دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق؛ بازیابی اعتماد عمومی

مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق؛ بازیابی اعتماد عمومی

صرفنظر از نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر عراق، آنچه در نسبت مشارکت مردم در مقایسه با دوره‌های قبل مشاهده می‌شود، حاکی از حرکت ملت و دولت این کشور در مسیر بازیابی اعتماد و پرکردن شکاف‌های بین این دو طرف است.

به گزارش ایرنا، این انتخابات با مشارکت ۴۱ درصدی مردمی در مقایسه با انتخابات گذشته که گفته می‌شود نسبت مشارکت در آن زیر ۲۰ درصد بود، تفاوت معنادار و قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرده است؛ افزایشی دو برابری در میزان اعتماد مردم، احتمالا برنامه محور شدن نسبی نامزدها در جایگاه نمایندگی و نهایتا ترجیح برخی گروه‌های عراقی به تغییر از مسیر پارلمان به جای کف خیابان.

می‌توان گفت، این انتخابات هم از حیث برگزاری موفق و هم از لحاظ اقبال مردمی و بازیابی اعتماد عمومی، یک موفقیت قابل توجه در کارنامه دولت عراق و گروه‌های متفاهم سیاسی است.

عراق تا ساعاتی دیگر برای شنیدن خبر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی آماده می‌شود که در روزهای جمعه و یکشنبه برگزار شد، اما با چشم پوشی از اینکه کدام جریان سیاسی بیشترین یا کمترین رای را آورده، نفس این انتخابات را می‌توان سرمایه‌ای عمومی برای همه مردم، جریان‌های سیاسی و دولت عراق به شمار آورد.

به گزارش خبرگزاری عراق (واع) درصد مشارکت در انتخابات عمومی پارلمانی روز گذشته عراق در استان‌های مختلف به شرح زیر بوده است:

بصرة          ۴۰%

میسان      ۴۳%

القادسیة        ۴۲%

ذی قار          ۴۲%

النجف          ۴۱%

المثنی           ۴۴%

بغداد- الرصافة   ۳۱%

بغداد- الکرخ     ۳۴%

کربلاء           ۴۴%

بابل              ۴۶%

دیالی            ۴۶%

الانبار          ۴۳%

واسط          ۴۴%

دهوک          ۵۴%

اربیل          ۴۶%

سلیمانیة       ۳۷%

صلاح الدین  ۴۸%

کرکوک       ۴۴%

نینوی        ۴۲%

قرار است تا لحظاتی دیگر، کنفرانسی مطبوعاتی در منطقه سبز بغداد با حضور مسئولان برگزاری انتخابات، برگزار و نتایج انتخابات به اطلاع عموم رسانده شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *