دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /دست‌نوشته امام خمینی(ره) مورد اشاره در بیانات امروز رهبر انقلاب چه بود؟

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /دست‌نوشته امام خمینی(ره) مورد اشاره در بیانات امروز رهبر انقلاب چه بود؟
رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ظهر امروز در سخنرانی‌ خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، به دست‌نوشته‌ای از بنیانگذار انقلاب(ره) اشاره کردند که نسخه اصل آن در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز؛ کهن‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام خمینی(ره) که قدیمی‌ترین پیام مبارزاتی ایشان و نخستین سند مکتوب انقلاب است، 14 اردیبهشت 1323 در قم نوشته شده که هم‌اکنون در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود به این یادداشت اشاره کردند.

مقام معظم رهبری در سخنان امروز خود با اشاره به روحیه تحول خواهی امام خمینی(ره) فرمودند:« ایشان از دوران جوانی یک انسان تحوّل‌خواه بودند که نشانه‌ی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشته‌ای که ایشان در دوران جوانی -‌تقریباً در دهه‌ی ۳۰ از عمرشان- در دفتر مرحوم وزیری‌یزدی نوشته‌اند که مرحوم وزیری عین آن نوشته را، دست‌خط ایشان را به من نشان دادند.»

شایان ذکر است؛ در دیدار حجت‌الإسلام وزیری، واقف کتابخانۀ وزیری یزد، با حضرت امام(ره) در اردیبهشت 1323، رهبر کبیر انقلاب به درخواست حجت‌الإسلام وزیری مطالبی را در سه صفحه برای ایشان نوشته‌اند که به دلیل مضامین انقلابیِ آن، برخی آن را قدیمی‌ترین سند مکتوب انقلاب اسلامی می‌دانند.

مخاطب این نامه که در نخستین صفحه‌های صحیفه نور نیز به چاپ رسیده است، عموم مردم و قاطبۀ علما هستند و محور بیانات حضرت امام(ره) در این دست‌نوشته، اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین از اضمحلال است که نشان‌دهندۀ شکل‌گیری تفکر سیاسی امام(ره)، چندین سال پیش از دهه 40 و پیش‌زمینۀ فکری، عمق تفکر و اندیشۀ والای حضرت امام(ره) پیش از انقلاب 1357 است.

متن این دست‌نوشته به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم‏ (بخوانید و بکار ببندید)

‏‏قال الله تعالی: ‏‏قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی.‏

‏‏خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را‏ ‏بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب‏ ‏فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.‏ ‏قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های‏ ‏گوناگون عالم طبیعت رهانده.‏

‏خلیل آسا درِ علم الیقین زن                   ‏ ‏ ‏ ‏ندای «لااُحبّ الآفلین‏  ‏» زن‏

 ‏‏قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج‏ ‏آن‌ها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق‏ و صَحْو‏کشاند.‏ ‏قیام برای خداست که خاتم‌النبیین ـ صلی الله علیه و آله ـ را یک تنه بر تمام عادات و عقاید‏ ‏جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و‏ ‏نیز آن ذات مقدس را به مقام ‏‏قابَ قوسیْن أوأدنی‏‎‎‏ رساند.‏

‏‏خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را‏ ‏بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع‏ ‏شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس‏ ‏است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه‏ ‏مشتی شهوت‌پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی‏ ‏بیسواد‏ را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‌کند که حَرْث و نسل آن‌ها را دستخوش‏ ‎‎ ‏شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابان‌گرد را‏ ‏در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره‏ ‏است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز‏ ‏فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم‏ ‏مشتی هرزه‌گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ‌کس در نمی‌آید. قیام برای نفس است که‏ ‏چادر عفت را از سر زن‌های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون‏ ‏در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. قیام برای نفع‌های شخصی‏ ‏است که روزنامه‌ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از‏ ‏مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش‏ ‏می‌کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان‏ ‏بر علیه دین و روحانیت هر چه می‌خواهد بگوید و کسی نفس نکشد.‏

‏‏هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان‏ ‏آیین‌دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق‌پرست! ای حق‌پرستان‏ ‏شرافتمند! ای شرافتمندان وطن‌خواه! ای وطن‌خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان‏ ‏را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع‌های شخصی‏ ‏کرده تا به همه سعادت‌های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در‏ ‏‏‎‎‏آغوش شوید. ‏‏اِنّ لله فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها‏‏؛ امروز روزی است که نسیم‏ ‏روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست‏ ‏بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه‌گرد‏ ‏شهوت‌ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود‏ ‏کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتاب‌های یک نفر‏ ‏تبریزی بی سروپا‏‎‎‏ را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام‏ ‏صادق و امام غایب ـ روحی له الفداء ـ آن همه جسارت‌ها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر‏ ‏نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها‏ ‏را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع‌آوری نمودید و به نظر علمای بلاد‏ ‏و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند‏ ‏و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‌گرفتید که اگر در یک گوشه‏ ‏مملکت به دین جسارتی می‌شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام می‌کردند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‌سران بی دین از جای برخاستند‏ ‏و در هر گوشه زمزمه بی دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه‌زده‌ها چنان‏ ‏چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سخت‌تر شود. ‏‏وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‏ ‏رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله ِ‏‏

‏‏11 شهر جمادی الاولی 1363‏

‏‏سید روح‌الله خمینی

علاوه بر این دست‌نوشته وصیت‌نامۀ سیاسی‌الهی امام خمینی(ره) که ایشان دو نسخه از آن را جهت نگهداری به مجلس خبرگان رهبری و آستان قدس رضوی اهدا کردند، و نیز سند سجلی حضرت امام(ره)، قرآن دست‌نویس راوندی متعلق به قرن ششم اهدایی امام به آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای غنی شامل 900 برگ سند مکتوب شامل اعلامیه‌ها، پیام‌ها، متن مصاحبه‌ها با روزنامه‌های خارجی، متن سخنرانی‌ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و فرامین معظم‌له در زمان رهبری ایشان تا سال1368 و مجموعه‌ای شامل بیش از 800 قطعه عکس از تصاویر امام خمینی(ره) از دوران نوجوانی و جوانی تا سال‌های حضور ایشان در قم و نجف برای تحصیل و مبارزات، سخنرانی در مدرسۀ فیضیه و مجاهدت در تبعید نجف و پاریس تا بازگشت به ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 از جمله آثاری است، که در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *