دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

لندن در آستانه تظاهرات ضد صهیونیستی چهره امنیتی به‌خود گرفت

لندن در آستانه تظاهرات ضد صهیونیستی چهره امنیتی به‌خود گرفت

 پایتخت انگلیس در آستانه برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین که با سالروز پایان درگیری‌ها در جنگ جهانی اول و مراسم بزرگداشت قربانیان این جنگ هم‌زمان شده، با استقرار پرشمار نیروهای پلیس چهره امنیتی به خود گرفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نیروهای پلیس از دیروز (جمعه) اطراف بنای موسوم به «سنوتاف» یا گور نمادین که یادآور قربانیان جنگ‌های جهانی است، مستقر شدند تا از سازه نمادین محافظت کنند. این بنا که در خیابان وایتهال و در نزدیکی ساختمان دفتر نخست وزیر انگلیس قرار دارد، یکی از سازه‌های نمادین تاریخ انگلیس بشمار می‌رود.

مقام های ارشد انگلیس در سالروز موسوم به ارمیستیس، کنار این بنا جمع شده و یاد قربانیان جنگ‌جهانی را گرامی می‌دارند. مراسم بزرگداشت برای فردا (یکشنبه) و با حضور اعضای دولت و خاندان سلطنتی برنامه‌ریزی شده است. نخست وزیر انگلیس اوایل هفته پیش با اشاره به تدارکات برای این مراسم و آنچه او ضرورت احترام به این قربانیان جنگ نامید، خواستار لغو تظاهرات حامیان فلسطین شده بود.

پلیس لندن هم اوایل هفته پیش درخواست کرد که تظاهرات امروز به زمان دیگری موکول شود اما پس از فشارها و مقاومت نهادهای حقوق بشری، این تظاهرات طبق برنامه پیش‌ خواهد رفت.

بر اساس برنامه اعلام شده تظاهرات امروز از بزرگترین پارک لندن (هایدپارک) آغاز و به سفارت آمریکا ختم خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی است که شمار شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی رکورد راهپیمایی‌های چند هفته اخیر را بشکند.

از سویی گروه‌های راست افراطی و سازمان‌های حامی محیط زیست قصد دارند تا امروز در مرکز شهر تظاهرات کنند. پلیس لندن اعلام کرده است که یک هزار افسر پلیس اضافی برای تامین امنیت پایتخت مستقر شده‌اند.

مقامات انگلیس و رسانه‌های این کشور پس از یک هفته نفرت‌پراکنی علیه تظاهرات حامیان فلسطین، در یک چرخش آشکار در تلاش هستند تا با دعوت مردم به آرامش، از بروز درگیری‌ها در مرکز شهر جلوگیری کنند.

نخست وزیر انگلیس پس از ملاقات با رئیس پلیس لندن طی بیانیه‌ای برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین را نماد دمکراسی در این کشور نامید. دیروز (جمعه) هم روزنامه ایونینگ استاندارد، آخرین نشریه عصرگاهی چاپ لندن با انتشار پرچم فلسطین و گل شقایق که به‌عنوان نماد بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی شناخته می‌شود، در صفحه نخست خود نوشت: مردم لندن باید کنار هم باشند.

همچنین گوین استفنز رئیس شورای روسای پلیس انگلیس در گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که تظاهرات حامیان فلسطین طی پنج هفته گذشته مسالمت‌آمیز برگزار شده و بی‌نظمی خاصی رخ نداده است. وی ابراز امیدواری کرد که تظاهرات امروز نیز با وجود تجمع گروه‌های راست افراطی، به خشونت کشیده نشود.

تظاهرات امروز پنجمین حرکت اعتراضی علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و اعلام همبستگی با مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین است. معترضان طی تظاهرات چند هفته پیش خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان اشغال‌ فلسطین هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *