جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

دوشنبه آینده دیدار ” ماس ” با ” ظریف ” حول مسائل برجام

دوشنبه آینده دیدار ” ماس ” با ” ظریف ” حول مسائل برجام

روزنامه مرکور در یادداشتی با اشاره به سفر« هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به ایران نوشت: ماس بعد از دو سال و نیم اولین وزیر خارجه آلمان است که به ایران سفر ميکند . گرچه در برنامه هاي اعلام شده از طرف وزارت خارجه آلمان به این نکته اشاره نشده که تنها مسئله قابل بحث بین وزیر آلمانی و مقامات ایران توافق هسته ای باشد، ولی شواهد و خبرها حکایت از این دارد که مهم ترين گفتگوی دو طرف حفظ توافق هسته ای ایران باشد.

در ادامه این یادداشت آمده است: وزیر خارجه آلمان در حالی راهی سفر به ایران ميشود که از مدتها پیش گمانه زنی هایی براي این سفر به راه افتاده بود. آلمان من جمله کشورهای اروپایی است که علاوه بر پافشاری به حفظ توافق هسته ای ایران، آن را عامل مهمی براي امنیت و ثبات نه تنها در خاورمیانه بلکه براي اروپا می داند.

مرکور با اشاره به خارج شدن یکجانبه آمريکا از توافق هسته ای ایران نوشت: واشنگتن به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شده و از آن زمان تلاش دارد تا کشورهای امضاء کننده این توافق هم همین مسیر را طی کنند، در حالی که اروپا با جدیت خواهان استمرار این توافق است. حالا که قرار است وزیر خارجه آلمان به ایران سفر کند، آمريکا بیش از هر زمان دیگری نگران این توافق است. سفر وزیر خارجه آلمان به تهران و گفتگوهای احتمالی در مورد روابط ایران- اروپا و بقای توافق هسته ای این روز‌ها بسیار واشنگتن را نگران نموده است .

تاریخ دیدار ماس با ظریف مشخص شد

وزارت خارجه آلمان از دیدار روز دوشنبه «هایکو ماس» با همتای ایرانی اش در تهران خبر داد.

تارنمای وزارت خارجه آلمان در مطلبی با اشاره به آغاز سفر منطقه‌ای «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور از شب گذشته، اعلام کرد وی روز دوشنبه در تهران با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

بر این اساس سفر ماس به تهران نشانه‌ای از تلاش‌های برلین، پاریس و لندن برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.

وزیر خارجه آلمان در این سفر علاوه بر تاکید بر لزوم حفظ و اجرای تعهدات برجام از سوی ایران، به دنبال رایزنی برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه است.

وی شب گذشته برای دیدار با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و بازدید از وضعیت نیروهای آلمانی شرکت کننده در ائتلاف ضدداعش وارد پایتخت این کشور شد.

ماس در امارات متحده عربی نیز با «شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان» وزیر خارجه این کشور دیدار کرده و از آنجا راهی تهران می‌شود.

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان ماس دوشنبه شب از تهران به برلین بازخواهد گشت.

 

منبع : مهر

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *