شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگهداری تمبرهای یادبود بزرگداشت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد در موزه ملی ملک

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگهداری تمبرهای یادبود بزرگداشت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد در موزه ملی ملک
مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود با محوریت بزرگداشت امام خمینی(ره) و سالگرد قیام 15 خرداد 1342 در گنجینه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، آثاری مانند تمبر 100 ریالی بزرگداشت رحلت امام خمینی(ره) و تمبر 20 ریالی حضرت آیت العظمی امام خمینی(ره) اهدایی محمد صادق ثابتی که به ترتیب در سال 1370 و 1372 منتشر شده است، در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران وجود دارد.
همچنین از بین تمبرهای وقفی حاج حسین آقا ملک می‌توان به دو تمبر 500 و هزار ریالی بزرگداشت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، چاپ پاکستان به ترتیب در سال‌های 1370 و 1368 و تمبرهای 20 و ۷۰ ریالی با موضوع بزرگداشت رهبر جهان اسلام حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) چاپ سال 1368 اشاره کرد.
تصویرهایی از امام خمینی(ره) و مرقد مطهر این امام راحل و همچنین حضور اقشار مختلف مردم در مراسم سخنرانی ایشان و عبارت‌هایی همچون «خمینی خمینی تا انقلاب مهدی راهت ادامه دارد» بر روی این مجموعه تمبرها به چشم می‌خورد.
از جمله تمبرهای یادبود قیام 15 خرداد گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز می‌توان از تمبر 3 ریالی در سال 1358 و تمبرهای 10 ریالی سال‌های 1362، 1364 و 1365 نام برد که توسط محمد صادق ثابتی یا حاج حسین آقا ملک اهدا و وقف شده است.
نقوشی از تظاهرات مردم، حرم حضرت معصومه(س)، کبوتر، سرنیزه و مشت گره کرده مردم مبارز و عبارت‌های الله اکبر و 15 خرداد 1342 آغاز نهضت اسلامی ایران بر روی این تمبرهای یادبود قابل رؤیت است.
کتابخانه و موزه ملی ملک دارای تالار مجهز و پیشرفته تمبر است که یکی از ویترین‌های آن به تمبرهای جمهوری اسلامی اختصاص دارد. تمبرهایی با درون‌مایه‌های مذهبی و سیاسی بیشترین فراوانی را در این ویترین دارند.
خدمات کتابخانه و موزه ملی ملک در حال حاضر همچنان به‌ صورت غیرحضوری و مجازی ارائه می‌شود. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه تمبرها می‌توانند به وب‌سایت این موقوفه به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *