یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

جمهوری چک در حمایت از رژیم آپارتاید : باید از سازمان ملل خارج شویم

جمهوری چک در حمایت از رژیم آپارتاید : باید از سازمان ملل خارج شویم

در پی تصویب قطعنامه علیه ژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل, وزیر دفاع چک که کشورش به این قطعنامه رای منفی داده بود, اعلام کرد که پراگ باید از سازمان ملل خارج شود.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, جانا سرنوچوا، وزیر دفاع چک با انتقاد شدید از قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است, از دولت این کشور خواست تا به طور کامل از این نهاد بین‌المللی خارج شود.
وی در یک پیام در حساب اجتماعی خود ادعا کرد: “فقط ۱۴ کشور، از جمله کشور ما، در برابر حمله تروریستی بی‌سابقه‌ای که حماس انجام داد، به طور آشکار ایستادند! من از سازمان ملل ناامید شده‌ام. به نظر من، جمهوری چک به سازمانی که از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به حق اولیه دفاع از خود احترام نمی‌گذارد، نیازی ندارد. باید از آن خارج شویم. ”

به گزارش ایرنا, مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین عصر جمعه به وقت محلی برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۵ آبان ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

این قطعنامه در مجمع عمومی پس از آن تصویب شد که شورای امنیت چهار بار برای تصویب قطعنامه تلاش کرده بود اما موفق نشد. در حالی که نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ افزایش یافته است، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر «اهمیت جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تاکید کرد.

این مجمع همچنین از «همه طرف‌ها خواست خویشتنداری حداکثری داشته باشند و همه آن‌هایی که بر طرفین نفوذ دارند می‌خواهد که برای تحقق این هدف تلاش کنند.» قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین «هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را قاطعانه رد می‌کند.»

قرار است شورای امنیت سازمان ملل نیز دومین قطعنامه پیشنهادی برزیل را درباره اوضاع فلسطین بررسی کند. قطعنامه پیشنهادی قبلی برزیل از سوی آمریکا وتو شد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین، تجاوزگری و جنایت رژیم اسراییل علیه فلسطینی‌ها در این ۲۳ روز تاکنون منجر به شهادت بیش از هشت هزار فلسطینی در غزه و مجروح شدن هزاران نفر دیگر شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *