دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

درگیری لفظی چین و هند بر سر سفر مودی به منطقه مورد مناقشه

درگیری لفظی چین و هند بر سر سفر مودی به منطقه مورد مناقشه

 سفر نارندا مودی نخست وزیر هند به یک منطقه مورد مناقشه در مرز با چین به جدال لفظی بین دو کشور منجر شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دهلی‌نو امروز سه‌شنبه اعتراض‌های پکن به سفر مودی به منطقه «آروناچال پرادش» را رد و اعلام کرد که این ایالت مرزی در شمال شرقی همیشه بخشی جدا نشدنی و غیر قابل انکار از هند بوده است.

اظهارات وزارت خارجه هند در حالی مطرح شده که روز گذشته وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن به شدت با فعالیت‌های مودی در این منطقه مخالف است و یک اعتراض دیپلماتیک را تسلیم هند کرده است.

نخست وزیر هند روز شنبه به منطقه آروناچال پرادش سفر کرد تا در مراسم افتتاح پروژه‌های زیرساختی از جمله تونلی که آنجا را با منطقه مرزی راهبردی تاوانگ ارتباط می‌دهد، شرکت کند. انتظار می‌رود این تونل حرکت سریع‌تر و روان‌تر نیروها را در منطقه مرزی تضمین کند.

چین منطقه آروناچال پرادش را بخشی از جنوب تبت و خاک خود می‌داند درحالیکه هند این ادعا را رد کرده و می‌گوید این منطقه همواره بخشی از هند بوده است.

رندهیر جیسوال سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: سران هندی معمولا از آروناچال پرادش دیدن می‌کنند همانطور که به دیگر ایالت‌های هند سفر می‌کنند. اعتراض به چنین سفرها یا پروژه‌های توسعه‌ای هند منطقی نیست.

وی همچنین اضافه کرد: این واقعیت که ایالت آروناچال پرادش همیشه بخشی جدا نشدنی و انکار ناپذیر از هند بوده، هست و خواهد بود، تغییر نخواهد کرد.

دو کشور هسته‌ای هند و چین مرز مشترک ۳ هزار کیلومتری با یکدیگر دارند که بیشتر آن به درستی مرزبندی نشده است. دست‌کم ۲۰ سرباز هندی و ۴ نیروی چینی در سال ۲۰۲۰ به علت درگیری‌های مرزی در هیمالیای غربی کشته شدند.

ارتش دو کشور از آن زمان مواضع خود را تقویت کرده و تجهیزات و نیروهای بیشتری را در مرز مستقر کردند. این وضعیت همواره پس از جنگ خونین مرزی در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱) به مدت چند دهه بین دو کشور حاکم بوده است.

سال گذشته میلادی پس از اینکه پکن ۱۱ منطقه در آروناچال پرادش را با واژگان چینی نامگذاری کرد، تنش‌ها بین دو کشور افزایش یافت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *