شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

مناف هاشمی: اگر فدراسیون فوتبال کمتر ورود می‌کرد، تیم امید مدال می‌گرفت

مناف هاشمی: اگر فدراسیون فوتبال کمتر ورود می‌کرد، تیم امید مدال می‌گرفت

دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: پیش از این هم گفتم‌ اگر فدراسیون فوتبال کمتر ورود می‌کرد، تیم ما در بازی‌های آسیایی مدال می‌گرفت.

به گزارش فارس، سید مناف هاشمی در پایان بیست‌‌وهفتمین نشست هیأت اجرایی در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و اظهار داشت: پس از باز‌ی‌هایی آسیایی اولین جلسه هیات اجرایی برگزار شد. این جلسه نیمه کاره مانده و قسمت دوم و مصوباتش به هفته آینده افتاد.

وی افزود: جلسه آینده احتمال دارد سه‌شنبه هفته آینده برگزار شود اما گزارش مفصلی از بازی‌های آسیایی هانگژو که در ۹ – ۸ ماه گذشته برای آن تلاش شد و شناسایی فدراسیون‌ها، ورزشکاران، ثبت‌نام‌ها و کل مسائلی که با روسای فدراسیون‌ها درمورد مسائل فنی و پشتیبانی برگزار کردیم، در این جلسه گزارش دادیم. از نتایج کاروان هم گزارشی به هیات اجرایی داده شد. هرچند به جز یک تا دو نفر بیشتر اعضای هیات در هانگژو حضور داشته و از جزئیات کار  اطلاع کامل داشتند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تصریح کرد: پس از جلسه نیز سوال‌ها و ابهامات مختصری را مطرح کردند. ادامه بحث درمورد موارد مربوط به المپیک پاریس و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ژاپن بود. درمورد آن هم خیلی مختصر و در حد عنوان صحبت شد و قرار است صحبت‌های مفصل را همراه با رئیس کمیته ملی المپیک به عنوان برنامه برای اعضای هیات اجرایی تشریح کنیم تا راهکارها و برنامه‌هایی که مورد تصویب قرار می‌گیرد در قالب یک ستادی این مباحث را دنبال کنیم. نظر اعضای هیات اجرایی، کمیته ملی المپیک و وزارت خانه هم باید مشخص شود تا هم منابع لازم و پشیتبانی‌های مدنظر را تامین کرده و هم رشته‌هایی دارای شانس مدال را بررسی کنیم.

هاشمی درمورد اینکه اعضای فدراسیون فوتبال اعتقاد دارند تیم ملی امید به دلیل داشتن ۲ متولی زمان را از دست داده و ای کاش اجازه می‌دادند اعضای خود فدراسیون به این تیم رسیدگی می‌کردند تا شاهد صعود به المپیک و کسب مدال در بازی‌های آسیایی باشیم‌، گفت: هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. خود فدراسیون فوتبال مثل سایر فدراسیون‌ها باید پیگیر تیم امید باشد و ما هیچ وقت دخالت نکرده‌ایم.

وی درمورد حضور نیافتن حبیب کاشانی در تیم ملی امید، توضیح داد:  فقط پیشنهاد دادیم که آن را هم قبول نکردند! کوتاهی هر حوزه‌ای را بهتر است پخش نکنیم و با هم درگیر نشویم. قبلا هم دوستان فدراسیون مثل شما سوالی را مطرح کردند که ما هم به صراحت اعلام می‌کنیم این فدراسیون با سایر فدراسیون‌ها هیچ فرقی برای ما ندارد. صفر تا صد کارشان را خودشان انجام بدهند. اگر از ما کمک خواستند، پشتیبانی می‌کنیم و هیچ کاری با فدراسیون نداریم. دیگر از این صریح‌تر بگویم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درمورد حواشی تیم ملی امید برای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی، گفت: همه چیز گذشت و دیگر نمی‌خواهم به عقب بازگردم. پیش از این هم گفتم‌ اگر فدراسیون کمتر ورود می‌کرد، تیم ما مدال می‌گرفت. الان هم می‌گویم. تیم خودشان بود اما قرار شد دیگر ما کاری نکنیم تا خودشان کار را ادامه بدهند. تیمی که به آن نقطه رسید باید مدال می‌گرفت زیرا هنگ‌کنگ تیمی نبود که به آن ببازیم. الان هم بیشتر از این نمی‌خواهم اظهارنظر کنم.

هاشمی ادامه داد: برای اینکه در تیم ملی امید و فدراسیون‌ آرامش باشد،  می‌خواهم فدراسیون فوتبال بزرگواری کرده برای این تیم را به عنوان یک افتخار که ما هم در کنارشان سهیم هستیم، از همین الان کادرفنی را شناسایی کند و پس از بسته‌بندی نفرات، آنها را به ما معرفی کنند تا اعزام کنیم. هرگونه پشتیبانی بخواهند در خدمت هستیم، اما امیدوارم دوگانگی نشود تا فردا بگوییم چه کسی مقصر است. نباید دنبال مقصر باشیم بلکه باید دنبال مدال گرفتن تیم امید باشیم. شان ما این نیست در آسیا مدال نگیریم.

وی در واکنش به سوال خبرنگار فارس، درمورد اینکه ما با قطعی شدن ناکامی رشته‌های تیمی مثل بسکتبال، هندبال، فوتبال و تا حد بسیار زیادی والیبال عملا باید به رشته‌های انفرادی امید داشته باشیم اما نتایج رشته‌هاب المپیکی مدال آور مثل وزنه‌برداری و تکواندو در هانگژو ناامید کننده بود و در این وضعیت چه راهکارهایی در نظر گرفته‌اند تا کشتی تنها مدال آور ایران در پاریس نباشد؛ گفت: در جلسه آینده که قرار است درمورد رشته‌های المپیکی تصمیم‌گیری شود، بهتر می‌توانیم جواب بدهیم. البته کمیته ملی المپیک قرار است همه جوره از رشته‌هایی که شانس مدال در المپیک را دارند، حمایت و پشتیبانی کند. از طریق روسای فدراسیون‌ها افراد ورزشکار را شناسایی کرده و به شکل موردی توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم.

دبیرکل کمیته المپیک تصریح کرد: اگر الان بگویم توجه ویژه چیست شاید سوال پیش بیاید و دوستان بگویند وقتی تصمیم گیری نشده چرا گفتید. به همین خاطر اظهارنظر نمی‌کنم اما در جلسه آینده قطعا مصوباتی داریم تا رشته‌هایی مثل کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری و سایر رشته هایی که احساس کنیم بوی مدال می‌دهند درموردشان کوتاهی نشود. دولت هم منابع خوبی را اختصاص داده اما باید برنامه فدراسیون‌ها را به ریز و دقیق آنالیز کنیم تا مشخص شود در این زمانبندی ۹ ماهه به شکلی کار را طراحی کنیم که منابع ما اتلاف نشود. باید این منابع را درست هزینه کنیم. اردوها، پاداش‌ها، حقوق‌ها و هرچه لازم است در قالب بسته‌ای تصویب و اعلام می‌شود.

هاشمی درمورد اینکه تصور می‌شد برخی رشته‌ها در هانگژو مدال می‌آورند اما نتوانستند این کار را برخلاف برخی رشته‌ها مثل شطرنج و ژیمناستیک که مدال آوری آنها دور از انتظار بود انجام بدهند، اظهار داشت: وقتی یک مسئولیت فدراسیون و رشته به عهده خودش می‌افتد باید برنامه ۴، ۸ و ۱۲ ساله تعریف کند. امروز اینجا نیامدیم که بگوییم باید چه کسی پاسخگو باشد. به هر حال گذشت اما فدراسیون‌هایی که از آنها انتظار داشتیم، از همین الان باید برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ژاپن در این فرصت کمتر از ۳ ساله برنامه‌ریزی کنند. بهترین حالت این است که باید از خود فدراسیون‌ها مطالبه کنید.

وی افزود: کمیته ملی المپیک به جز پشتیبانی و اعزام ورزشکاران به رویدادها نمی‌تواند دخالت کند. با همه این تفاسیر همه رشته‌ها در مرکز نظارت و سنجش بررسی و آنالیز می‌شوند. براساس شانس مدالی که خودشان اعلام می‌کنند، تلاش می‌کنیم کار را کاملا کیفی پیش ببریم. شاید برخی بپرسند بستر کیفی چیست که باید آن را مقداری باز کنم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک عنوان کرد: بد نیست ۳_۲ آمار را بگویم. می‌خواهم درمورد تعداد ورزشکاران ۴۵ کشوری که با ما رقابت کردند مثال‌هایی بزنم. تایلند با ۹۳۲ نفر رتبه هفدهم را داشت. چین بهترین نتیجه را گرفت و حقش بود. ۸۸۸ ورزشکار داشت. کره‌جنوبی با ۸۷۰ نفر سوم شد. ژاپن ۷۷۰ نفر، هنگ‌کنگ ۶۸۸ نفر، هند، ۶۵۷ ورزشکار داشتند. اندونزی در دوره قبل ۳۱ طلا گرفت اما این بار با ۴۳۷ ورزشکار فقط ۷ طلا گرفت. جمهوری اسلامی ایران فقط با ۲۸۶ ورزشکار به هانگژو رفت. هیچ وقت نمی‌گوییم کیفی‌سازی قطعی کردیم زیرا این کار در یک سال اتفاق نمی‌افتد.

هاشمی تصریح کرد: اما اینکه ۱۷۰ ورزشکاری که پیش‌بینی می‌کنید مدال نمی‌گیرند نبرید یک نکته مثبت است. باید نکات مثبت را هم دید. حق با شما است. باید آن رشته‌ها بهتر برنامه‌ریزی کنند تا به مردم جواب بدهند زیرا از پول بیت‌المال هزینه کرده‌اند و مدال گرفتن‌شان باعث شادابی و نشاط جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته جالب دیگر را  هم درمورد مدال‌ها بگویم. در جاکارتا ۳۷۸ ورزشکار داشتیم. اگر این تعداد را متناسب مدال محاسبه کنیم یعنی هر ۶ ورزشکار یک مدال آورده‌اند اما در هانگژو این آمار به ۵/۲۹ رسید زیرا جمعیت ورزشکاران ۲۸۶ نفر است. به همین دلیل بستر کیفی‌سازی درست می‌شود. نمی‌خواهیم اصل موضوع را زیر سوال ببریم که کیفی‌سازی صد در صدی اتفاق نیفتاد اما برای ژاپن به جای یک سال، ۳ سال وقت داریم. باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که هم فدراسیون‌ها و هم ما بدانیم و هم بتوانیم منابع خود را در یک راستا هزینه کنیم. شاید جایگاه هفتم برای جمهوری اسلامی ایران خیلی خوب نبود زیرا یک رده سقوط کردیم اما باید واقعیت را قبول کنیم که نتیجه ۵ سال تلاش ورزش ایران است. در جایی که محدویت زیادی داشتیم، باید آنها را ترمیم کنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: رشته‌های پرمدالی داریم که حضور ما در آنها کم‌ رنگ شود. چین تایپه تا روز آخر از ما در جدول پایین‌تر بود اما ۶ مدال طلا در آن روز از یک رشته اسکیت گرفت. چرا ما نتوانیم در این رشته مدال بگیریم. در این دوره ۵ رشته ما تاریخ‌سازی کردند و نکات مثبت و خوبی داشتند. اگر بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم این موفقیت‌ها را در آینده نیز تکرار کنیم.

هاشمی با اشاره به وضعیت ژیمناستیک، عنوان کرد: هیچکس فکر نمی‌کرد با این جریانات، اختلاف‌ها و مشکلات فدراسیون این رشته مدال بگیرد اما با کسب یک نقره نتیجه خوبی گرفت. الان که وقت داریم باید مشکلات این رشته را رفع کنیم. ما مسئول برگزاری انتخابات نیستیم. همیشه این را می‌گوییم اما اگر دست روی دست بگذاریم در آینده همین یک نقره را هم نمی‌گیریم. اصلا نمی‌‌گوییم حق با چه کسی است اما انتخابات باید مطابق اساسنامه برگزار شود. با این کار چهار سال به یک ورزش آرامش می‌دهید. اگر حمایتش کنید، نتیجه می‌گیرد. اگر دنبال نتیجه هستیم، باید از الان کار کنیم نه اینکه 15 فدراسیون سرپرست داشته باشد، از لحاظ مباحث مدیریتی، اسپانسری و حمایت مالی برایش اقدامی نشده باشد اما از آن انتظار مدال داشته باشیم.

وی ادامه داد: قصد توجیه ندارم اما انتظار دارم رسانه‌ها روی واقعیت هم کار کنند. رشته‌هایی مثل ووشو، کوراش، تنیس روی میز، کشتی و ژیمناستیک ما عملکرد خوبی داشتند و عملکرد والیبال، صخره‌نوردی، اسکیت، دو و میدانی هم مطلوب بود. برخی رشته‌ها نیز پایین از حد انتظار بودند که شاید خودشان را برسانند. اگر بتوانیم روی اسکیت و ژیمناستیک خوب سرمایه‌گذاری کنیم شک نکنید با توجه به استعدادهایش می‌توانند در بازی‌های آسیایی ژاپن مدال بگیرند.

دبیر کمیته ملی المپیک درخصوص اینکه بسیاری از نقره‌های کاروان ایران می‌توانست تبدیل به طلا شود اگر چینی‌ها به دنبال رکوردشکنی نبودند و حق کشی نمی‌کردند و آیا کمیته ملی المپیک به این امر اعتراض کرد، گفت: کمیته پس از اعتراض رئیس فدراسیون می‌تواند اعتراض کند. کمیته‌های ملی المپیک در کل دنیا مسئول هدایت تیم‌ها‌ هستند و رشته‌ها توسط خود فدراسیون بالا می‌آیند. در ۳_۲ رشته مثل تکواندو، کبدی و حتی در یک وزن کشتی دوستان اعتقاد به ناداوری داشتند اما این موضوع زمانی توسط کمیته قابل بررسی است که توسط خود فدراسیون انعکاس پیدا کند. دوستان هنوز به شکل رسمی انعکاس نداشته‌اند. در ۴ رشته ناداوری شده و در ۴_۳ رشته نیز در حد انتظار نبودیم.

هاشمی درمورد احتمال تغییر و تحولات در برخی فدراسیون‌های ناکام گفت: باید دید آیا پاسخگویی به برخی سوال‌ها به ما مرتبط است؟ تغییرات فدراسیون‌ها با ما نیست و به همین خاطر هیج اظهارنظری نمی‌کنم اما از الان که جلسات خود را برای بازی‌های آسیایی ژاپن و المپیک شروع کردیم، وزن کیفی سازی خود را بالا می‌بریم.

وی افزود : الان دقیق مشغول شناسایی رشته‌های المپیکی هستیم. تمام اولویت ما کسب سهمیه است و سپس مدال بگیریم. بر فرض قول داده بودیم پاداش های ورزشکاران و کادرفنی را در هانگژو آنلاین بدهیم. 55 میلیارد تومان پاداش برای ورزشکاران و‌ کادر فنی بدون استثنا پرداخت شده است. برای مربیان جداگانه و‌ تجهیزات هم هر کدام خواستند پرداخت جداگانه داشتیم. این نشان می‌دهد به تعهدات خود کامل عمل کردیم. بهترین کاروان را از لحاظ رژه داشتیم که در هیج حاشیه ای نداشت. بهترین کاروان تاریخ ما در افتتاحیه و اختتامیه بودند. از لباس، پشتیبانی و پرواز گرفته تا امکاناتی که باید در هانگژو جفت و جور می‌کردیم. این تیم اراده اش این است که در آینده نتایج بهتری بگیریم. هرچند محدودیت‌هایی که در بخش بانوان داریم شاید موانعی برای مدال آوری باشد. با این تفاسیر نتایج کاروان بازی‌های آسیایی بعدی ما که مسئولیتش با این هیات اجرایی کمیته ملی المپیک است می‌تواند خیلی متفاوت باشد. ۲ جلسه هم‌ مقام عالی وزارت ورزش با کشتی و تکواندو گذاشت. عزم خوبی در وزارت ورزش و کمیته المپیک برای رشته‌های المپیکی وجود دارد. ان‌شاءالله اتفاقات خوبی برای ورزش کشور بیفتد.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *