شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا با خطر همدستی با جنایات جنگی اسرائیل در غزه روبرو است

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا با خطر همدستی با جنایات جنگی اسرائیل در غزه روبرو است

 

 نماینده سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل در واکنش به اقدام دولت بایدن در وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که واشنگتن با خطر شراکت در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی روبرو است.

به گزارش ایرنا، لویی شاربونو (Louis Charbonneau) نوشت: با ادامه ارائه سلاح و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل که مشغول ارتکاب جنایت و مجازات جمعی فلسطینیان غزه است، آمریکا با خطر همدستی در جنایات جنگی مواجه است.

وی افزود: وتوی آمریکا جلوی اجرای برخی از خواسته‌های واشنگتن به‌وسیله شورای امنیت را گرفت که از جمله آنها پایبندی به قانون بشردوستانه بین‌المللی، محافظت از غیرنظامیان و آزادی تمامی غیرنظامیان بود.

آمریکا به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه به‌رغم کسب ۱۳ رای موافق وتو کرد.

در نشست عصر جمعه به‌وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو رای مخالف و انگلیس رای ممتنع داد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به‌حداقل ۹ رای بدون مخالفت (وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

رابرت وود دیپلمات آمریکایی که بجای لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست شرکت کرده بود، پیش از رای‌گیری به‌صراحت با آتش‌بس فوری در غزه مخالفت کرد و گفت: ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کنیم. این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به برقراری صلح پایدار ندارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *