پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

کشتار خاموش کودکان در افغانستان، بدون بمباران

کشتار خاموش کودکان در افغانستان، بدون بمباران

سی ان ان : یک میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان در معرض خطر مرگ ناشی از سوءتغذیه و گرسنگی قرار دارند ، نهادهای بین المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار می دهند.

آمریکا و متحدانش که به مدت ۲۰سال افغانستان را به اشغال نظامی درآورد و همواره غیرنظامیان بویژه کودکان را به نام گروه های تروریست بمباران و قتل عام کرد، حال با ترک این کشور واعمال تحریم ها و بستن کمک های مالی که این کشور به شدت بدان نیازمند است، این باربطور خاموش به کشتار خود ادامه می دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان در گزارش اختصاصی به وضعیت وخیم گرسنگی درمیان خانواده های افغان بویژه کودکان پرداخت.

سی ان ان در این گزارش اختصاصی افزود: یک میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان در معرض خطر مرگ ناشی از سوءتغذیه و گرسنگی قرار دارند.

این رسانه آمریکایی گزارش  داد: نهادهای بین المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار می دهند.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: بنابر اعلام بانک جهانی،   ۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان و ۷۵درصد از هزینه های دولت وابسته به کمک های بین المللی بود، حال کانال های مالی با تحریم های آمریکا بر روی مردم افغانستان بسته شده است.

درحالی شبکه خبری سی ان ان بحران  اقتصادی و معیشتی بوجود آمده را به نوعی متوجه بر سرکار آمدن طالبان دانست که آمریکا و متحدانش در هفتم  اکتبر ۲۰۰۱ (۱۵ مهرماه ۱۳۸۰) با دست آویز سرنگونی همین  گروه،   به خاک افغانستان حمله برد، پس از ۲۰ سال اشغالگری و کشتار غیرنظامیان که نشریه آمریکایی نیویورک تایمز به اسناد محرمانه پنتاگون دراین زمینه دست یافت و موید جنایات جنگی آمریکا در خاک افغانستان علیه غیرنظامیان به اسم جنگ با تروریسیم بود،   نظامیان آمریکایی در ماه اوت گذشته و با توجه به قدرت گرفتن دوباره همان گروه طالبان، به یکباره خاک این کشور را ترک کردند.

کارشناسان و تحلیلگران و ناظران بین المللی جملگی  آن را فرار آمریکا و متحدانش از خاک افغانستان توصیف کردند.

سی ان ان  درادامه این گزارش نوشت که اکنون مردم افغانستان با تحریم های آمریکا و متحدانش به بهانه بر سرکار آمدن طالبان دست به گریبانند.

مردم افغانستان پس از ۲۰ سال تحمل مرارت های اشغالگری خاک خود توسط غرب به سرکردگی آمریکا و جنایات جنگی  که طی این مدت بر آنها روا داشته شد، حال با نوع جدید اما خاموشی از جنایت مواجه اند و آن اعمال تحریم های واشنگتن و غرب با دست آویز حاکمیت دوباره طالبان  برافغانستان است.

سی ان ان گزارش داد: نهادهای بین المللی نسبت به اعمال تحریم های آمریکا بر مردم افغانستان به  بهانه حاکمیت طالبان، به وقوع یک فاجعه انسانی در زمستان پیش رو دراین کشور هشدار می دهند.

سی ان ان در گزارش اختصاصی خود درباره خطر مرگ کودکان افغان به علت سوءتغذیه و نبود غذا، افزود: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل(UNHCR) با هشدار دراین زمینه اعلام کرد «گرسنگی در افغانستان به حد بی سابقه ای رسیده است».

سی ان ان در ادامه گزارش داد که بنابر اعلام «کمیته نجات بین المللی» (IRC)؛ عوامل بین المللی همچون تحریم ها بر شدت بحران در افغانستان افزوده است؛ درهمین حال صلیب سرخ جهانی نیز ضمن هشدار دراین باره اعلام کرد جامعه جهانی درحالی به افغانستان پشت می کند که  این کشور در «پرتگاه فاجعه  ساخته بشر» قرار دارد.

سی ان ان افزود: روزانه صدها مادر همراه با کودکانشان به بیمارستانی در ولایت «غور» برای درمان سوءتغذیه ناشی از گرسنگی کودکانشان مراجعه می کنند؛  کودکانی که به علت شدت گرسنگی و سوءتغذیه به آرامی رو به مرگ قرار دارند.

این شبکه خبری گزارش داد: درحالی که زمستان در  پیش رو است، نزدیک به ۲۳ میلیون نفر، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان،   با سطح وخیمی از گرسنگی مواجه اند که  از این آمار، حداقل یک میلیون کودک زیر پنج سال با خطر مرگ ناشی از گرسنگی مواجه اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *