سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - Tuesday 14 May 2024

تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض‌نژادی ( تارنمای روزنامه ایندیپندنت )

تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض‌نژادی ( تارنمای روزنامه ایندیپندنت )

*بنظر می‌رسد که تهدیدهای خشونت بار نژادپرستان سفید پوست کمتر از تظاهرات مسالمت آمیز سیاهپوستان، جدی گرفته می‌شود.

تارنمای روزنامه ایندیپندنت در نوشتاری به مقایسه برخورد ماموران پلیس آمریکا با معترضان به تبعیض‌نژادی علیه سیاهپوستان و هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخت که به محوطه و ساختمان کنگره در واشینگتن دی سی یورش برده بودند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا؛ ایندیپندنت در آغاز این نوشتار پرسید: شورشیان هوادار ترامپ چگونه توانسته‌اند وارد ساختمان کنگره شوند، شیشه‌های پنجره‌ها را بشکنند، آثار هنری داخل ساختمان کنگره را غارت کنند و برای مقام‌های منتخب نهاد قانونگذاری آمریکا، پیام‌های تهدید آمیز بنویسند.

سطح و میزان زور استفاده شده علیه این اوباش که بسیاری کلاه‌هایی با شعار “دوباره آمریکا را بزرگ کنیم” ترامپ بر سر داشتند و روی لباس‌ها و بنرهایشان شعارهای نژادپرستانه سفیدپوستان نوشته شده بود و با گذر از موانع پلیس وارد ساختمان کنگره شدند، با واکنش ماموران امنیتی نسبت به تظاهرات اعتراض آمیز به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان، قابل مقایسه نیست.  

ماموران پلیس واشنگتن، پارک و بیش از پنج هزار نیروی گارد ملی و سازمان‌های امنیتی فدرال آمریکا در حالی که بالگرد ارتش بالای سرشان پرواز می‌کرد، در ژوئن سال گذشته، آماده رویارویی با تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی شده بودند و با اینکه این تظاهرکنندگان که بیشتر سیاهپوست بودند با ساختمان کنگره و کاخ سفید فاصله داشتند، اما با گاز اشک آور، باتوم و ماموران سوار بر اسب روبه رو شدند.  

هنگامی که ترامپ می خواست برای گرفتن عکس در برابر کلیسایی از میان میدان لافایت بگذرد، تظاهرکنندگان آرامش طلب و صلح جو با زور از این میدان و خیابان های اطراف بیرون رانده شدند.

اما حضور پلیس در اطراف کاپیتول در هنگامی که اعضای کنگره آماده تائید نتایج انتخابات ریاست جمهوری می‌شدند، آشکارا متفاوت بود. پیش از این یورش فقط به ۳۴۰ مامور آماده باش داده شده بود که در آن هنگام تنها ۱۱۵ تن حضور داشتند و بیشتر آنها به راهنمایی خودروها می‌پرداختند. ماموران پلیس محافظ کاپیتول با مجموع ۲ هزار نفر نیرو عمدتا نخستین واکنش را به این شورش نشان دادند که اولویت اصلی آنها هم تخلیه ساختمان‌ها پیش از رویارویی با اوباش بود.

یک درگیری مسلحانه میان ماموران پلیس و تظاهرکنندگان در آستانه ساختمان مجلس رخ داد و یک زن نیز در مکان دیگری در پی تیراندازی پلیس جان خود را از دست داد. سه تن دیگر به دلایل ناشناخته پزشکی جان خود را از دست دادند و هفت مامور پلیس نیز زخمی شد. ماموران تقویتی گارد ملی، بیش از یک ساعت بعد وارد صحنه شدند و به برقراری امنیت در ساختمان و بیرون راندن شورشیان که تا آن هنگام بیرون نرفته بودند، کمک کردند.

تصویر کلی این رخداد با چگونگی برخورد ماموران پلیس و امنیتی با تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی، تضاد شدیدی دارد. در حالی که به معترضان صلح جو مانند کیپرنیک به علت احترام نگذاشتن به سرود ملی ایالات متحده، توهین می‌شود، اما به هواداران ترامپ اجازه داده می‌شود بارها چنین اعمالی را تکرار کنند.

در واقع چنین یورشی، بی سابقه نبوده و از قبل طراحی شده بوده است. شخص ترامپ پیش از این شورش در صفحه توئیترش از برگزاری تظاهرات خشن در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) خبر داده و چند ساعت پیش از آن به هوادارانش گفته بود که ما برای ورود به کاپیتول می‌رویم.  

باید در باره مجهز و آماده نبودن ماموران پلیس ایالات متحده برای رویارویی و سرکوب این شورش، بررسی و بحث بیشتری بشود، اما اکنون چنین بنظر می‌رسد که تهدیدهای خشونت بار نژادپرستان سفید پوست کمتر از تظاهرات مسالمت آمیز سیاهپوستان، جدی گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *