دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

وزیر خارجه ونزوئلا: کشورهای راست‌گرای آمریکای لاتین ضعیف شده‌اند

وزیر خارجه ونزوئلا: کشورهای راست‌گرای آمریکای لاتین ضعیف شده‌اند

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه ونزوئلا معتقد است کشورهای راست‌گرای آمریکای لاتین اکنون به دلیل تحولات داخلی و همچنین منطقه بسیار وحشت‌زده و ضعیف شده‌اند.

خبرگزاری پرنسالاتینا، “خورخه آرئاسا” در مصاحبه با تارنمای آرژانتینی “رسومن لاتینو آمریکانو” افزود: بخشی از نگرانی و ضعف این کشورها به دلیل نسبت دادن برخی تحولات اخیر در کشورهایی همچون اکوادور،کلمبیا و پرو به دولت ونزوئلا بوده است.

وی تصریح کرد که «ایوان دوکه» رئیس جمهوری کلمبیا مدارک و شواهد ساختگی برای مطرح کردن اینکه مشکلات کلمبیا تقصر «نیکلاس مادورو» بوده، ارائه کرده است؛ شرایط مضحکی که در نهایت به زباله دان تاریخ می پیوندد.

وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به سووالی در مورد نقش اروپا در اوضاع کنونی آمریکای لاتین تصریح کرد: متاسفانه شرکت های بزرگ بر اروپا حکمفرانی می کنند و واشنگتن نیز بهترین نمونه امپریالیسم در جهان است. همزمان با اختلافات و تعارضات داخلی در اروپا، کشورهای این قاره تابع آمریکا هستند. اروپا هیچ کمکی به پیشرفت بشریت نمی کند.

وی افزود: هدف مشترک باید این باشد که به منافع امپریالیستی در جهان پایان داد. زمانیکه امپراطوری در جهان وجود نداشته باشد، جنگی نیز رخ نخواهد داد.

وزیر خارجه ونزوئلا ادامه داد: امپریالیسم با تدابیر اجباری یکجانبه که بر اقتصاد، صلح و ثبات مردم تاثیر گذاشته، به ونزوئلا حمله کرده است. زمانیکه مردم به دلیل نیافتن دارو، نداشتن امکانات برای جراحی و نداشتن مواد غذایی کافی می‌میرند، مسوولیت این اتفاق متوجه آقایان در واشنگتن  و همچنین یکسری بانکداران در جهان است.

آرئاسا افزود: چالش های ایجاد شده در اقتصاد ونزوئلا به واسطه سیاست های آمریکا و بانک های اروپایی بوده و محاصره اقتصادی باعث بروز تورم، کمبود کالا، اختلال در عرضه و تقاضا و ضربه به واحد پولی ما شده است. اما به رغم این اقدامات واشنگتن، ونزوئلا همچنان در مسیر استقلال حرکت خواهد کرد.

بحران اقتصادی ونزوئلا که به دنبال تشدید تحریم های آمریکا ایجاد شده، باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت به خارج از این کشور شده است. طی سال‌های گذشته دستکم بیش از سه میلیون نفر از ونزوئلا گریخته اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) “خوان گوایدو” رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی نیز به بحران اقتصادی ونزوئلا افزوده شده است.

نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا، آمریکا و هم پیمانان این کشور بویژه خوان گوایدو را به تلاش برای کودتا در ونزوئلا متهم کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *