دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

ونزوئلا خود را در برابر تهدید احتمالی از سوی آمریکا تقویت می‌کند

ونزوئلا خود را در برابر تهدید احتمالی از سوی آمریکا تقویت می‌کند

*به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، پس از افشای توطئه اخیر علیه ونزوئلا، نیروهای مسلح این کشور در حال تقویت آمادگی خود هستند و نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور دستور داده برای ناکام گذاشتن هر مزدوری که بخواهد به ونزوئلا نفوذ کند، نیروهای مسلح تمامی تدابیر را اتخاذ کنند.

تهران- ایرنا- مقامات ونزوئلا در حالی بر تقویت آمادگی نیروهای مسلح این کشور در برابر هر تجاوز احتمالی تاکید می‌کنند که نیکلاس مادورو نیز گفت دولت و مردم این کشور از ونزوئلا در برابر هر حمله احتمالی از سوی آمریکا دفاع خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، پس از افشای توطئه اخیر علیه ونزوئلا، نیروهای مسلح این کشور در حال تقویت آمادگی خود هستند و نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور دستور داده برای ناکام گذاشتن هر مزدوری که بخواهد به ونزوئلا نفوذ کند، نیروهای مسلح تمامی تدابیر را اتخاذ کنند.

د ر همین حال نستور رورول وزیر امور روابط داخلی، دادگستری و صلح ونزوئلا اعلام کرد که در منطقه “پتاره” عملیات گسترده‌ای برای تقویت آمادگی نیروهای مسلح در جریان است. وی افزود: به گروههای مزدور توصیه می‌کنیم به دنبال نفوذ در ونزوئلا نباشند.

نیکلاس مادورو نیز روز گذشته(جمعه)  تاکید کرد که دولت و مردم آماده دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا در برابر هرگونه حمله احتمالی از سوی آمریکا هستند.

وی افزود: توطئه اخیر علیه ونزوئلا با هدف کودتا در این کشور انجام شد.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته هرگونه مداخله آمریکا در تجاوز اخیر به خاک ونزوئلا را رد و عنوان کرد اگر واشنگتن به دنبال انجام چنین کاری بود، این طرح را به صورت آشکار، مستقیم و موثر انجام می‌داد.

پیش از این مقامات ونزوئلا اعلام کرده بودند دو شهروند آمریکایی که با یک نظامی کهنه‌کار آمریکا برای نفوذ در ونزوئلا همکاری داشتند، دستگیر شده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز هرگونه مداخله واشنگتن در این طرح ناکام علیه ونزوئلا را رد کرده است.

ونزوئلا هفته گذشته بیش از ۱۲ تن شامل دو آمریکائی را که برای شرکت “سیلورکورپ یو اس ای” کار می کرده اند، دستگیر کرد که بخشی از یک توطئه شکست خورده بود و پیروزی همگانی برای دولت مادورو به شمار می رود.

تلویزیون ونزوئلا دو روز پیش تصاویری از این دو آمریکائی به اسارت گرفه شده به نمایش گذاشت که در آن گفتند توسط سیلورکورپ موظف به تصرف فرودگاه کاراکاس به منظور اخراج مادورو از این کشور شده بودند.   به گفته مادورو این دو در دادگاه غیرنظامی محاکمه خواهند شد.

مادورو این عملیات تهاجمی را  برنامه واشنگتن برای سرنگونی دولت خود می‌داند و حضور دو تبعه آمریکایی در میان ۱۳ تروریست دستگیر شده را سندی محکم برای تایید ادعای خود قلمداد می کند.

ونزوئلا در شش سال اخیر با شدیدترین بحران اقتصادی روبرو بوده است. تحریم های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت گرفته است.

هرچند مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد، اما آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

با این حال، ونزوئلا همچنان از حمایت نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است. این کشورها از تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا در قبال ونزوئلا بشدت انتقاد کرده اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *