سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

مقایسه ممنوع! / سیرک تناقض‌گویی وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

مقایسه ممنوع! / سیرک تناقض‌گویی وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

درحالی که مخالفت مدعیان پرچمداری حقوق بشر در غرب با دفاع مشروع ایران علیه تجاوزگری رژیم صهیونیستی درکنار سکوت مرگبار آن‌ها نسبت به جنایات آشکار تل‌آویو در غزه، سوالات اساسی درباره مواضع دوگانه غرب ایجاد کرده است، دولت لندن اصرار دارد که هرگونه مقایسه با گرایش منفی علیه رژیم اسرائیل قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایرنا ، «این مهم است که سعی نکنیم بین حق مطلق (رژیم) اسرائیل برای تامین امنیت شهروندانش در مواجهه با یک جنایت تروریستی وحشتناک و آنچه در شنبه گذشته رخ داد، برابری قائل شویم.» این ادعای نخست وزیر انگلیس در پاسخ به پرسش نماینده‌ای است که پرسید چرا دولت لندن اقدام نظامی ایران را محکوم اما دربرابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرده است.

مایری بلک در نشست اضطراری پارلمان انگلیس با موضوع پاسخ تنبیهی ایران تصریح کرد: اگر شلیک ۱۰۰ موشک به تلافی حمله ای که علیه سفارت صورت گرفته نامتناسب تلقی می‌شود، بمباران ۱۹۲ روزه اسرائیل در غزه نیز باید همین‌طور باشد.

وی افزود: بزرگترین عامل تداوم درگیری در منطقه، محاصره غزه است. از این رو برقراری آتش بس فوری امری لازم است. آیا نخست وزیر می‌تواند اقداماتی را که برای اطمینان از برقراری آتش بس، مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت داده، تشریح کند؟

 

دو روز پیش هم تناقض‌گویی وزیر امور خارجه انگلیس درباره پاسخ تنبیهی ایران سوژه رسانه‌ها شد. دیوید کامرون در مصاحبه با شبکه خبری اسکای ابتدا به تکرار ادعاها علیه پاسخ تنبیهی ایران پرداخت و مدعی شد که حمله شنبه گذشته، یک اقدام بی‌ملاحظه و خطرناک بود.

هنگامی که مجری از او پرسید «اگر یک کشور متخاصم کنسولگری ما را با خاک یکسان کند، پاسخ بریتانیا چه خواهد بود» دست‌پاچه شد و گفت: ما یک اقدام بسیار قوی انجام خواهیم داد.

کامرون در پاسخ به نتیجه‌گیری مجری که بیان داشت «ایران هم همین اقدام را صورت داد» ادعا کرد: اما ایران یک حمله گسترده صورت داد.

در همین حال مجری اسکای سخنان وزیر امور خارجه انگلیس را قطع کرد و گفت: پس ایرانی‌ها حق داشتند که پاسخ دهند اما بیش از حد واکنش نشان دادند.

وزیر امور خارجه انگلیس اینگونه توجیه کرد: آنچه در سوریه و اسرائیل رخ داد دو مقوله متفاوت است. ایران ۳۰۱ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد و این یک اقدام بی‌ملاحظه است. واکنش ایران بیش از حدی بود که انتظار می‌رفت.

کامرون با بیان اینکه «کشورها حق دارند از خود دفاع کنند» افزود: اما به سطح حمله نگاه کنید اگر تسلیحات ایران رهگیری نمی‌شد، ممکن بود هزاران نفر مجروح شوند.

انگلیس ادعا می‌کند که به همراه متحدان غربی خود، شماری از پهپادها و موشک‌های ایرانی را در جریان پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی رهگیری کرده است. این کشور اما مدعیست که مداخله مستقیم نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنگ اوکراین، باعث تشدید تنش‌ها می‌شود و این مساله صدای کی‌یف را درآورده است.

دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که حسادتش در قبال رژیم صهیونیستی گُل کرده است، در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی انگلیس، گفت: «استدلالی که من ماه‌ها است می‌شنوم، این است که نمی‌توان موشک‌های روسیه را رهگیری کرد، زیرا این به معنای کشاندن ناتو به جنگ با روسیه است.»

وی افزود: «از چه زمانی رهگیری موشک‌های روسیه به معنای کشاندن دیگران به جنگ با روسیه است؟ تا جایی که من می دانم، موشک های روسی حامل نیروهای روسی نیستند.»

وزیر امور خارجه اوکراین گفت که در ملاقات آتی با همتای انگلیسی خود، درباره علت اتخاذ رویکرد متفاوت غرب در قبال اوکراین و اسرائیل پرس‌وجو خواهد کرد.

این‌ها بخش کوچکی از تناقض در رفتار و سیاست‌ دوگانه غرب در حوزه سیاست خارجی است که در پی تحولات اخیر در غرب آسیا بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است.

بن جمال رئیس کارزار حمایت از فلسطین که تظاهرات هفتگی ضد اسرائیلی در انگلیس را سازمان‌دهی می‌کند در این باره به ایرنا گفت که اجرای تبعیض آمیز قوانین بین‌المللی، جهان را به آشوب خواهد کشید.

وی تصریح کرد که برای جلوگیری از جنگ تمام عیار در منطقه، ضروری است که درگیری‌ها در غزه پایان یابد. «همدستی چندین دهه غرب با استعمار اسرائیل، پاکسازی قومی و تحمیل آپارتاید باعث نسل کشی کنونی در غزه شده است.»

این فعال مدنی افزود: اسرائیل برای لاپوشانی این نسل کشی می خواهد جنگ گسترده تری را با ایران به راه بیندازد و برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای که کل جهان را به خطر می‌اندازد، ما باید تمرکز خود را روی دلیل اصلی بحران کنونی که مصونیت اسرائیل از سرکوب فلسطینیان و حمله به حاکمیت همسایگانش است، حفظ کنیم.»

وی تصریح کرد: ما باید به فشارها برای تحریم اسرائیل و توقف فروش تسلیحات به این رژیم ادامه دهیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *