شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

روایت رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” از انتخاب دانشمند ایرانی در مأموریت ناسا برای شبیه‌سازی حضور در مریخ

روایت رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” از انتخاب دانشمند ایرانی در مأموریت ناسا برای شبیه‌سازی حضور در مریخ

 

* کامک عبادی متولد ایران است که در سال 2010 به آمریکا مهاجرت کرد تا عضو ناسا شود او اکنون متخصص رباتیک آزمایشگاه پیشران جت (JPL) است و در تیم مدیریت کاوشگر استقامت مریخ حضور دارد. عبادی همچنین به برنامه‌های آرتمیس ناسا و بازگشت نمونه‌ها از مریخ کمک می‌کند.

*در این مأموریت چهار داوطلب ازجمله یک ایرانی در محیطی مشابه مریخ قرار خواهند گرفت تا ناسا مطالعاتی روی آن‌ها انجام دهد.

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوّز انتشار به 3 زبان انگلیسی ، عربی و فارسی از معاونت محترم اطلاع رسانی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) ؛

 

به گزارش گروه سایر رسانه های این رسانه و به نقل از پایگاه خبری دیده بان ایران ناسا اعلام کرد اعضای چهار‌نفره مأموریت شبیه‌سازی‌شده مریخ انتخاب شده‌اند و این مأموریت اوایل بهمن‌ماه آغاز خواهد شد. این چهار نفر در زمینه‌های مربوطه خود متخصص هستند و 45 روز را در انزوا در یک زیستگاه ویژه می‌گذرانند که شرایط مریخ را شبیه‌سازی می‌کند.

در این مأموریت دانشمند ایرانی به‌ نام «کامک عبادی»، به‌ همراه «آبیشک باگات»، «سوزان هیلبیگ» و «آریانا لوتسیچ» حضور خواهند داشت. دو نفر دیگر نیز به‌عنوان پشتیبان و ذخیره برای این مأموریت درنظر گرفته شده‌اند.

ناسا اعلام کرد که این مأموریت از 26 ژانویه (6 بهمن‌ماه) در تأسیسات HERA در مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در هیوستون آمریکا انجام خواهد شد. تأسیسات HERA حدود 60 مترمربع وسعت دارد و برای شبیه‌سازی وضعیت انزوا، محصورشدن و شرایط زندگی در یک محیط دورافتاده طراحی شده است.

از چپ: آبیشک باگات، سوزان هیلبیگ، کامک عبادی و آریانا لوتسیچ

کامک عبادی متولد ایران است که در سال 2010 به آمریکا مهاجرت کرد تا عضو ناسا شود. او اکنون متخصص رباتیک آزمایشگاه پیشران جت (JPL) است و در تیم مدیریت کاوشگر استقامت مریخ حضور دارد. عبادی همچنین به برنامه‌های آرتمیس ناسا و بازگشت نمونه‌ها از مریخ کمک می‌کند.

مأموریت 45 روزه شبیه‌سازی سفر به مریخ

این مأموریت بدون ترک زمین، به دانشمندان این امکان را می‌دهد که چگونگی سازگاری اعضای خدمه با انزوا و شرایط کاری فضانوردان در طول مأموریت‌های آینده فضایی را مطالعه کنند. اعضای خدمه وظایف علمی، عملیاتی و تعمیر و نگهداری را انجام خواهند داد؛ همچنین آن‌ها با سفر فرضی به مریخ با تأخیرهای ارتباطی با دنیای خارج مواجه می‌شوند که تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

خدمه جدید در طول مأموریت شبیه‌سازی‌شده در 18 مطالعه پیرامون سلامت انسان شرکت خواهند کرد. این آزمایش‌ها واکنش‌های روانی، فیزیولوژیکی و رفتاری اعضای خدمه را در شرایطی که گویی میلیون‌ها کیلومتر از سیاره اصلی‌شان فاصله گرفته‌اند، ارزیابی می‌کنند. این مطالعات بین‌المللی با همکاری مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود.

ناسا به غیر از این مأموریت، قرار است سه مأموریت شبیه‌سازی‌شده دیگر را نیز در سال 2024 انجام دهد. هر مأموریت شامل خدمه متفاوت متشکل از چهار داوطلب خواهد بود. مأموریت نهایی قرار است در 16 دسامبر (26 آذرماه 1403) به پایان برسد.

منبع: دیجیاتو

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *