود.

وی افزود: اما فقط اینگونه نیست که هرچه به نظرمان می‌آِید را به یکدیگر بگوییم بلکه باید مشکلات زیادی را حل و فصل کنیم و برای این کار لازم است گفت و گو کنیم.

شولتس «فاشیسم» شمردن حکومت اسرائیل توسط اردوغان را «بی معنی» می‌داند.

رئیس جمهور ترکیه این هفته حملات لفظی خود را تشدید کرد و اسرائیل را «حکومتی تروریستی» خواند و مدعی شد «غرب می‌خواهد قاتلان را تبرئه کند».

با انتقاد شدید از اسرائیل، اردوغان در برابر آلمان ناخوشایند جلوه داده می‌شود. آلمان وجود اسرائیل را با توجه به مسئولیت های خود در قبال هولوکاست بی قید و شرط فراهم کرده است.

جوزف شوستر رئیس انجمن مرکزی اسرائیل در آلمان گفته است نباید به اردوغان اعتماد می‌کردند.

وی گفته است: هرکسی که حق موجودیت اسرائیل را منکر می‌شود و با آن مقابله می‌کند، نباید شریک سیاستمداران آلمانی شود.

شوستر گفته است: درحالی که شولتس برای شام از رئیس جمهوری ترکیه میزبانی می‌کند، باید از فرصت استفاده کند تا به اردوغان بفهماند نسبی سازی جنگ حماس به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

مایکل روث اتهامات اردوغان علیه اسرائیل را کاملا غیرقابل قبول خوانده است و گفته است رئیس جمهور ترکیه نه تنها روابط این دو کشور را پرتنش می‌کند بلکه بیشتر از همه بر روی کشور خودش فشار می‌آورد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *