سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ورزش بعد از قرنطینه

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ورزش بعد از قرنطینه
بعد از ماه‌ها تعطیلی اماکن عمومی، به‌تازگی سالن‌های ورزشی مجوز فعالیت پیداکرده‌اند. با این حال، چه فضای اماکن ورزشی و چه ورزشکاران، شکل و شمایل و کیفیت متفاوتی از قبل را تجربه می‌کنند.

روزی در شیفت ورزشی بانوان در مؤسسه به سالن‌ها و فضای تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی سرزده‌ایم تا بعد از ماه‌ها تعطیلی مجموعه و فعال شدن دوباره کلاس‌ها از شرایط جدید ورزش کردن گزارش بگیریم.

 

احیای تناسب جسمانی و شادابی
زینب طیبی، مربی آمادگی جسمانی بانوان تربیت‌بدنی آستان قدس است که بعد از بازگشایی سالن‌ها از 10 روز گذشته، ضمن رعایت همه نکات بهداشتی همراه ورزشکاران مشغول فعالیت ورزشی شده؛ از شرایط جدید ورزش کردن بعد از شیوع کرونا می‌گوید: لحظه ورود به مؤسسه، همه مراجعان با دستگاه تب‌سنجی غربالگری و با تونل گندزدا، ضدعفونی می‌شوند. جدای از تدابیر بهداشتی این مجموعه، مربیان هم بر رعایت موارد بهداشتی حین نرمش کردن به‌خصوص حفظ فاصله اجتماعی تأکید می‌کنند تا ضمن تقویت قوای جسمانی خود، سلامتی خانواده و دیگران را بعد از خروج از مجموعه به خطر نیندازند.
او و شاگردانش و نیز دیگر مربیان تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی در دوران تعطیلی اماکن ورزشی از ورزش دور نیفتاده و از طریق گروه‌های آموزش آنلاین حرکات و نرمش‌های مناسب با فضای منزل، بدن خود را روی فرم نگه‌داشته‌اند. وی اضافه می‌کند: خواه‌ناخواه به خاطر نامرتب شدن فعالیت ورزشی و نیز مصرف خوراک‌های پرکالری در ماه رمضان، برخی از دوستان دچار اضافه وزن و کسالت شده‌اند، ولی تلاش می‌کنیم در این کلاس‌ها دوباره تناسب اندام سابق و روحیه شاداب و با نشاط خود را بازیابند.

 

توجه به حفظ سلامت خود و دیگران
در جمع شاگردان کلاس استاد طیبی، سخت مشغول تمرین و گرم کردن است. خودش را بی‎بی اکرم موسوی معرفی می‌کند. بیشتر از یک سال از عضویتش در کلاس آمادگی جسمانی تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی می‌گذرد و پیش از این نیز مرتباً شنا می‌کرد. از تأثیرات ورزش کردن بروی زندگی خود بسیار احساس رضایت دارد.
این بانوی خانه‌دار که در دوران تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، با دنبال کردن کانال ورزش رضوی این مؤسسه تمرینات سبک نرمشی را انجام می‌داد. ابتدا از فواید ورزش کردن می‌گوید: در شرایط امروز جامعه و گرفتاری‌هایی که همه با آن دست به گریبان هستند، ورزش کردن به‌خصوص برای بانوان متأهل و صاحب همسر و فرزند هم به تخلیه بار هیجانی و هم سلامت جسمی‌شان کمک می‌کند.
وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه امروزه خیلی از امورات منزل ماشینی شده و تحرک بدنی کم شده، ورزش کردن برای خانم‌ها بیشتر از بچه‌ها و آقایان ضرورت دارد. مخصوصاً در دوران قرنطینه خانگی برای جلوگیری از چاق شدن، حداقل نیم ساعت در روز نرمش می‌کردم. بعد از باز شدن اماکن ورزشی هم سعی می‌کنم همیشه مواد ضدعفونی همراهم باشد و مرتب دستم را گندزدایی می‌کنم. ضمن اینکه لوازم ورزشی را به‌صورت شخصی می‎آوریم و با رعایت فاصله‌گذاری‌ها نرمش می‌کنیم تا پس از خروج از مجموعه، مسبب بیماری خانواده و دیگر اعضای جامعه نشویم.

ورزش تعطیل نیست
حمیده تقیان، کارشناس علوم ورزشی و مربی دو رشته بسکتبال و شنا در مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی است. در خصوص اوضاعی که کرونا به سالن‌های ورزشی تحمیل کرده بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: به‌جز زدن ماسک، استفاده از دستکش و حفظ فواصل اجتماعی، کلاس‌ها با نصف ظرفیت معمول تشکیل می‌شود. یادآوری مکرر موارد بهداشتی مصوب، جداسازی افراد مشکوک به بیماری، ضدعفونی مرتب اماکن و تجهیزات، اجبار به همراه داشتن لوازم شخصی هم از دیگر نکات رعایت شده در سالن‌های ورزشی است.
وی اضافه می‌کند: باوجود اینکه چند ماه اماکن ورزشی تعطیل شدند ولی ورزش کردن تعطیل نشد و حرفه‌ای‌ها از مسیر کانال‌ها و گروه‌های مجازی، انواع نرمش‌های ورزشی مناسب منزل را دنبال کردند. با این وجود، خانه‌نشینی و کم‌تحرکی زمینه کسالت و کرختی شماری از ورزشکاران را فراهم کرد. لذا بعد از بازگشایی مؤسسه و کلاس‌ها، تمرکز فعالیت‌های ورزشی همه دوره‌ها بر انجام تحرکات آمادگی جسمانی برای بازگرداندن آمادگی و تناسب اندام ورزشکاران قرار گرفته است.

 

ورزش کردن درچارچوب قوانین و استانداردها
در همین رابطه علیرضا تاج فیروز مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز در ابتدا اشاره‌ای به شرایط نامساعد برای انجام فعالیت‌های ورزشی بعد از وقوع بحران کرونا داشت و بیان کرد: هم‌زمان با شیوع بیماری از اوایل اسفندماه این مجموعه به‌طور کامل تعطیل شد. در این مدت طی طرحی با عنوان «ورزش در منزل» بیش از 70 کلیپ آموزش حرکات ورزشی تهیه و از مسیر فضای مجازی منتشر شد.
وی افزود: اخیراً اداره کل ورزش و جوانان استان با صدور ابلاغی مجوز فعالیت برخی از رشته‌های انفرادی و گروهی را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی داده است. البته در رشته‌های گروهی، غالباً رشته‌هایی که تماس فیزیکی در آن‌ها در حداقلی‌ترین شکل ممکن وجود دارد، مانند آمادگی جسمانی و یا تنیس روی میز مجوز فعالیت پیداکرده‌اند. در برخی از رشته‌های گروهی و توپی نیز بخش آمادگی جسمانی فعال‌شده‌ است.
تاج فیروز ادامه داد: بلافاصله بعد از بازگشایی مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی، با برپایی دو ایستگاه جلوی در ورودی مجموعه، خدمات ویژه بهداشتی چون تونل ضدعفونی و نیز تب‌سنجی مراجعان صورت می‌گیرد.
به گفته وی، طراحی و تهیه انواع پوسترهای اطلاع‌رسانی در خصوص موضوعات موردنیاز مراجعان در این روزها ازجمله بنرهای آموزشی در رابطه با بایدها و نبایدهای ورزش کردن در اماکن عمومی، آشنایی با روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا، تشریح پروتکل‌های بهداشتی مورد تأکید وزارت بهداشت و نصب در اماکن پرتردد مؤسسه و سالن‌های ورزشی بانوان و آقایان، از دیگر اقدامات مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی بعد از بازگشایی و ازسرگیری فعالیت‌های ورزشی است.
وی ضمن تأکید بر رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی و ایمنی ورزشکاران مراجعه‌کننده، گفت: طی روز در چند نوبت و به‌طور مرتب و همین‌طور بین شیفت‌های مختلف برگزاری کلاس‌های آموزشی، ضدعفونی وسایل و اماکن ورزش انجام می‌شود.
این مقام مسئول در آستان قدس رضوی همچنین اظهار کرد: تهیه یکسری لوازم برای کمک به ضدعفونی کردن دست‌ها در دستور کار قرار دارد. در ضمن، حین ورود ورزشکاران به سالن‌ها و امکان ورزشی، لزوم استفاده از ماسک یادآوری می‌شود تا از هرگونه تهدید ابتلا پیشگیری به عمل بیاید.

منبع : آستان نیوز

گزارش: سارا صالحی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *