یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

نظرسنجی؛ اغلب آمریکایی‌ها از تکرار حمله به کنگره می‌ترسند

نظرسنجی؛ اغلب آمریکایی‌ها از تکرار حمله به کنگره می‌ترسند

در آستانه سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا، حدود ۵۷ درصد از مردم این کشور در یک نظرسنجی گفتند که انتظار دارند رویدادهای بیشتری شبیه به آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد، در چند سال آینده در این کشور رخ دهد.

به گزارش فارس، بر اساس نظرسنجی جدید «آکسیوس/مومِنتیو» Axios/Momentive، اکثر آمریکایی‌ها انتظار دارند در چند سال آینده چیزی شبیه به حمله مرگبار شش ژانویه به ساختمان کنگره این کشور تکرار شود و تنها نیمی از آن‌ها گفتند که اکنون به “دموکراسی آمریکایی” ایمان دارند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که کمتر از شش نفر از هر ده آمریکایی شرکت‌کننده معتقدند بایدن به طور قانونی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شد که نسبت به نظرسنجی سال گذشته که نتایجش ساعاتی قبل از حمله به کنگره آمریکا منتشر شد، تغییر چندانی نکرده است.

به گزارش وبگاه خبری آکسیوس، این تردیدها پس از تحلیف بایدن و گذشت ماه‌ها از حضور او در کاخ سفید و همچنین به‌رغم فقدان شواهدی دال بر تقلب قابل توجه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و تحقیقات و رسیدگی‌های متعدد که ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر دزدیده شدن انتخابات را رد کرد، همچنان پابرجاست.

«لورا ورونسکی» مدیر ارشد علوم تحقیقاتی در مومنتیو گفت: تأسف‌آور است که می‌بینیم این چیز تکان‌دهنده‌ای (حمله مرگبار به کنگره) که همه ما در سال گذشته شاهد آن بودیم، تصورات مردم را تغییر نداده است.

وی افزود: یا بایدن به اندازه کافی کاری نکرده یا این نشان می‌دهد که او هرگز فرصتی نداشته است. تفرقه حزبی همچنان داستان اصلی است.

در نظرسنجی مومنتیو که چهارم تا پنجم ژانویه ۲۰۲۱ درست قبل از صدور تاییدیه پیروزی بایدن در کنگره انجام شد، ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که پذیرفتند که وی به طور قانونی در انتخابات پیروز شده است. این رقم اکنون به ۵۵ درصد رسیده، که چندان تغییری نداشته است.

حدود ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها-حدود نیمی از جمهوری‌خواهان و هفت نفر از هر ۱۰ دموکرات-در نظرسنجی جدید گفتند که رویدادهای بیشتری شبیه به آنچه در شش ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد، احتمالاً در چند سال آینده در این کشور رخ خواهد داد.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۳ درصد گفتند که این حمله طرز فکر آمریکایی‌ها را در مورد دولت دموکراتیک تغییر داد که حدود نیمی از آن‌ها معتقد بودند این تغییر دائمی است.

در این نظرسنجی همچنین ۵۸ درصد گفتند که از کار کمیته منتخب تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله به کنگره حمایت می‌کنند. در نظرسنجی مذکور که از شکاف حزبی قابل توجهی حکایت داشت، ۸۸ درصد دموکرات‌ها، ۵۸ درصد مستقل‌ها و ۳۲ درصد جمهوری‌خواهان چنین نظری داشتند.

حدود ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور گفتند که باور خود را به “دموکراسی آمریکایی” از دست داده‌اند، در حالی که ۱۰ درصد گفتند که هرگز اعتقادی به آن نداشتند. ۴۹ درصد دیگر گفتند که به آن باور دارند. در این خصوص نیز ۴۷ درصد جمهوری‌خواهان و ۲۸ درصد دموکرات‌ها گفتند که باور خود را از دست داده‌اند که به تحلیل آکسیوس نشان می‌دهد که پاسخ آن‌ها بیشتر به این موضوع مربوط می‌شود که اکنون چه کسی در کاخ سفید است تا سرپیچی از رئیس‌جمهور سابق و برخی از حامیانش.

همچنین جمهوری‌خواهان سه یا چهار برابر بیشتر از دموکرات‌ها اعتقاد داشتند که تقلب در انتخابات مشکلی در ایالت آن‌هاست.

این نظرسنجی به صورت آنلاین بین ۱ تا ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ تا ۱۳ دی) با شرکت ۲۶۴۹ بزرگسال آمریکایی انجام شد و حاشیه خطای آن مثبت و منفی دو درصد بود.

انتهای پیام/ص

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *