یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

گروسی بر ضرورت و اهمیت مذاکرات کره‌شمالی و ژاپن تاکید کرد

گروسی بر ضرورت و اهمیت مذاکرات کره‌شمالی و ژاپن تاکید کرد

 رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به درخواست نخست وزیر ژاپن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی، گفت که تلاش برای صورت گرفتن این مذاکره بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی امروز سه‌شنبه در جریان سفر به توکیو در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که از تلاش ژاپن برای برگزاری مذاکرات با کره‌شمالی حمایت می‌کند حتی اگر گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ در ابتدا روی میز مذاکرات نباشد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پیشتر گفته بود که می‌خواهد بدون هیچ پیش‌شرطی با کیم جونگ اون رئیس کره‌شمالی گفت‌وگوهایی را داشته باشد و به طور شخصی بر تلاش‌ها برای محقق شدن اولین دیدار سران دو کشور پس از ۲۰ سال نظارت می‌کند.

گروسی در پاسخ به این سوال رویترز که آیا از مذاکرات ژاپن با کره‌شمالی حتی اگر مساله برنامه هسته‌ای در آن بحث نشود، حمایت می‌کند یا خیر؟ گفت: این مساله بسیار مهم است. شرایط این گفتگو… من نمی‌خواهم وانمود کنم که باید به نخست وزیر کیشیدا گفت که چه کاری انجام دهد. اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که تعامل ضروری است.

وی اضافه کرد: هر گفتگوی سیاسی زمان‌بندی، فرمت‌ها و دنباله‌هایی دارد که ممکن است وجود داشته باشد. عدم گفت‌وگو ایده خوبی نیست.

خواهر رئیس کره‌شمالی از حزب کارگران کره، ماه گذشته در واکنش بی‌سابقه‌ای به اظهارات کیشیدا گفت که شاید او یک روز به پیونگ‌یانگ سفر کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که بازرسانش در سال ۲۰۰۹ از پیونگ‌یانگ اخراج شدند، به کره‌شمالی دسترسی ندارد.

اصرار کیشیدا برای برگزاری مذاکرات با کیم متمرکز بر تضمین بازگشت شهروندانی است که دهه‌ها پیش از سوی کره‌شمالی دستگیر شدند.

گروسی در جریان سفر خود به ژاپن گفتگوهایی با کیشیدا خواهد داشت و از نیروگاه اتمی فوکوشیما که آژانس به تخلیه آب آلوده آن در اقیانوس کمک می‌نماید، بازدید می‌کند.

رهاسازی آب آلوده توسط ژاپن که در ماه اوت (مرداد/ شهریور) آغاز شد، مورد انتقاد ساکنان محلی و کشورهای همسایه قرار گرفته و باعث شده تا چین و روسیه واردات غذاهای دریایی ژاپنی را به علت نگرانی‌های سلامتی ممنوع کنند.

گروسی مدعی است که واکنش چین به رهاسازی آب آلوده یک تصمیم سیاسی بوده و آزمایش مستقل آژانس نشان داده که آب تخلیه شده امن است.

وی قصد دارد برای اولین بار پس از رهاسازی آب آلوده به پکن سفر کند. او بیان کرد که پذیرای گفت‌وگو در مورد درخواست چین برای تقویت نظارت بر رهاسازی آب است.

وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین در درازمدت پایدار نیست

به تازگی تعدادی از کارکنان اوکراینی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به علت امضا نکردن قراردادهای جدید با روس‌ها از ورود به آنجا منع شدند. درحالیکه برخی دیگر از نیروهای انسانی اوکراینی در کنار روس‌ها فعالیت می‌کنند.

گروسی در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز گفت که هیچ مساله ایمنی به طور مستقیم از جانب کارکنان اوکراینی که از دسترسی به نیروگاه زاپوریژیا منع شدند، وجود ندارد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز داشت: وضعیت در درازمدت پایدار نیست. در عین حال، با توجه به پیکربندی فعلی می‌توان گفت کارکنان می‌توانند کار را انجام دهند.

هفته گذشته، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خروج روسیه از نیروگاه و بازگرداندن آن به مقامات اوکراینی رای داد.

اگرچه برخی از کارکنان اوکراینی در حال حاضر در کنار روس‌ها برای بهره‌برداری از این نیروگاه کار می‌کنند، برخی از اوکراینی‌ها به دلیل امتناع از امضای قراردادهای جدید با مسکو از حضور در آنجا منع شده‌اند.

گروسی تعداد کارکنان اوکراینی منع شده را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده است.

گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، گفته است که این «یک دروغ دیگر روسیه» است و تعداد واقعی ۳۸۰ نفر است. او افزود که کمبود نیروی انسانی به این معنی است که وضعیت به سمت «یک حادثه هسته‌ای» پیش می‌رود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گروسی روز چهارشنبه گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد تا در کنار سایر موضوعات درباره بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا گفت‌وگو کند.
مدیر کل آژانس گفت که پوتین همکاری خود را برای تضمین ایمنی نیروگاه در جریان مذاکراتشان تایید کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *