پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

نتانیاهو بنیانگذار فرهنگ دروغگویی است/ ادامه کشمکش بر سر خدمت وظیفه اجباری حریدی‌ها

نتانیاهو بنیانگذار فرهنگ دروغگویی است/ ادامه کشمکش بر سر خدمت وظیفه اجباری حریدی‌ها

 رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با انتقاد از نخست وزیر این رژیم ، وی را بنیانگذار فرهنگ دروغگویی توصیف کرد و گفت: «اگر اسرائیل از خدمت وظیفه اجباری جوانان حریدی چشم پوشی کند، حق فراخواندن نیروهای ذخیره‌ را ندارد.»

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» رهبر جناح اپوزیسیون این رژیم افزود: در صورتی که اسرائیل جوانان حریدی را مجبور به انجام خدمت وظیفه نکند حق ندارد نیروهای ذخیره را به خدمت فراخواند.

وی در جلسه حزب «یش عتید» با موضوع مخالفت جدی «حریدی ها» با خدمت نظامی، به تهدید اخیر «اسحاق یوسف» خاخام ارشد سرزمین های اشغالی فلسطین و رهبر یهودیان سفاردی(حریدی) اشاره کرد.

لاپید یهودیان حریدی را خطاب قرار دارد و افزود: «آیا کسی در خارج (از سرزمین های اشغالی)، خدماتی را که ما در اینجا به آنها می دهیم، ارائه می کند؟ آیا در قبال این خدمات، وظایفی برعهده آنها وجود ندارد؟»

وی در ادامه با حمله به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت: او حریدی ها را فریب داده و سعی خواهد کرد که طرح‌های کلی ارائه دهد که به نظر، راه‌حل هستند.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سخنان خود نتانیاهو را «بنیانگذار فرهنگ دروغگویی» توصیف کرد.

این سخنان لاپید پس از آن مطرح شد که نتانیاهو به یهودیان حریدی قول داد که اگر دادگاه عالی رژیم اسرائیل، آنها را از بودجه اختصاص یافته محروم کند، مزایای آنها را افزایش دهد و به آنها غرامت بدهد.

در همین حال، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در این جلسه «بنی گانتس» یکی از اعضای کابینه جنگ این رژیم نیز مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا به باور لاپید، طرحی را هم که گانتس ارائه کرده، درباره معافیت حریدی از خدمت وظیفه است.

لاپید در این باره گفت: «ما نمی توانیم به فریب خودمان ادامه دهیم».

نظامیان به اندازه کافی در غزه حضور ندارند

وی ادامه داد که توان ارتش اسرائیل کاهش یافته، به اندازه کافی نیروهای نظامی در غزه وجود ندارد و تعداد نیروهای ارتش در کرانه باختری بسیار کاهش یافته است.

رهبر مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی افزود که در صورت درگیری در شمال سرزمین های اشغالی، نیروی نظامی کافی وجود ندارد و ارتش این رژیم کوچک و تهدیدات بزرگ است.

لاپید همچنین از اظهارات خاخام ارشد سرزمین های اشغالی فلسطین انتقاد کرد و اضافه کرد: «سخنان خاخام یوسف مایه شرمساری و توهین به نظامیان ارتش است که جان خود را برای محافظت از اسرائیل به خطر می اندازند».

وی افزود: «خاخام یوسف از کابینه حقوق می گیرد و کارمند است و نمی تواند اسرائیل را تهدید کند».

اسحاق یوسف شنبه شب تهدید کرده بود که اگر آنها را مجبور کنند که به ارتش رژیم اسرائیل بپیوندند، همگی سرزمین های اشغالی را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که شماری از صهیونیست ها روز دوشنبه، مقابل دادگاه عالی رژیم اسرائیل تجمع کردند تا خواستار برابری در انجام خدمت وظیفه اجباری و جلوگیری از معافیت ارتدوکس های «حریدی» در بحبوحه جنگ علیه غزه شوند.

معافیت از خدمت وظیفه اجباری حریدی ها یکی از مسائل بحث برانگیز در درون رژیم صهیونیستی و بین صهیونیستها است. طیف سکولارها در رژیم صهیونیستی این معافیت را نوعی تبعیض بین خود و ارتدوکس‌های حریدی می دانند و معتقدند در حالی که آنها باید خدمت وظیفه اجباری را انجام دهند، ارتدوکس ها از انجام آن معاف هستند.

حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» بعد از پیروزی در انتخابات، با احزاب حریدی توافق کرده بود تا قانونی تصویب شود که راه را برای معافیت دانش آموزان مدارس دینی حریدی از خدمت اجباری هموار کند.

در سایه اعتراضات سکولارها، کابینه نتانیاهو سال گذشته بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن، تحصیل تورات در مدارس دینی معادل انجام خدمت وظیفه اجباری در نظر گرفته شده و براساس آن، فراگیران علوم توراتی از امتیاراتی معادل کسانی که در ارتش هستند، بهره مند می شوند.

حریدی ها تلاش می کنند معافیت کنونی از خدمت وظیفه را که سن ۲۶ سالگی است، به ۲۱ سال کاهش دهند تا حریدی ها مجبور نباشند برای فرار از خدمت، تحصیلات دینی خود را تا ۲۶ سالگی طول دهند.

براساس بخشنامه کنونی، دانشجویان علوم دینی حریدی به شرطی که جایی استخدام نشوند و تحصیل شغل آنها باشد، می توانند تا ۲۶ سالگی به تحصیل مشغول باشند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *