دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

دولت موقت بولیوی به مکزیک هشدار داد

دولت موقت بولیوی به مکزیک هشدار داد

*ما از “لوپز اوبرادور” رییس جمهوری مکزیک می‌خواهیم تا از مداخله در امور داخلی ما دست بکشد و به حاکمیت بولیوی احترام بگذارد.

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه دولت موقت بولیوی روز شنبه در پیامی هشدار آمیز، مکزیک را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد و از مکزیکوسیتی خواست که به حاکمیت دولت موقت پس ازکناره‌گیری اوو مورالس احترام بگذارد.

“کارن لونگاریک” در مصاحبه با روزنامه ال پایس اسپانیا گفت: ما از “لوپز اوبرادور” رییس جمهوری مکزیک می‌خواهیم تا از مداخله در امور داخلی ما دست بکشد و به حاکمیت بولیوی احترام بگذارد.

لونگاریک افزود: بولیوی مستعمره مکزیک نیست و محاصره سفارت مکزیکوسیتی توسط نیروهای امنیتی به این دلیل است که مقامات با همراهی مردهای نقاب زده وارد سفارت می‌شوند و این برای دولت موقت تهدید امنیتی حساب می‌آید.

وی به روزنامه ال پایس گفت که درخواست تشدید نظارت در اطراف سفارت از سوی مقامات مکزیک انجام شده است.

با کناره گیری اوو مورالس و پناه بردن برخی از یاران مورالس در سفارت مکزیک در شهر لاپاز، روابط دولت موقت بولیوی و مکزیک دچار تنش و بحران شده است.

در حال حاضر دولت مکزیک با درخواست پناهندگی ۹ تن از یاران مورالس در سفارت مکزیک در لاپاز موافقت کرده و دولت موقت بولیوی این اقدام دخالت در امور این کشور به حساب می‌آید.

دولت مکزیک روز جمعه اعلام کرد که در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند از دولت موقت بولیوی شکایت خواهد کرد.

«مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک گفت که حضور گسترده نیروها و عناصر دولت موقت بولیوی در اطراف محل اقامت سفیر مکزیک در شهر لاپاز ناقض پیمان‌های بین‌المللی مربوط به افراد و اماکن دیپلماتیک است.

وی افزود که استقرار این نیروها در اطراف محل اقامت سفیر مکزیک مانع از آن می‌شود که مکزیک از حق خود برای اعطای پناهندگی به ۹ مقام دولت «اوو مورالس» رییس جمهوری سابق بولیوی استفاده کند.

وزارت خارجه مکزیک گفته که تعداد زیادی از نیروهای نظامی بولیوی از روز سه‌شنبه گذشته در اطراف محل اقامت سفیر آن کشور در لاپاز مستقر شده‌اند.

پس از آن که مورالس در پی اعتراض‌ها به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری استعفا کرد، مکزیک به وی پناهندگی داد.

این اقدام موجب بروز تنش در روابط دولت چپگرای مکزیک و دولت موقت راستگرای بولیوی شد.

ادامه این تنش‌ها در حالی است که مورالس مکزیک را ترک کرده و به آرژانتین رفته است. آرژانتین گفته که به وی پناهندگی سیاسی داده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *