دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

عبدالباری عطوان: انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان را نداشتیم

عبدالباری عطوان: انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان را نداشتیم

تحلیلگر سرشناس جهان عرب، اعلام کرد: انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و نابودی رویای نتانیاهو را نداشتیم ، امروز ائتلاف امنیت دریانوردی میان ایران و همسایگان آن در حوزه خلیج فارس تشکیل شد و فردا، ائتلاف‌های صنعت موشکی، پهپادی و فناوری هسته‌ای و پس از آن اتحاد در رویارویی با سیطره غرب بر منطقه و دشمن مشترک منطقه یعنی رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رأی الیوم، احتمال عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد.

عطوان در مقاله خود با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی و در رأس آنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در خصوص تلاش‌های این کشور جهت عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نوشت: هرکس این سخنان را بشنود، احساس می‌کند که مقامات آمریکایی در کره دیگری زندگی می‌کنند و از تحولات ریشه‌ای منطقه به ویژه روند پرسرعت پایان نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه مخصوصاً حوزه خلیج فارس، کاملاً بی‌خبرند!

وی ادامه داد: در رابطه با توهمات خوش‌بینانه ایالات متحده، رژیم اشغالگر صهیونیستی و به ویژه بلینکن، ۴ پاسخ محکم وجود دارد:

نخست: اعلام تشکیل ائتلاف دریایی میان ایران و ۴ کشور حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، بحرین، قطر به همراه عمان، از سوی دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران.

دوم: اعلام بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور

سوم: خبرهای مبنی بر قصد فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان جهت دیدار از ایران طی روزهای آتی، به همراه تسلیم نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران و گفتگو در خصوص همکاری‌های تجاری و امنیتی میان دو کشور.

چهارم: امضای توافق‌نامه‌ای جدید میان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و همتای روسی وی، در خصوص کاهش تولید و تثبیت قیمت منصفانه نفت که در راستای تقویت توافق اوپک پلاس، عربستان و روسیه انجام شد. در نتیجه این توافق، قیمت نفت افزایش یافت و دروغ‌بودن گزارش‌های غربی مبنی بر وجود اختلاف میان عربستان و روسیه در حوزه نفت آشکار شد.

عطوان با مهلک توصیف‌کردن این تحولات، به ویژه تشکیل ائتلاف دریایی ایرانی-عربی، افزود: این ائتلاف توجیه‌های آمریکا و اروپا برای حضور ناوگان‌های دریایی، ناوهای هواپیمابر و پایگاه‌های آمریکایی و غربی در خلیج فارس جهت دفاع از کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر تهدید ایران را از اعتبار می‌اندازد.

این تحلیلگر سرشناس نوشت: اعتراف می‌کنیم که انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و نابودی رؤیای نتانیاهو در خصوص تشکیل ائتلاف امنیتی و نظامی منطقه‌ای ضد ایران و تبدیل خلیج فارس به بازار بزرگ تسلیحات “اسرائیلی” را نداشتیم.

وی افزود: امروز ائتلاف امنیت دریانوردی میان ایران و همسایگان آن در حوزه خلیج فارس تشکیل شد و فردا، ائتلاف‌های صنعت موشکی، پهپادی و فناوری هسته‌ای و پس از آن اتحاد در رویارویی با سیطره غرب بر منطقه و دشمن مشترک منطقه یعنی رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *