سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی در ایروان :درخواست‌کنندگان خویشتنداری از ایران، از شاگرد لوس و ننر خود بخواهند ماجراجویی نکند

مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی در ایروان :درخواست‌کنندگان خویشتنداری از ایران، از شاگرد لوس و ننر خود بخواهند ماجراجویی نکند

/ ما بر خلاف رژیم کودک کش صهیونیستی هیچ مرکز غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و شهروندان عادی را هدف قرار ندادیم. حملات ما بسیار هوشمندانه و دقیق بود و به اهداف خود رسیدیم.

// طبیعی است که در دنیای بی سر نظام بین‌الملل وقتی سازمان‌های بین‌المللی حقوق دیگر اعضا را نادیده می‌گیرند و قدرتمندان هم چشم خود را می‌بندند فقط باید برخود متکی بود و از منافع و امنیت خود دفاع کرد.

/// اقدام ما در چارچوب ماده ۵۱ منشور ملل متحد و حق ذاتی دفاع مشروع بود، اما متاسفانه بعد از این پاسخ مشروع و قانونی برخی دولتهای اروپایی و غربی، دفاع مشروع ایران را یک اقدام تهاجمی جلوه دادند و این کار به معنای فراهم آوردن زمینه برای ماجراجویی جدید توسط رژیم صهیونیستی است.

//// ما بر خلاف رژیم کودک کش صهیونیستی هیچ مرکز غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و شهروندان عادی را هدف قرار ندادیم. حملات ما بسیار هوشمندانه و دقیق بود و به اهداف خود رسیدیم.

///// اینجا می‌دانند که یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در قفقاز جنوبی رژیم صهیونیستی است و در جنگ دوم قره‌باغ سربازان ارمنی با سلاح‌های اسرائیلی کشته شدند. به دنبال تطهیر این رژیم نباشید. دستمال کثیف شیشه را پاک نمی‌کند. با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌توانید ثبات را به منطقه بیاورید. رفتارهای شما و حمایت‌های بی منطق شما از رژیم شرور به معنی عادی‌ سازی شر مطلق است. اگر به دنبال ثبات هستید صادقانه رفتار کنید. تروریسم بد و خوب ندارد. رفتار گزینشی فقط ماجراجویی های رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند و منطقه را به کام جنگ می‌برد.

 

 

 

سفیر کشورمان در ارمنستان با تاکید بر این که ایران به دنبال افزایش تنش در غرب آسیا نیست، اظهار کرد: پاسخ ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی دفاع مشروع بود اما متاسفانه برخی دولت‌های اروپایی و غربی آن را اقدامی تهاجمی جلوه دادند که زمینه برای ماجراجویی جدید توسط این رژیم فراهم شود.

به گزارش ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر کشورمان در ایروان در نشست مطبوعاتی در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و پاسخ قاطع به حملات نظامی رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در سوریه و بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار داشت: طی چند ماه گذشته رژیم صهیونیستی بارها طی عملیات‌های تروریستی به مواضعی از جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه حمله کرده و تعدادی از مستشاران نظامی ایران را مورد هدف قرار داده است.

وی تصریح کرد: ما به دلیل اینکه دنبال افزایش تنش در غرب آسیا نیستیم، بارها خویشتنداری کرده‌ایم؛ اما گویی رژیم صهیونیستی از این موضوع سیگنال‌های غلط دریافت کرده است و در آخرین اقدام خود ۲ هفته قبل با موشکهای ساخت آمریکا حمله گستاخانه‌ای به سفارت کشور ما در دمشق انجام داد که در واقع حمله علیه کنوانسیون‌های  بین‌المللی و حقوق بین‌الملل است که در نتیجه آن ۷ تن از مستشاران نظامی ما که گذرنامه رسمی دیپلماتیک داشتند به شهادت رسیدند.

این دیپلمات کشورمان همچنین بیان کرد: ما برای ممانعت از گسترش تنش و جنگ در منطقه خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شدیم. در این راستا بیانیه ای به ابتکار یکی از اعضای شورای امنیت ارائه شد؛ اما با کارشکنی آمریکا، فرانسه و انگلیس مواجه گردید و متأسفانه شورای امنیت حتی یک بیانیه حداقلی نیز در محکومیت تعرض و حمله به اماکن دارای مصونیت صادر نکرد و حقوق بین‌الملل و اصول منشور ملل متحد نادیده گرفته شد و بار دیگر استانداردهای دوگانه کشورهای غربی خودنمایی کرد.
سفیر کشورمان در ارمنستان در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال ما ۱۰ روز منتظر تلاش‌های دیپلماتیک برای محکومیت و در نظر گرفتن اقدامات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی ماندیم و عجیب آنکه همان کشورهای غربی در تماس‌های مداوم با ما بدون آنکه نقض مقررات بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، خواستار خویشتنداری ما می‌شدند.
وی افزود: طبیعی است که در دنیای بی سر نظام بین‌الملل وقتی سازمان‌های بین‌المللی حقوق دیگر اعضا را نادیده می‌گیرند و قدرتمندان هم چشم خود را می‌بندند فقط باید برخود متکی بود و از منافع و امنیت خود دفاع کرد.

سبحانی در ادامه یادآور شد: به همین دلیل چاره‌ای برای ایران جز دفاع از منافع خود نماند و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بامداد یکشنبه اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند. حملات ما محدود بود و فقط معطوف به مراکزی شد که منشأ حملات نظامی علیه ما و حمله علیه سفارت ما در دمشق بود.

این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: ما بر خلاف رژیم کودک کش صهیونیستی هیچ مرکز غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و شهروندان عادی را هدف قرار ندادیم. حملات ما بسیار هوشمندانه و دقیق بود و به اهداف خود رسیدیم. اقدام ما در چارچوب ماده ۵۱ منشور ملل متحد و حق ذاتی دفاع مشروع بود، اما متاسفانه بعد از این پاسخ مشروع و قانونی برخی دولتهای اروپایی و غربی، دفاع مشروع ایران را یک اقدام تهاجمی جلوه دادند و این کار به معنای فراهم آوردن زمینه برای ماجراجویی جدید توسط رژیم صهیونیستی است.

سبحانی همچنین اظهار داشت: همان‌ها که قبل از پاسخ ما، با ما تماس گرفته و خواستار خویشتنداری ما بودند، حالا با شاگرد لوس و ننر مکتب خود تماس بگیرند و مانع ماجراجویی جدید شوند. نمی‌شود که از یک سو خواستار کاهش تنش شد و از سوی دیگر به رژیم کودک کش اجازه داد جنگ را به منطقه تحمیل کند.

وی ابراز داشت: برخی از سفارتخانه‌های اروپایی هم مواضع نادرست و یکجانبه رهبران خود در خصوص واکنش مشروع ایران را در ارمنستان به زبان ارمنی و فارسی ری‌ توئیت می‌کنند. آنها می‌خواهند مردم ارمنستان را تحت تأثیر سیاست‌های نادرست خود قرار دهند و ایران را نزد افکار عمومی ارمنستان بدنام کنند. من به آنها توصیه می‌کنم دست از این ریاکاری‌ها بردارید و تلاش نکنید ارمنستان را وارد درگیری‌های ژئوپلتیک خودتان کنید.

سفیر کشورمان در ایروان خاطرنشان کرد: اینجا می‌دانند که یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در قفقاز جنوبی رژیم صهیونیستی است و در جنگ دوم قره‌باغ سربازان ارمنی با سلاح‌های اسرائیلی کشته شدند. به دنبال تطهیر این رژیم نباشید. دستمال کثیف شیشه را پاک نمی‌کند. با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌توانید ثبات را به منطقه بیاورید. رفتارهای شما و حمایت‌های بی منطق شما از رژیم شرور به معنی عادی‌ سازی شر مطلق است. اگر به دنبال ثبات هستید صادقانه رفتار کنید. تروریسم بد و خوب ندارد. رفتار گزینشی فقط ماجراجویی های رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند و منطقه را به کام جنگ می‌برد.

وی با تاکید بر این که  سیاست ایران بر مدار صلح و دوستی استوار است، افزود: پیام ما به منطقه و جهان پیام صلح، امنیت و پیشرفت برای همه ملت ها است. سیاست همسایگی در اولویت های اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. ما امنیت همسایگان خود را امنیت خود می‌دانیم.

انتهای پیام‌

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *