جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

مسکو: سازمان ملل برای آزادی اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا اقدام کند

مسکو: سازمان ملل برای آزادی اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا اقدام کند

* روسیه از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته است تا دادگاه ویژه داوری برای بررسی و آزادی اموال مصادره شده روسیه در آمریکا و نیز تعلل و کارشکنی واشنگتن در صدور روادید برای دیپلمات های روسی در این کشور تشکیل دهد.  

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از دبیر کل سازمان ملل خواستار اقدام برای آزادی املاک دیپلماتیک این کشور در آمریکا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زاخارووا روز جمعه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته است تا دادگاه ویژه داوری برای بررسی و آزادی اموال مصادره شده روسیه در آمریکا و نیز تعلل و کارشکنی واشنگتن در صدور روادید برای دیپلمات های روسی در این کشور تشکیل دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: از دبیر کل سازمان ملل می خواهیم تا به عنوان ضامن توافقنامه ۱۹۴۷ ، اقدامات عملی برای آغاز رسیدگی قضایی در مورد اعمال آمریکا بکار گیرد.

زاخارووا به تازگی اعلام کرد که مقامات ایالات متحده به طرف روسی پیشنهاد فروش اموال دیپلماتیک خود در ایالات متحده را داده اند. وی یادآور شد که از ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶، مقامات آمریکایی شش ملک دیپلماتیک  متعلق به فدراسیون روسیه را که در وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز ثبت شده بود، توقیف کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بسته ای از تحریم ها را در مورد روسیه به عنوان مجازات برای مداخله ادعایی در امور داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این کشور وضع کرد که بر اساس آن دو ویلای متعلق به سفارت روسیه در واشنگتن و دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه در نیویورک ضبط شد.

ساختمان دفتر نمایندگی تجاری روسیه در واشنگتن و سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و سیاتل از دیگر اموال دیپلماتیک ضبط شده روسها در آمریکا است.

 

روسیه افتتاح پارک دودایف در ترکیه را محکوم می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه نشست خبری گفت که روسیه افتتاح پارکی در ترکیه به نام دودایف تروریست را محکوم می کد.

زاخارووا گفت: این گونه اقدامات با فضای روابط روسیه و ترکیه مغایرت دارد و مسکو امیدوار است که آنکارا این پیام روسیه را جدی تلقی می کند.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، روسیه ناخوشایندی خود را به هرگونه اقدام و تلاش برای تحسین تروریست ها، افراط گرایان و جنگ طلبان را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این گونه تلاش ها غیرقابل قبول و شایسته شدیدترین محکومیت است.

جوهر دودایف یک ژنرال نیروی هوایی شوروی و یک رهبر جنگجویان چچنی بود که بعدها با تأسیسی جمهوری چچن ایچکریا (دولتی مستقل از روسیه)، ریاست جمهوری آن را بر عهده گرفت و ۲۱ آوریل ۱۹۹۶ ( ۲اردیبهشت سال ۱۳۷۵) در حمله هوایی ارتش روسیه کشته شد.

 

 غرب اوکراین را برای اغاز جنگ تشویق می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه نشست خبری گفت: برخی کشورهای غربی اوکراین را برای آغاز جنگ و مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس تحریک می کنند و کی یف برای آغاز چنین جنگی آماده می شود.

وی افزود: بودجه نظامی اوکراین ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است و دولت اوکراین قصد دارد با این بودجه تسلیحات تهاجمی خریداری کند.

دیپلمات ارشد روس همچنین به حضور چندین هزار مربی نظامی غربی در شرق اوکراین برای تعلیم سربازان اوکراینی اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه از سیاست‌های دولت اوکراین در قبال مناقشه در شرق این کشور انتقاد کرد و گفت: دولت اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا نمی‌کند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: در توافقنامه مینسک گفته شده است که دولت اوکراین با نمایندگان مناطق دونتسک و لوگانسک وارد مذاکره می‌شود اما همینک، نمایندگان این مناطق را تروریست می‌خواند و از هر گونه مذاکره با آنها خودداری می‌ورزد.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: در این توافقنامه گفته شده است که باید منطقه دونباس دارای موقعیت ویژه شود اما کی‌یف بجای اجرای این بند به تحریم این منطقه و ساکنان آن می‌پردازد که اقدامی متناقض قانون اساسی اوکراین است.

پوتین از رویکرد آمریکا و همپیمانانش در اوکراین هم انتقاد کرد و گفت: آنها می‌خواهند روسیه را به عنوان یکی از طرف‌های مناقشه اوکراین معرفی کنند که در واقع چنین نیست.

 

روسیه برای مذاکره با ناتو آماده است

زاخارووا گفت: روسیه برای مذاکره مستقیم با ناتو در مورد پیشنهاد مسکو برای ارائه تضمین های امنیتی آمادگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تایید کرد که مسکو از بروکسل پیشنهادی را برای برگزاری نشست شورای روسیه-ناتو برای بررسی اوضاع اوکراین دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شورای روسیه -ناتو بخاطر اقدامات غیردوستانه هدفمند علیه نمایندگی روسیه در ناتو متوقف شده است، افزود: با توجه به این مساله، فرمت برگزاری نشست روسیه-ناتو تعیین خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی و بروکسل تحویل داد.

 

ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض معیارهای سازمان تجارت جهانی بی اساس است

زاخارووا در ادامه گفت: ادعای کاترین تای نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی مبنی بر نقض معیارهای این سازمان ازسوی روسیه بی اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با رد اتهام آمریکا در مورد طرح های جایگزینی واردات در روسیه که آن را مغایر با معیارهای سازمان تجارت جهانی خوانده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر آمریکا بارها روسیه را تحریم کرده و تهدیدهای مختلف علیه این کشور ازجمله حذف از سامانه سوئیفت مطرح کرده است.

کاترین تای نماینده تجاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی دو روز پیش در بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرد مدعی شد که رویکرد روسیه برای جایگزینی کالاهای خارجی با کالاهای ساخت این کشور و ایجاد تسهیلات برای کالاهای روسی، نقض معیارهای سازمان تجارت جهانی است.

این مقام آمریکایی هشدار داد که کشورش در چارچوب سازمان تجارت جهانی، به اقدامات روسیه پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *