یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

هاوانا: آمریکا برای سازماندهی اعتراضات در کوبا به معترضان پول می‌دهد

هاوانا: آمریکا برای سازماندهی اعتراضات در کوبا به معترضان پول می‌دهد

رئیس‌جمهور کوبا در یک سخنرانی گفت برخی از کسانی که در اعتراضات ضد دولتی دیروز این کشور نقش داشته‌اند، از سوی دولت آمریکا استخدام شده و برای ایجاد اغتشاشات پول دریافت می‌کنند.

به گزارش فارس، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا دوشنبه در یک سخنرانی گفت برخی از کسانی که در اعتراضات این کشور شرکت می‌کنند از سوی آمریکا برای ایجاد اغتشاشات پول دریافت می‌کنند.

او پیش از این هم در اشاره به اعتراضات گسترده در کوبا، با بیان این که آمریکا و دشمنان انقلاب کوبا در تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در آن هستند، از طرفدارانش خواست به خیابان‌ها بیایند.

وی در این خصوص گفت: گروهی از مردم هستند که … توسط دولت آمریکا استخدام شده‌اند، از سوی آژانس‌های دولتی آمریکا برای سازماندهی این نوع اعتراضات به صورت غیرمستقیم پول دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، اعتراض روز یکشنبه بزرگترین اعتراض ضد دولتی در سال های اخیر در کوبا بود. هزاران نفر برای ابراز نارضایتی در خصوص آنچه فقدان آزادی و بد شدن وضعیت اقتصادی در این کشور می‌خوانند تجمع کردند. به گزارش رسانه‌های محلی کوبا، برخی از آن‌ها خواستار برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شدند.

اعتراضات در هشت شهر از جمله هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد. در مقابل، اعتراضات حامیان دولت در پنج شهر برگزار شد. رئیس‌جمهور کوبا هم شخصاً در راهپیمایی هواداران دولت در «سان آنتونیو د لاس بانیوس» شرکت کرد.

در برخی شهرها درگیری‌هایی هم میان دو طرف رخ داد و به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند. طبق گزارش‌ها، معترضان دست به غارت یک فروشگاه زدند و چند خودرو را واژگون کردند. گزارشی درباره زخمی شدن کسی در این حوادث اعلام نشده است.

ایالات متحده آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» و «ارنستو چگوارا»، محاصره این کشور و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی را در دستور کار قرار داده است.

توافق دو کشور در دوره باراک اوباما برای عادی سازی روابط هم به رغم کاستن از شدت خصومت واشنگتن با هاوانا، سبب لغو محاصره کوبا نشد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷، او به توافق دولت اوباما با کوبا پشت کرد و دشمنی‌های آمریکا علیه کوبا را شدت بخشید.

وزارت خارجه روسیه اخیراً تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را به عنوان نمونه‌ای بارز از نقض حقوق بشر توسط واشنگتن، محکوم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در  بیانیه خود اعلام کرد دولت آمریکا با معیارهای دوگانه خود در تلاش است تا در سطح جهانی حامی آزادی‌های اساسی شناخته شود.

دستگاه دیپلماسی کوبا نیز چندی قبل اعلام کرد که ایالات متحده توافقنامه‌های مهاجرتی دوجانبه را نادیده می‌گیرد و مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان را ترویج می‌کند.

چندی قبل یک مقام ارشد دولت کوبا در خصوص ادامه روابط دیپلماتیک با آمریکا گفت، تا زمانی‌که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی را علیه کوبا حفظ کند، خیلی دشوار است که بتوان درباره پیشرفت در خصوص روابط دوجانبه به طور جدی فکر کرد.

صدها کوبایی پیشتر در شهر هاوانا پایتخت این کشور با برپایی  اعتراضی خواستار پایان تحریمهای آمریکا علیه مردم این کشور شدند.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *